A 2019-es év sok márka életében tölt be fontos szerepet: rengeteg új modell, nagy átalakulások és szép évfordulók éve az idei. A Škoda esetében sincs ez másként, hiszen olyan fontos típusok érkeznek még idén, mint a Kamiq vagy a frissített Superb, de a legjobban talán mégis mindenki a vadonatúj Octaviát várja, amely egyébként éppen idén ünnepli első megjelenésének 60. évfordulóját – igaz, volt egy több mint 30 éves kihagyás, amikor nem szerepelt a mostanra már mindenki számára ismerősen csengő név a kínálatban.

A jól hangzó Octavia név tehát pontosan 60 évvel ezelőtt kezdte gazdagítani a Škoda modellkínálatát. Nem véletlen, hogy a nevet a latin „octavia” szóból vették, melynek jelentése a „nyolcadik”, minthogy az új jövevény a márka nyolcadik modellje volt a második világháborút követően, és ugyancsak a nyolcadik Škoda modell volt az akkor legkorszerűbbnek számító független felfüggesztéssel gyártott modellek között, amit az autógyár 1933-ban vezetett be.

60 éve mutatkozott be az első Octavia - galéria

A Škoda Octavia első kétajtós modellje 1959 januárjában hagyta el a Mlada Boleslav-i gyárat, az első néhány hét során még az Š 440 és az Š 445 nevű elődökkel együtt. Az Octavia motorháztetője alatt egy robusztus, négyhengeres, 1.1 literes, 40 lóerős motor volt, az autó hátsókerékhajtással és négyfokozatú sebességváltóval működött.  Az autó csúcssebessége 110 km/h volt, átlagos fogyasztása pedig 7.7 liter benzin volt 100 kilométeren.

A vonzó, kecses karosszéria legalább akkora benyomást keltett mit az akkori Octavia menettulajdonságai. Az olyan műszaki újítások, mint elöl a csavarrugók torziós keresztrudas stabilizátorral, nagyfokú utazási kényelmet és könnyű vezethetőséget adtak az Octaviának, míg az aszimmetrikus fényszórók 1959-ben történt bevezetése tovább javította az aktív biztonságot is. A Škoda 1959-ben az Octavia Superrel bemutatott egy jóval erősebb változatot is, amiben 1.2 literes motor volt, 45 lóerős csúcsteljesítménnyel. Ekkor már a hazai és a külföldi piacokon is nagy kereslet mutatkozott az Octaviákra.

A kombi igazán praktikus volt - galéria

1960. március 10-én a Genfi Autószalonon mutatkozott be a sportos Škoda Octavia Touring Sport (TS), ami 50 lóerős motorral büszkélkedhetett. A Škoda ekkor kereste meg a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA), hogy a TS-t homologizálja, azaz ezt a típust fogadja be a nem módosított közúti járművek verseny osztályába, így egyengetve az utat a 130 km/órás sebességű kétajtós modell előtt a motorsportban. A híres Monte Carlo-i ralin saját osztályában 1961-ben, 1962-ben és 1963-ban aratott győzelmeivel az Octavia mesterhármast ért el.

1960. szeptember 11-én a Škoda Brnoban mutatta be először az Octavia Combit a vízszintesen két részben nyitható hátsó ajtóval. A kompakt külső méretei ellenére a gépkocsiban kényelmesen elfért öt személy, és a csomagtartó mérete 690 liter volt, a rakodó hosszúság pedig 0.965 méter. A hátsó üléstámlák ledöntése után a csomagtér 1050 literig volt növelhető.

Az első újkori Octavia már a Volkswagen irányítása alatt született - galéria

A kétajtós szedánt 1964-ig gyártották, az utolsó példány, egy szürke Octavia Super április 11-én gördült le a Mlada Boleslav-i üzem gyártósoráról. Utódjaként ezt követően jelent meg a teljesen új, önhordó karosszériával rendelkező, farmotoros Škoda 1000/1100MB. Az utolsó Octavia Combi 1971. december 21-én hagyta el a Kvasiny üzem gyártósorát. 1959 és 1971 között összesen 360.000 Škoda Octaviát gyártottak, beleértve a több mint 54.000 kombi változatot is.

