Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Mára köztudott, hogy a Jaguar és a Land Rover az indiai Tata irányítása alatt új szelet kapott és a K+F-re költött hatalmas tőkeinjekció szép jövőt sejtet a márkáknak. Magyar viszonylatban talán még fontosabb, hogy a brit prémium képviselői néhány hónapja új forgalmazó kezébe kerültek. A prémium szolgáltatásokról, a tervekről és a jövőről Markó Zoltánnal, a márkaigazgatóval beszélgettünk.

Bár a Jaguar és a Land Rover, mint márka mindig is a brit prémium kitörölhetetlen képviselője volt, stratégiailag talán a márka teljes történelmében a lehető legjobbkor került új kezekbe az értékesítés. Hogy miért van ez? Egyrészt már a jelenben is olyan erős modellekkel és ajánlatokkal szembesülhet az, aki ellátogat a márkacsoport szalonjába, amelyeknek nehéz ellenállni, de az XF beszálló, dízel verziója és a szíveket meghódító Range Rover Evoque csak a kezdet. A márkák kiszélesedésének kezdete, amely talán a legfontosabbat hozza el: a Jaguar és a Land Rover nem csak különleges csemegét, de valós alternatívát kínál majd a német prémium trió produktumaival szemben.

Most ugrik csak igazán nagyot a macska.

„Az új szalon és szerviz is úgy lett kialakítva, hogy a márka modelloffenzívájával tökéletesen tartsa a lépést. Hiszen itt nem csak az fontos, hogy a meglévő vásárlói réteget megtartsuk, hanem, hogy új ügyfelekhez jusson el a márka”, magyarázta nekünk Markó Zoltán. A jelenség egyértelmű: mára a downsizing a stratégia részét képezi, a kisebb hengerűrtartalmú, takarékosabb motorok és koncepciók nem is feltétlenül egy elérhetőbb beszállót, egy lefelé történő nyitást, mint inkább a 21. századnak megfelelő, hatékony gondolkodást jeleznek.

A tradíciót megőrizve, de az igényeknek megfelelően kell tovább mozogni a 21. századba.

Ez különösen fontos a céges vásárlók számára, hiszen itt az a lényeg, hogy teljesen megszokottá váljon, hogy a BMW, a Mercedes, az Audi és a Lexus mellé a Jaguar neve is gond nélkül bekerülhessen a flottába. Ebben nagy segítség a beszálló dízelmotorral szerelt XF, amely igazán a hamarosan bemutatkozó kombi kiadásban válik teljes ajánlattá. A márkának nagyon fontos, hogy a prémium ellenfelekkel egy lapon említhető legyen és ebből a szempontból az sem feltétlenül jobb, hogy ha magasabb pozíciójúnak, elérhetetlenebbnek tűnik.

Nem csak a tesztekben, a vásárlókért vívott harcban is jól teljesít az XF.

Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy a szó szoros értelmében már csak a gazdagabb alapfelszereltség okán sem beszélhetünk fapados modellről, ráadásul a 190 lóerős teljesítmény alig 10 éve még egy háromliteres, hathengeres dízelmotornak is a becsületére vált. Árak tekintetében sem kell sokáig aggódni: bár a márka euró alapú árlistája a korábbi, magas árfolyam miatt jelentős különbségeket mutatott felfelé a 275-280-as euróra bebetonozott konkurensek szemszögében, a január 1-i regisztrációs és egyéb adóváltozások miatt már ők is kivétel nélkül alkalmazkodni fognak az új gazdasági viszonyokhoz. Így jelentős különbség biztosan nem lesz a német és brit márkák árazása között, míg a japánok továbbra is a kiváló ár/érték aránnyal hódítanak.

Nem csak különc luxusjószág - a Jaguar a populárisabb irányba is ered.

Míg a Jaguar esetében az XF népszerű, addig a teljes megváltást az egész márkacsoport eladásainak felét produkáló Range Rover Evoque hozza meg, amely szintén ügyfelek új csoportját hozza a márkához.

Persze a megújulás mellett a létező ügyfelek elérése és kiszolgálása is elsődleges feladat, amelyben az erős szervizháttérre is szeretne alapozni a márka. Egyelőre ezt egyetlen szervizponton, az Autopalace M5 szalonban végzik az autók karbantartását, viszont a márka erőteljesen dolgozik a hálózat kiépítésén. „Jövő év végére szeretnénk szervizpontot az ország nyugati, keleti és déli régiójában is. Az értékesítési pontok számát egyelőre nem növeljük; jelenleg a márkakép építése a legfontosabb”, mondta a márkaigazgató. „A szervizpontok számának növelésében szintén fontos, hogy a két márka autói közös diagnosztikai rendszerrel működnek.”

A bővülésig a márkaszerviz alapszolgáltatásaihoz tartozik a csereautó biztosítása, illetve igény esetén a szerviz munkatársa maga megy az autóért és a munkák elvégzése után házhoz is szállítja azt. De megéri a Jaguar/Land Rover tulajdonosoknak maguknak is ellátogatni a szervizbe: a március 31-ig meghosszabbított akció keretén belül mindenki ingyenes átvizsgálást kap, miközben megismerkedhet az új képviselet által nyújtott szolgáltatásokkal és az új modellekkel.

Itt előbbi a hangsúlyos, ugyanis a szerviz hatékonyságát 21. századi eszközzel fokozza a hazai képviselet. Ugyanis nem csak az autók kézikönyve érhető el táblaszámítógéppel, de a minden eladott autó mellé ajándékként járó tablet egy szervizalkalmazásnak is otthont ad, amelynek segítségével biztosított a gyors kommunikáció. Az ügyfél itt elvégezheti az előzetes bejelentkezést, a hibabejelentést (akár fénykép csatolásával), a szerviz munkatársai pedig gyorsan lehívható háttérrel rendelkeznek az egyes autókról. És ez még csak a kezdet: a PC-n, táblaszámítógépen és okostelefonon is elérhető alkalmazás visszahívási akciók, forgalmi-lejárat és szervizesedékesség-figyelmeztetésre is képes.

Ezen felül pedig a szalonban várakozó ügyfelek első tabletes autós magazinként immár az Autó Pult kétheti rendszerességgel megjelenő kiadványait is lapozgathatják.

Hogy áll tehát a Jaguar jövője? Sokkal jobban, mint bármikor korábban. Az ambiciózus nemzetközi tervek és az új hazai forgalmazás tökéletes helyzetbe hozza a márkákat, hogy a hazai flottavásárlók szempontjából is látványosak legyenek, miközben az ügyfél-elégedettséget új magasságokba igyekszik emelni. Bár régebben is jelen volt a Jaguar és a Land Rover hazánkban, igazán komoly szereplőt csak mostantól jelent a piacon – versenyképessége viszont kétségbevonhatatlan.