Kedves kerékpárosok, úgy szólok hozzátok, mint egy jó szándékú autós, aki egykoron maga is sokat tekerte drótszamarát. Értem én a problémáitokat, értem én, hogy az autós bizony jól összepöfögi a szép tiszta levegőt, meg azt is értem, hogy autós és kerékpáros közös aszfaltcsíkon sosem fog rendesen megférni eltérő forgalmi sebességük okán, de biztos, hogy egyszer nem üt majd vissza a szabadságharcotok? Biztos, hogy jó az irány? Most épp a Nagykörútból szeretnétek szakítani egy darabot. Nem is lenne ezzel baj, álmok, szürreális jövőképek szintjén jól is működik az autómentes Budapest víziója, de azt javaslom, gondoljuk át egy picit közösen, mi lesz, ha az autós egyre jobban kiszorul a képzeletbeli városkapun kívül.
Konfliktuspont mindig lesz, hiába lesz kerékpársáv
Egyrészt lesz szép tiszta levegő, egy csomó szabad hely, ahol elfér majd a busz- és a kerékpársáv is, csend is lesz, meg jó sok nyugalom, mi több megszabadulunk az autós környezetszennyezés szinte minden költségétől. Szép lesz a városi élet!
Egész addig, amíg valamelyik városlakó kerékpárosnak ne adj’ isten el nem romlik valamije, mert ugye a szerelő a jó nehéz pakkjával mivel akar menni hozzá, mivel kíván parkolót keresni? Igen, eltaláltátok, motorizált négykerekűvel. És itt jön az első nagy probléma, hogy bizony jócskán megnő majd a menetideje, míg eljut a városlakóhoz és jóval nagyobb tortúra lesz az is, míg parkolóhelyet talál. Mondanom se kell, mivel semmi sincs ingyen, ezt a többlet „kellemetlenséget” felszámolja majd a vállalkozó szegény kerékpáros városlakónak a kiszállási díj formájában.
Ha nem vigyázunk, a parkolás olyan lesz, mint Japánban?
Jogosan mondjátok, túl pesszimista vagyok, miért romlana el bármitek, és ha elromlik, az se baj, vesztek helyette másikat. Értem én, nem benzinre veritek el a fizetést, ezért futja majd az új használati eszközre. De jön az újabb probléma, hisz az előbb említett bökkenő nem csak a szerelőre húzható ám rá, hanem úgy en bloc az áruszállításra is, így ha új terméket kívántok majd venni, annak árába is befúrja majd magát az a fránya többletköltség. Ami szükségszerűen továbbgyűrűzik a szolgáltatásokra is, magyarul minden drágul majd.
Persze igazatok van, áruk, emberek helyét nem csak motorizált járművel lehet változtatni, és az sincs sehol előírva, hogy a vállalkozóknak feltétlenül pöfögve kell közlekedniük, ám ne feledjétek, a motorizált közlekedés bizony jó gyorsan tud jó sok árut, embert szállítani és minden rossz tulajdonsága mellett nem egyszer növeli a szolgáltatás hatékonyságát. Ami azt jelenti, hogy a lovas kocsival, meg kerékpárral érkező fuvaros, iparos nem kizárt, hogy kevesebb kuncsaftot tud majd időegység alatt ellátni, ezért, hogy meg tudjon élni, jó drágán fogja áruba bocsátani munkáját.
Természetesen van élet az autó után is, csak milyen?
Nem jó hír, az meg még kevésbé, hogy egyszer majd a kerékpáros is megöregszik, és még az is előfordulhat, hogy olyan nehézkessé válik a sajáterős helyváltoztatás, hogy legalább a hétvégi bevásárlásokkor kénytelen lesz átpártolni a kényelmes autóra, de sokakban már jóval előbb, a család gyarapodásakor is felmerül majd, hogy kellene valami fedett doboz, ami magától – mármint nem Magától - gurul.
Őt kérdezzék, vajon kell-e motorizált közlekedés!
Elfogadom, sokaknak ez csak a távoli jövő, addig még ki tudja mi lesz, ezért fogalakozzunk a közeli látképpel. Ott tartottunk, hogy szépen lassan a parkolóhelyek számának drasztikus csökkentésével, a parkolódíjak emelésével és az autósok forgalmi sávjainak elkobzásával egész addig nő a torlódások száma, a végeláthatatlan parkolóhely-keresés és vele együtt a felesleges környezetszennyezés, míg a „motorizált burzsujok” maradék „kedve” is elmegy attól, hogy a városban cirkuláljanak. Ezzel párhuzamosan pedig rohamléptekkel terjed majd a kerékpár, meg a lábbusz, mint helyváltoztató segédeszköz. Szép lesz, jó lesz, csak kénytelen-kelletlen arra fog rádöbbenni a várost üzemeltető pénzügyes, hogy drasztikusan csökkennek a közlekedésből befolyó bevételek. Ugyan nem kell majd annyit költeni a környezetszennyezés, a zajterhelés, a területfoglalás káros hatásainak eliminálására, meg a sokkal kisebb tengelyterhelések és áramlati sebességek miatt az infrastruktúrára sem megy olyan hamar tönkre, viszont a köddé vált autósokkal együtt vesznek el az autósok által fizetett sarcok is, nem beszélve a belvárosi boltosokat fájdalmasan érintő fizetőképes kereslet csökkenéséről.
