Az Alfa Romeo lehetséges utódjával, a Giuliával kapcsolatos találgatások lassan már évtizedesek, így sokan pesszimisták voltak a középkategóriás érkezésével kapcsolatban. Az idő végre eljött: az olaszok lerántották a leplet az újdonságról, és komoly meglepetésről is gondoskodtak. Nem kevesebb, mint 510 lóerőt préseltek be a motortérbe.
A premier még nem teljes, inkább csak erőteljes ráhangolás, így belső képet nem is láthatunk még a modellről. A Giulia rögtön a csúcsmodellel nyit, a Quadrifoglio emblémát viselő modell a kínálat tetejét jelenti majd. A nemzetközi sajtó képviselőinek szervezett, különleges eseményen egyben az Alfa Romeo több mint egy évszázados történetét is ünnepeltük: a márka pontosan a mai napon töltötte be 105. születésnapját. Az A.L.F.A. (a betűszó az ‘Anonima Lombarda Fabbrica Automobili’, azaz a lombardiai automobil-gyártó részvénytársaság) vállalatot 1910. június 24-én alapították. Az elmúlt években a 4C-t leszámítva rendre teljes csend volt a márka háza táján – úgy tűnik, hogy az új modell bemutatásával új éltre is lel a márka, amely erőteljesen igyekszik a prémium irány felé húzni.
A márka új jövőjét építi, felfelé húzva
Hogy mennyire erőteljesen igyekeznek változni, azt jól mutatja a logó megújulása – melyet a Robilant Associati tervezett- és amelyet az új modellen ismerhet meg elsőként a világ. A márkajelzés megújult, modernebb lett, miközben jellegzetes sziluettje és stiláris komponensei, amelyek világszerte nagyra becsült jelképpé tették, változatlanul megmaradtak.
A premier helyszínéül az Aresében található új Alfa Romeo múzeum szolgált. A márka megújult 'otthona' június 30-tól ismét megnyitja kapuit a nagyközönség előtt. A megújult létesítményben az Alfa Romeo leghíresebb, leginnovatívabb alkotásai kaptak helyet.
Hátsókerékhajtású, középkategóriás prémium sportszedán
És hogy hangzik az új irányvonal definíciója, az Alfa új világképe? A jellegzetes olasz formatervezés, az ultramodern, innovatív motorok, a tökéletes, 50/50 arányú tömegelosztás, valamint a lehető legjobb tömeg/teljesítmény arány – ezek adják a márka alappilléreit. Mindezt a gyáriak egyetlen kifejezésbe sűrítik: 'la meccanica delle emozioni'.
A Giulia kialakításánál a tervezők a hagyományok előtt is tisztelegtek, miközben a formákat megújították. Az egyes részletek, így például a világítótestek a Maseratit is felidézik, a sziluettből pedig jól kilátható a 159-es vonalvezetése is. Elöl az Alfa pajzs elengedhetetlen elem, melyhez körítésként jóval nagyobbra hízott fényszórók szolgálnak.
Minden más tekintetben viszont búcsút vehetünk a 159-től, a Giulia ugyanis inkább ízig-vérig prémium sportszedán akar lenni. Ennek megfelelően az 50-50 százalékos tömegeloszláshoz hátsókerékhajtás társul. A tökéletesen kiegyensúlyozott tömegelosztás érdekében az első tengely mögött, alaposan hátratolva kapott helyet a motor és minden mechanikus fődarab. Ezért is olyan rövidek a Giulia túlnyúlásai, és ezért olyan hosszú a motorház és az első kerékdobok, míg az utastér hátra húzva helyezkedik el, azokra a hajtott kerekekre 'nehezedve', amelyek optikailag is kijelölik azt a pontot, ahol a motor forgatónyomatéka átjut az útra.
Miközben a konkrét adatokról még hallgat a gyártó, a kategória legnagyobb tengelytávját emlegetik. Így belül korrekt helykínálatra számíthatunk, miközben a sajtóanyag vezetőközpontú műszerfalat emleget. A kisméretű kormánykereket prémium minőségű műszerfal köríti, amelyre a csúcsmodellen szénszálas betét kerül. Az összes elsődleges funkció kezelőszerve a kormánykeréken kapott helyet, felidézve az F1-es autókat.
A motortér tartalma igazán érdekes. A V6-os turbómotor Ferrari-génekkel rendelkezik, csúcsteljesítménye pedig 510 lóerő, amely 3,9 másodperces 0-100-as sprinttel vértezi fel az olasz csábítót. A nagyrészt alumíniumból készült erőforrás különlegessége a hengerlekapcsolás, amellyel erőteljesen csökkentheti a fogyasztást.
A hamarosan bemutatkozó Ferrari Dinóban is ezt a motort találjuk
Ígéretes a futómű is: az igényes, elöl többlengőkaros, hátul pedig kettős keresztlengőkaros futómű jó pillanatokat ígér szerpentinen, és hepehupás mellékutakon egyaránt. Ehhez csatlakozik egy kormánymű, amely a gyáriak szerint a kategória legközvetlenebb kormányáttételével rendelkezik (könnyen lehet, hogy végállások között mindössze 2-t fordul). A tekintélyes teljesítmény leadását hátul önzáró differenciálmű is segíti. Az új aktív légterelő képes egyszerre a légellenállást csökkenteni, szükség esetén pedig a leszorító erőt növelni.
A gyártó kivételes tömeg/teljesítmény arányt ígér. Utóbbi már ismert, előbbit pedig az alumínium széleskörű használata mellett karbonszálas megoldásokkal is igyekeztek csökkenteni. Szénszálas kompozit anyagból készült például a kardántengely, a motorházfedél és a tetőlemez, míg a motor, a fékek, a felfüggesztés (beleértve az első rugótornyot és az első és hátsó segédkereteket), valamint számos karosszériaelem, például az ajtók vagy a kerékdobok gyártásához alumíniumot használtak fel. A hátsó kereszttartó alumínium kompozitból és műanyagból készült. Az össztömeg csökkentése érdekében a fékrendszerben alumínium komponenseket és karbon-kerámia féktárcsákat alkalmaztak, míg az ülések váza szintén szénszálas szerkezetű. Mindezen tömegcsökkentés ellenére a Giulia állítólag kategóriájának legkedvezőbb szerkezeti szilárdságával bír.
Egyelőre ez minden, amit az újdonságról tudni lehet – ennél többet vélhetően szeptemberben, a Frankfurti Autószalonon esedékes nagy premier során tudunk majd meg. Természetesen szerényebb teljesítményű változatokban is elérhető lesz majd a modell, így például dízelmotor, vagy 1,75 literes turbómotor is kerül a kínálatba. Az Alfa azonban prémium irányba pozícionálja a modellt, így valószínűleg a legkedvezőbb alapmodellnél is legalább tízmilliós árcédulára számíthatunk, de a teljesítmény függvényében az is előfordulhat, hogy ennél jóval mélyebben kell majd a zsebünkbe nyúlni. A legfőbb konkurenseket egyébként a 3-as BMW és sportosabb társai adják. Hogy mennyire sikeresen teljesít majd ellenük a Giulia, az a jövő kérdése, de reméljük, hogy a neves olasz márka ügyesen odateszi magát, és méltó sikerekről számolhatunk majd be.