Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Soha nem gondoltam volna, hogy valaha is cikket fogok írni egy hídról, azt meg aztán végképp nem, hogy lesz kedvenc hidam is - micsoda fura aberráció ez! Amikor az ember érdekes hidakra gondol, lelki szemei előtt többnyire végtelen hosszú, hatalmas magasságokban húzódó, monumentális építmények jelennek meg.

Nos, a norvégiai Storseisundet-híd nem ilyen; de akkor miért lett mégis a kedvencem? A válasz egyszerű: mert teljesen más értékekkel rendelkezik, mint amilyen tulajdonságokat egy híddal szemben támaszt az ember. Vannak dolgok a nagyvilágban, amelyeket meglátva az első szó, ami az eszünkbe jut róluk, hogy lenyűgözőek.

Ez az építmény is pont ilyen, hiszen a szürreális vonalvezetés mellett mégis arányos, nincs rajta semmi sallang – formája mégis lenyűgöző. Ráadásul az alakja hordoz magában egy fura kettősséget, mert bár a mérnöki szemnek nem megnyugtató - mivel a híd bizonyos szögekből úgy néz ki, mintha az égbe tartana és emellett még fel is akarna borulni -, mégis elképesztően harmonikus a sziluettje.

Különben az interneten böngészve bukkantam először rá, és akkor még simán betudtam egy képszerkesztővel átvariált fotónak. Azonban némi utánajárással kíváncsi voltam, hogy milyen minőségű a szerkesztés, így kiderült, hogy az alkotás nem a digitális fantázia szüleménye - ez bizony tényleg így néz ki a valóságban is. Ekkor még mindig reménykedtem kicsit, hogy azért csaknem ilyen alakúra tervezték, és biztos valamilyen földrengés áldozata, de ismét csaltak megérzéseim: bizony direkt ilyenre rajzolták a tervezők.

Vonalvezetésének racionális oka lehet – amellett, hogy tervezője biztos nem volt teljesen józan –, hogy Norvégiának ez a része rengeteg apró szigetből áll, így ha valaki két környező település között szeretne utat építeni – mondjuk, hogy horgászni mehessen - , akkor sajnos jobb híján kénytelen szigetről-szigetre haladni, melynek eredményeképp néha a híd közepén kell kanyart venni.

Ez még nem is lenne nagy baj, hisz’ számtalan kanyargós híd akad, viszont ebben az esetben az építmény hosszát bekorlátozta a két sziget közelsége, ráadásul a műtárgy alatt még a megfelelő magasság biztosítására is szükség volt (ráadásképp tovább kellet görbíteni a következő talpalatnyi szárazföld felé). Valószínűleg a számos korlátozó tényező miatt lett tehát a híd ilyen furcsa vonalvezetésű, nagy örömet okozva ezzel a turistáknak, sőt, nekünk is.

Ha valaki ezek után szívesen ellátogatna Norvégiába élőben is megnézni az építményt, biztosan nem fog csalódni, hiszen ez a 8,3 km-es útszakasz bővelkedik a hasonlóan lenyűgöző megoldásokban. Az „Atlantic Ocean Road”-ot (norvégul Atlanterhavsveien) – melynek egyik gyöngyszeme a Storseisundet-híd (a nyolcból) – 1983-ban kezdték el építeni azzal a céllal, hogy az apró szigeteken át a szárazföldről az óceánon keresztül eljuthassanak az emberek egészen Averøy-ig.

Nem lehetett egyszerű az építkezés egyrészt a fjordokkal szabdalt, aprócska szigetekből álló domborzat miatt, másrészt pedig a zord időjárás sem kedvezett a kivitelezőknek: a hat évig tartó munkálatokat több mint 12 hurrikán erejű vihar is nehezítette. Nem mellesleg az útszakasz turisztikai fontosságát és a tervezők/építők munkáját elismerve a norvégok az Atlantic Ocean Road-ot az évszázad építményének választották hazájukban.