Ha nem hajthat be, nem hoz árut és nem hoz adóforintokat sem
Higgyétek el, ez lesz a legfőbb baj, hisz nem lesz ott a manapság lustának és gazdagnak beállított autós, akiről le lehet húzni azt a sok bőrt, amiből jut némi forrás a közösségi közlekedés és a kerékpáros közlekedés fenntartására, meg még ki tudja mire. Magyarul kialakul az új világ, ahol az eddig sokszor csak divatból és érdekből sajnált, no meg támogatott kerékpárosok lesznek az egyéni közlekedők csúcsragadozói.
Garantálom nektek, hogy ekkor a politikus a következővel áll elő: a kerékpáros infrastruktúrát, vagyis az utakat, lámpás kereszteződéseket, azok fenntartását, a balesetek externális költségeit és minden mást fizessen a kerékpáros – mondjuk nincs is ebben nagy igazságtalanság, hisz ő használja, fizessen érte ő.
Ne legyen igazam, de attól tartok, nem fogja tudni meggyőzni a kerékpáros társadalom a város gazdáit, hogy mivel a két keréken tekerőknek az elégetett üzemanyag a kenyér meg a víz, és annak is van például áfa tartalma, az így befizetett többletadó elég arra, hogy fenntartsa a kerékpáros infrastruktúrát. Van egy olyan rémképem, hogy egy autómentes Budapesten a kerékpárosoktól is könyörtelenül behajtják majd az aranytallérokat, hogy valamivel gyarapodjon a kincstár.
Ki van előnyösebb helyzetben? A látszat néha csal!
Egyszerűen nem tehetnek mást a város gazdái, mert valamiből finanszírozni kell minden közlekedési módot – lesz kerékpáros rendszám és jogosítvány, lesz a szabálytalan kerékpárost büntető rendőr, kerékpáros kötelezőbiztosítás és minden egyéb mód, hogy befolyjon az élet modern és gyűlölt értelme, minden mozgató rugója, a pénz. Megrögzött pénzemberek tán még ahhoz is veszik majd a bátorságot, hogy kiszámolják a kerékpárgyártással járó környezetszennyezés és energiahasználat externális költséget, míg lelkes mérnökök elkezdik jobban vizsgálni, mennyi zsír, olaj esik le a kerékpárról, és mennyire szennyezi a földet a kerékpárgumi kopása. Egyes humanisták – kiket valószínűleg arab olajsejkek támogatnak – pedig elkezdik majd pedzegetni, hogy mégse a megtermelt gabonát kellene helyváltoztatásra pazarolni, egyenek belőle inkább az afrikai éhezők a kerékpárosok helyett.
A kerékpáros meg azon veszi majd észre magát, hogy csöbörből vödörbe került, hisz az addig annyira gyűlölt autós után - kivívva szerinte jogos elfogadottságát az utakon - új ellenség jelenik meg a kerékpársávban, melynek becsületes neve nem más, mint a jogokkal járó nagybetűs költség. Az a költség, melynek viselése őrült nagy probléma a közlekedés területén, hiszen végtelen sokrétűsége és a társadalomra gyakorolt markáns hatása miatt szinte lehetelen igazságosan, ám a kellő szociális érzékenységet, az össztársadalmi, valamint a gazdaság érdekeit is szem előtt tartva behajtani a közlekedőktől.
Leegyszerűsítve igaz, jól megvizsgálva viszont nem
Lehet, hogy ez csak rémkép, csak egy tán néhol túl sarkos, eltúlzottan pesszimista forgatókönyv. Én mindenestre amolyan biztos, ami biztos alapon annyira nem űzném ki az autósokat a városból, mert ugyan látom a motorizált közlekedés buktatóit, elfogadom, hogy a sok ökológiai lábnyom összetapossa bolygónkat, értem, hogy az autós, olyan, mint a gyom, akit kordában kell tartani, viszont azt is belátom, hogy a mai modern, jól megszokott életünk jelenlegi műszaki tudásunkkal elképzelhetetlen a sokak által gyűlölt pöfögő-guruló szörnyek nélkül. Lehet, hogy nincs igazam, mégis én a jövőt csak a kerékpáros, valamint a közösségi közlekedést és egyéni motorizált járműveket használók arányának optimumkeresésében látom, nem az autósok tűzzel-vassal való irtásában.
A felhasznált képek forrásai:
http://en.academic.ru
http://www.okladot.state.ok.us/traffic
http://www.tkolar.com
http://bicycledesign.net
http://inhabitat.com
http://lorrywatch.files.wordpress.com
http://www.cartinafinland.fi
http://endlessvelolove.blogspot.hu