Bár magazinunk főként az autózásért él-hal, a sebesség mámora a más típusú közlekedési eszközök tekintetében is hasonló érdeklődést idéz elő. Igaz, Európában – legalábbis a németeknél, illetve franciáknál – hétköznapi dolog gyorsvasutazni, Kínában ugyanez nemrég még nem volt olyan természetes. Ezúttal sebességi mutatvánnyal hívták fel magukra a figyelmet.
Ahogy az autóiparban, számos más területen is egyre csak jön felfelé a törtető Kína. Hiába hatottak még olcsónak és silány minőségűnek termékeik tegnap, ma már a ’90-es évek színvonalát hozzák gond nélkül, hamarosan pedig teljesen felzárkóznak úgy, hogy gyakorlatilag néhány év alatt pótolták be az emberöltőnyi technikai fejlődést. Már gyorsvasútjuk is van, mi több, hihetetlennek tűnő sebességgel száguld. A legfrissebb fejlesztésű vonat 500 km/h-val szeli át az országot, ezzel még közelebb hozva az embereket egymáshoz.
A Pekinget és Sanghajt összekötő vasútvonalon már eddig is nagysebességű szerelvény végezte mindennapi munkáját, azonban mostantól még tovább rövidülhet a két metropolisz közötti utazás ideje. Az 1326 km-es távot immáron a 160 km/h-val gyorsabb vonat falja fel, ennek köszönhetően az út a megállókkal és mindennel együtt mindösszesen 5 órába telik. Habár repülőgéppel is sebesen utazhatunk, a fel- és leszállási procedúra, illetve az egyéb meddőidők bizony megnövelik annyira az összidőt, hogy a vasút komoly konkurenssé váljon. Persze valamilyen szinten aggodalmat válthat ki a tárgyalt vasútvonalon nyáron történt baleset, amely 40 fő életét követelte, a szakemberek nyilván a biztonság kérdését is maximális odafigyeléssel kezelték – egyszerűen ilyen sebességnél muszáj törekedni a tökéletes biztonságra.
A gyorsvasút egyébként Kína legnagyobb vasúti szerelvény gyártójának, a CSR Corporation Ltd. terméke. A vonat megépítéséhez műanyagot, illetve szénszál erősítésű anyagokat is használtak, ami magas technológiai színvonalra vall. A maximális teljesítmény is lenyűgöző, az 500 km/h-s tempó eléréséhez ugyanis 22.800 kW szükségeltetik, miközben a Peking-Sanghaj vonalon jelenleg közlekedő CRH380 9600 kW-ból gazdálkodhat.
Csak összehasonlításképpen, a magyar vasutakon közlekedő régi, de korának elismert villanymozdonya, a V63 (Gigant) 3600 kW leadására képes, míg a modernebb technológiát képviselő, 230 km/h-s sebességre is képes (bár hazánkban a maximális tempó 160 km/h) MÁV 1047-es jelzést viselő Siemens Taurus mozdonyok teljesítménye 6400 kW.
Visszatérve, a kínai hatóságok biztosították a médiát, illetve az utasokat, hogy az új gyorsvasút biztonsági kérdéseiben maximális precizitással járnak el. Kína egyébként kiterjedését tekintve élen jár a gyorsvasút építésben, hiszen mára már mintegy 13.000 km-es hálozattal rendelkeznek, ami a világ legkiterjedtebb ilyen jellegű vasútja. Azonban ez még nem minden, a közeljövőben a feltörekvő ország vezetése szeretné még tovább növelni előnyét és ezt a hihetetlen, 13.000 km-es számot megdupláznák belátható időn belül, ezzel kétségkívül a világ vezető gyorsvasutas nemzetévé válva.