Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Nehéz elfogulatlanul írni a témában, hiszen magyarként joggal lehetünk büszkék azokra a sikeres termékekre, amiket egykoron hazánk fiainak kezei raktak össze. Március 13-án az első szentgotthárdi Opel Astra F hazaért, hogy így ünnepelje meg kerek, 20 éves évfordulóját. Az ’Elsőt’ két százéves aggastyán kísérte a gyárba.

András, az ötletgazda - galériaAz ötlet az Opel kommunikációs igazgatójának, Dános Andrásnak a fejéből pattant ki, mely szerint a Közlekedési Múzeumban téli álmát alvó 20 éves szentgotthárdi Astrának a születésnapján haza kellene térnie oda, ahol az első métereket is megtette. Persze a régóta szunnyadó autót fel is kellett készíteni a nem mindennapi túrára, hiszen gyakorlatilag az elmúlt két évtizedben saját lábán nem jutott el sehova.

Az első hazai Astra felkészítésének épp ezért még időben nekiláttak Gödöllőn, ahol az Opel Gaál értő kezei között a mindenre kiterjedő vérfrissítés és ellenőrzés után végül 20 év elteltével felmorajlott az 1,6 literes, nyolcszelepes, C16NZ motorkódú (75 LE, 125 Nm) négyhengeres. Gyakorlatilag csak az idő vasfoga által kikezdett alkatrészeket, így a gumiabroncsokat és tőmítéseket, folyadékokat kellett cserélni, de természetesen a kivizsgálás minden apró részletre kiterjedt.

Ezt követően az autó visszakerült a Közlekedési Múzeum falai közé, ahonnan aztán a túra március 12-én, az Astra születésnapja előtti délelőttön indult. Mintegy 300 km-es út várt a fehér ötajtósra, ami ugyan valóban nem egy eget rengető táv, azonban az Astra számára ez a A Veterán Opel Klub is jelen volt az indulásnáltöbbszörösét jelentette az általa valaha összesen megtett kilométerek számának.

Itt ragadnám meg a szót, hogy elejét vegyem a rosszmájú pletykának, illetve az összeesküvés-elméletnek, ami az „Íme az első” felirattal ellátott Astra hírnevét igyekszik megtépázni. Az autó alvázszámának tizenegyedik karaktere valóban kettes, azaz a bochumi Opel gyár kódját tartalmazza, ám minderre azért volt szükség, mert akkoriban a hazai gyárnak még nem volt megfelelő eszköze saját alvázszám nyomásához, így a legelső darabokat még német plakettekkel készítették.

Hétfőn, azaz március 12-én már csupán a 11 órás indulásra és az Astra négyhengeresének beröffenésére vártunk, hogy végigkísérhessük a 20 éves legendát, illetve sofőrjeit Gotthádrig. A volán mögött olyan hűséges dolgozók foglalhattak helyet, akik pontosan két évtizede ott 'bábáskodtak' az első magyar gyártású Opel megszületésénél.

Opel Astra a szerkesztőségben

Fehér egér - sok van belőle itthonAz Autó Pult garázsában az állandóan cserélődő tesztautók mellett egy szentgotthárdi gyártású, szintén Casablanca fehér Astra F is húzza az igát. A '95-ös évjáratú, már ráncfelvarrott példányban kis túlzással a hazakísért 20 éves Astra futásteljesítményének ezerszerese van, ugyanis a 220.000 km-t már tavaly átléptük. Ennek ellenére lelkesedése korántsem csökkent, ugyanolyan vidáman szolgál, mint ahogy a Szentgotthárd felé vezető úton 3 évvel idősebb testvére. Persze mai szemmel nézve ezek az autók technikailag már közel sincsenek a csúcson. Főleg a szervó nélküli kormányszerkezettel szerelt darabok kormányzása kelletlen, bizonytalan, illetve a futómű sem a kanyarvadászatra termett.

Formája kellemesnek hatA mindennapokban azonban jól helytáll a típus, a tágas csomag-, és utastér megfelelő praktikummal szolgál, illetve a csupán 71 lóerős, ugyanakkor kellemesen nyomatékos 1,6-os sem vészesen kevés a bódé mozgatásához; a forgalom tempóját gond nélkül tartani tudja, miközben étvágya is könnyedén tartható 7 liter alatt. Amennyiben vigyázó kezek között lel otthonra a modell, úgy hosszú éveken keresztül lehet hű társ, ahogy a szerkesztőségi garázsban épp e pillanatban is pihenő, makulátlan állapotú Astra F is.

Az út teljesen zökkenőmentes volt, a fehér vezérautó gond nélkül, vígan falta a kilométereket és repítette utasait a mai, felgyorsult tempónak megfelelően, miközben az új Zafira Tourerek és Astra GTC-k konvojban követték a tiszteletbeli 'magyart'. Talán túlzásnak tűnik ennyire nagy hűhót csapni egy – valljuk be – szürke autó körül, azonban itt közel sem erről volna szó.