A robusztus és megbízható Octavia jelentette a műszaki alapot az első Új-Zélandon gyártott gépkocsi számára is 1966-ban: a Trekkát a cseh autógyárral szoros együttműködésben fejlesztették ki és az Octavia Super rövidített alaplemezére építették. A népszerű haszonjárműre úgy tekintenek, mint a Škoda jelenlegi szabadidő autóinak (SUV) egyik előfutárára.

Az RS 180 lóerővel állt helyt - galéria

Az első korszerű Octavia megjelenésével az Octavia név az egész márka szinonimájává vált. 1992-ben, röviddel azt követően, hogy a Škoda csatlakozott a Volkswagen-csoporthoz, megkezdődött a munka egy teljesen új modell kifejlesztésén. A korszerű műszaki alapokon a vezető formatervező, Dirk van Braeckel és csapata egy összetéveszthetetlen formájú karosszériát alkotott. A széles hátsó ajtóval rendelkező Octavia szedán 1996. április 4-én debütált, és azonnal nemzetközi elismerésre tett szert magas színvonalú aktív és passzív biztonságával.

A típusnak előnyére vált az 528 litertől 1328 literig terjedő csomagtartója is, hiszen ezzel – bár nem a klasszikus ötajtós felépítést kapta – a legnagyobb és legpraktikusabb kompakt lett a kategóriában, és ezt a címet azóta is büszkén viseli. Az Octavia Combit, ami még tágasabb volt, és különösen sikeres lett az európai piacokon, 1998 márciusában adták hozzá a kínálathoz. Az első összkerékhajtású változatot 1999-ben mutatták be. Az Octavia első nemzedékéből 970 000 szedánt és több, mint 470 000 kombit gyártottak 2010 novemberéig.

A második generáció frissítése kissé megosztó lett - galéria

Nem szabad megfeledkezni az RS verzióról sem, amely már az eső generáció esetében is elérhető volt szedán és kombi karosszériával is. A sportos kivitel a 2001-es frissítéssel mutatkozott be, és 1,8 literes, turbós benzinmotorja 180 lóerőt kínált. A csúcsot jelentő L&K kivitel pedig már a kezdetektől választható volt, finomabb anyagokkal és exkluzívabb megjelenéssel.

A sikert tovább fokozta a Škoda Octavia második nemzedéke, amelyet 2004 és 2013 között gyártottak: ebből a változatból 1.6 millió szedán és 900 000 kombi került piacra. A nagyobb használati értéken túl ez a nemzedék is számos műszaki újítással dicsekedhetett, beleértve a közvetlen befecskendezésű benzines motorokat és a DSG automata sebességváltót. Az ekkor már 200 lóerős kétliteres erőforrással kínált benzines RS mellett megjelent a dízelmotoros sportváltozat is, amelynek ugyancsak kétliteres egysége 170 tagú ménessel állt a vásárlók rendelkezésére. A második generáció regnálása alatt mutatkozott be először a terepes elemekkel és emelt hasmagassággal rendelkező Scout kivitel is.

Az Octavia sikeres története egyre tovább íródik - galéria

Ma az Octavia harmadik nemzedéke alkotja a Škoda modellkínálatának gerincét.  Ezt a változatot 2012 novembere óta gyártják, és 2017 februárjában teljes mértékben felfrissítették. Eddig már több, mint 2,5 millió ügyfél döntött mellette, így a csehek okkal gondolhatják, hogy a még idén érkező vadonatúj generáció is hasonló sikereknek örvend majd. Az RS immár akár 245 lovas benzinmotorral is elérhető a 184 lovas dízel mellett, és a Scout változat is ugyanúgy helytáll a palettán.

A Škoda Octavia tehát már régóta nagy sikerrel fut számos piacon, amit látványosan mutat az a tény, hogy 1959 óta majdnem 6,5 millió Octaviát gyártottak – és az autópiac növekedése mellett a típus folyamatos sikereit az is jól mutatja, hogy ebből 2,5 milliót az utolsó 6 évben gyártottak le. A Škoda Mlada Boleslav-i központi üzemén túl az Octavia különböző változatait egyébként Kínában, Indiában, Oroszországban, Kazahsztánban és Algériában is gyártják, hamarosan pedig megismerkedhetünk majd a vadonatúj generációval is, amely minden eddiginél modernebb és látványosabb lehet majd, ráadásul feljebb is pozicionálják, hiszen a normál kompaktok között a jövőben a Scalanak kell majd helytállnia.