Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Ahogy az előző hat esztendőben is megtettük, idén sem lesz másképp: az Autó Pult rövidesen megválasztja a 2016-os év autóit. Persze sokan sokféleképpen nekiláttak már ennek a feladatnak, de csapatunk a hagyományoknak megfelelően kissé máshogy helyezi el a mércét, a központba az autóipari kategóriák helyett ugyanis a fogyasztói igények kerülnek. Törzsolvasóink minden bizonnyal már jól ismerik választási rendszerünket, ami idén sem változik - következzen egy kis emlékeztető, összefoglaló.

Nos, az újév indulásába igyekszünk becsempészni egy csipetnyi automobilizmust, hogy kedves Olvasóink az év elején se unatkozzanak. Épp ezért szerkesztőségünkben az immár ötéves múltra visszatekintő Autó Pult Év Autói választás díjainak kiosztásával próbáljuk fokozni a hangulatot.

A legfrissebb modellek közt dúló csatát persze nem véres kardokkal, hanem észérvekkel vívjuk majd, hogy megmutassuk, mely típusok bizonyulnak az előző év legjobb választásának. Nem holmi divathóbort, amit követni szeretnénk, hanem sokkal inkább egy saját, letisztultabb, professzionális rendszert alkotni arra, hogy jutalmazzuk az autógyártók fogyasztókért – vagyis Önökért – tett törekvéseit.

A kulcsszó tehát a vásárló, aki a legtöbb esetben nem minden nap költi el megspórolt millióit új autóra, vagyis kiemelten fontos döntést hoz. Éppen ezért nem az autóipar hagyományos csoportosítása szerint, mint inkább a fogyasztói igények alapján hirdetünk majd kategóriánként győztest.

Szép számmal érkeztek tavaly is ambíciózus modellek minden kategóriába

Az Autó Pult csapata természetesen a megszokott pontossággal, alapossággal és precizitással lát neki a feladatnak, amely egyben roppant izgalmas is, hiszen számos modell előnyeit/hátrányait feltárva és tanulmányozva, illetve összehasonlítva kell meghoznunk a döntést minden egyes kategóriában. Habár az öt fős 'legénység' első olvasatra kicsinynek tűnhet, bizton állíthatjuk, hogy az óévben megjelent újdonságok jelentős hányadát sikerült mindenkinek kipróbálásnak/tesztelésnek alávetni, így temérdek tapasztalattal puttonyunkban indulunk neki a válogatásnak. Igaz, hogy általában az óév végén szoktuk meghirdetni az Év Autóinak kiválasztását, a mostani fordulónál viszont azért változtattunk a bevett szokáson, mert néhány újdonság kipróbálása még hátravan, amelyek nélkül nem hozhatunk objektív döntést.

Nem árt készültségben lenni, ugyanis mindent félretéve hosszas elemzésekbe kezdünk, és hamarosan kiderül, hogy mely modellek lesznek az Autó Pult Év Autói. Ehhez természetesen a legfontosabbra, az Önök – fogyasztók, vásárlók, és mindennapi használók – véleményére is szükségünk van. Az egyes kategóriák győztesei között ugyanis Önök fogják eldönteni, hogy melyik autó nyerje el a legfontosabb kitüntetést, az Autó Pult Közönségdíjat.

A kategóriák felosztásánál az autóvásárlók legfontosabb preferenciáit helyeztük középpontba, vagyis az élmény, a praktikum, a sportosság és a költségek négydimenziós mátrixában kalandozunk. A végeredményben talán az élménydús autók kategóriája válthatja majd ki a legtöbb csodálkozást, de ha jobban átgondoljuk, teljesen logikus a felosztás.

Elvégre sportautót is két okból kifolyólag lehet vásárolni: van, aki gyors szeretne lenni és a tizedmásodpercekért vívott izzadságos munkában leli örömét, de van, aki inkább az élményre, a vég nélkül mosolygásra utazik. Míg előbbi kategória ingerküszöbét mondjuk egy Ferrari 458 Speciale vagy a purizmus jegyében fogant Caterham Supersport R ugorja meg igazán, addig utóbbi akár egy jóval olcsóbb és szerényebb roadster személyében is tökéletesen betöltésre kerülhet. Na de hogyan kerülhet be az élményautók kategóriájába mondjuk egy kényelemre hangolt kabrió, vagy egy nyugodt túrakupé?