Az első szentgotthárdi Astra nem csupán egy autó, hanem szimbolizálja hazánk iparának fejlődését is, ami akkoriban, 1992-ben igencsak nagy lépést tett. A típus a megfelelő helyen és időben munkahelyet, megélhetést biztosított egy olyan Íme, az első - galériakorszakban, amikor meglehetősen nagy szükség is volt arra, hogy az emberek új erőre kaphassanak. Ennek jelképe az gyártósorról elsőként legördülő Astra, amelyet némi noszogatás után maga Antall József miniszterelnök kormányzott az első métereken.

Ám még ennek tudatában is meglepő és egyben megható volt az a fajta fogadtatás, ami Szentgotthárdon várt a Opelekre. A város előtt konvojunkhoz csatlakoztak a 100 éves matuzsálemek (Torpedo és Puppchen) is, amelyek szendvicsében a szentgotthárdiak 20 éves büszkesége a városháza előtti téren tette tiszteletét. Valóban megható pillanat volt úgy begördülni az Opelekkel, hogy sokan vártak ránk, a csemeték pedig Opeles zászlókkal és csillogó szemekkel köszöntötték az autót. Tiszteletét tette a nyolcvanon túl is életvidám Hofmann úr, aki ’92-ben még a magyarországi gyár igazgatójaként volt ismert.

A nap végét a gyárban zártuk, ahol a figyelem középpontját élvező autó már a másnapi születésnapi köszöntőt várhatta. Március 13-ára virradóan eljött a nagy nap, a 20 éves Opel ünnepe. A sors furcsa fintora, hogy két évtizeddel ezelőtt pont péntekre esett 13-a, épp ezért az Opelnél akár meg is fordíthatnák a babonát: péntek 13-án csakis jó dolgok történhetnek a rüsselsheimi eredetű hazai gyár falai között.

A 20 éves Astra F-et az Opel jövőjét előrevetítő Ampera és a két százéves veterán, illetve a gyártó múltját jelentő kerékpár és varrógép mellett az Opel Magyarország vezetői és a szentgotthárdi gyár dolgozói köszöntötték a lehető legnagyobb meghatottsággal. Szintén kuriózum, hogy a születésnapi rendezvényen az ünnepelt pont a csarnok azon részében állt, ahol hamarosan, ősztől a gyártó komplett motorpalettáját lefedő, roppant korszerű egységek készülnek majd.

150 éves az Opel idén, míg az Opel Magyarország tavaly ünnepelte jubileumát, ezúttal pedig az Astrát köszöntöttük, nincs tehát híján a gyártó az évfordulóknak - ám szerencsére nem csupán a múltnak, a jövőnek is tudnak örülni a villámos márkánál, ugyanis a készülőfélben lévő rugalmas gyártást lehetővé tevő FlexPlant őszre készül el, onnantól kezdve pedig a legkorszerűbb technikával felvértezve készülnek majd az új erőforrások.

Gyakorlatilag a teljes motorkínálat lecserélődik: az alapot hamarosan a háromhengeres egyliteres erőforrás képezi majd, szívóként 80-85 lóerővel, turbóval töltve pedig 115 tagú ménessel, vagy annál is erősebb változatban. A közepes erőforrást az 1,4 literes, 160 lóerős turbómotor Modern technológia az új részlegben - galériajelenti majd, míg a benzinesek csúcsát a 170 és 200 lóerős verziókban készülő 1.6 Turbo képviseli majd. Dízelfronton is nagy előrelépés történik, hiszen egy 1,6 literes egység 110, 130 és 160 lóerős (350 Nm) szintjeivel minden igényt kielégíthet. Érdemes hozzátenni, hogy az előbb említett motorok teljesen új fejlesztések, nem pedig valamelyik jelenlegi egység frissítései. Természetesen mindegyik közvetlen befecskendezéses, az egyliteres kivételével csakis turbóval készülnek, és a lehető legújabb technikai finomságokat tartalmazzák.

Az Opel szekere az utóbbi időben kétségkívül szépen megindult: sikerült kilábalni abból a gödörből, amibe a mezőnybe való beleszürkülés kényszerítette a gyártót. Az új modellek mellett pedig mi magunk, magyarságunkra büszke emberek is örülhetünk az Opel sikereinek, hiszen hazánk kiveszi a részét a gyártási és innovációs folyamatokból.

A jövő pedig még ígéretesebbnek tűnik, hiszen a szentgotthárdi gyár kiváló egészségnek örvend, új gyártósorai pedig Európa egyik legkorszerűbb üzemévé varázsolták, ahol hamarosan a globális piacot meghódító erőforrások készülnek majd.