A héten nyitotta meg kapuit a New York-i Autószalon, ahova rengeteg világ- és tengerentúli premierrel, illetve sok-sok érdekesebbnél érdekesebb újdonsággal érkeztek az autógyártók. De egy elmebeteg öszvér is felhívta magára a figyelmet: az érdekes szerzet becsületes neve Terrafugia Transition, különlegessége pedig, hogy mind a közutakon, mind pedig a repülőtér kifutóján, vagy akár a levegőben megállja helyét – bizony, egy igazi repülő autóról beszélhetünk.
Azt nem tudjuk, hogy a Mozaik utcai vizsgaközpontban mennyire abszolválna sikeresen egy hazai műszaki vizsgát a Terrafugia Transition, ám azt igen, hogy az Egyesült Államokban állítólag minden engedélyt megkap az egyelőre közel szériaállapotban lévő közlekedési eszköz, így leendő tulajdonosai gond nélkül használhatják a ’kétéltűt’ minden körülmények között, miután kifizették a 280 ezer dolláros, azaz csaknem 65 millió forintos alapárat. Persze a legális használathoz mind egy gépjárművezetői, mind pedig egy kisrepülős jogosítvány esedékes a sofőr/pilóta részéről.
Az összecsukható szárnyakkal felszerelt (ennek köszönhetően egy ’hagyományos’ garázsba is befér a tervezők szerint) kétüléses jármű tömege mindössze 650 kilogramm, meghajtásáról pedig egy 102 lóerős Rotax 912S erőforrás gondoskodik.
A hagyományos benzinnel üzemelő motor a szárazföldön 105 km/órás végsebességet tesz lehetővé a Terrafugia Transition számára (azért ennél a tempónál megnéznénk egy jávorszarvas tesztet esetében), a biztonságról pedig többek között légzsákok és gyűrődő zóna gondoskodik.
De a különlegesség levegőben érzi magát igazán otthon: utazósebessége 172 km/óra, végsebessége pedig eléri a 185 kilométert óránként, és 787 kilométeres gyári hatótávolsága is tisztességesnek nevezhető - nagy baj esetén gombnyomásra különben egy ejtőernyőt nyit a repülőautó, amellyel az illetékesek szerint szinte garantált a biztonságos földre érkezés, már amennyiben nem épp a Balaton felett körözgetünk. Érdemes megnézni az érdekesség fentebb bevágott 7 perces videóját.