Akár hiszik, akár nem: könnyedén, ugyanis az élmény – saját olvasatunkban – olyan állapot, amelyhez pozitív érzések társulnak, melyekre aztán akár egy egész életen át szívesen emlékezünk. Mert a nyugodt eleganciát, a formák szépségét és az utazás komfortját ugyanúgy lehet élvezni, mint ahogy a lágy szellőt, amely a lemenő nap fényében cirógatja arcunkat egy kabrió volánja mögött. Jegyezzük hát meg: az élményautó nem sportautó - a különbözőségre, és a félreértések elkerülésére pedig az élménydús jelző is utal.

Nem csak a száguldás jelenthet élményt

Ezek alapján az egyes kategóriák a következők, természetesen bármiféle fontossági sorrend nélkül:

1; Élménydús autók 10 millió forint alatt

2; Élménydús autók 10 millió forint felett

3; Sportautók – nyitott (ár)kategória, ahová a vérbeli sportolásra született modelleket soroljuk; a jó versenypályás teljesítőképesség alapfeltétel.

4; Családi autók 5,5 millió forintig – hazai viszonylatban egy megfizethető kategória, ahol már nem igazán kell kompromisszumokat kötnünk a família problémamentes utaztatásához.

5; Családi autók 5,5 millió forint felett – ez magától értetődő; nagyon szoros küzdelemre számíthatunk.

6; Az év vétele – itt a legjobb ár/érték arányú új modellt keressük.

7; „High-tech” innováció különdíj – ebben a kategóriában azt a modellt díjazzuk, amely a legtöbb technikai érdekességgel, újdonsággal szolgál.

8; „Zöld” innováció különdíj – a rendelkezésre álló erőforrások kihasználása kulcsfontosságú, így különdíjjal illetjük azt a szériagyártású újdonságot, amely az adott évben a legtöbbet tette egy tisztább jövőért, természetesen racionális és anyagi szempontokat is figyelembe véve.

9; Modellpaletta különdíj – a legerősebb modellpalettáért járó elismerés, melyet azon autógyártó kap, amely modelljeinek tudása alapján a legjobb átlagot nyújtja.

10; Autó Pult Közönségdíj – a legnagyobb elismerés, maguktól a fogyasztóktól: a győztesek győztesei.

És végül néhány alapelv. Mivel a választás a naptári év alapján, évente történik, ezért a választáson csak az aktuális évben a piacon megjelent modellek vehetnek részt. Itt nem leszünk szigorúak; hogy mindenkinek megadjuk az esélyt, néhány hét nem lesz döntő tényező, valamint egy-egy modell különkiadása is labdába rúghat – persze csak ha képességi indokolják a jutalmazást. Fontos adalék továbbá, hogy csak Európában forgalmazott autó vehet részt a versenyen.

Mivel az egyes típusok felszereltségei között komoly különbségek adódhatnak, ezért az árak meghatározásánál az Autó Pult normafelszereltséget vesszük figyelembe. Néhány százezer forint ide-oda még belefér, de nagyobb összegekkel már szigorúak vagyunk, lévén, hogy különösen ár-érzékeny a piac. Ehhez hozzátartozik, hogy a motorváltozat is fontos szerepet játszik a választásnál, hiszen egy-egy erőforrás vízválasztó lehet az autó képességeinek tekintetében. Kategóriánként három díjazottat nevezünk meg.

Az izgalom tehát hamarosan a tetőfokára hág, hiszen rövidesen kiderül, hogy ki állhat fel az Autó Pult hatodik Év Autója választásának pódiumaira. Persze addig sem tesszük le a lantot, és az Autó Pult Év Autója díjosztóig számos érdekes anyaggal, illetve teszttel jelentkezünk, érdemes lesz tehát velünk tartani. Végül és kissé megkésve bár, de véletlenül sem utolsósorban pedig nagyon boldog, autós élményekben és egészségben gazdag, balesetmentes új évet kívánunk minden kedves Olvasónknak!