Már jó ideje türelmetlenül vártuk a Jaguar újdonságát, a kétüléses F-Type sportautót, amelyet a gyáriak a legendás E-Type utódjaként aposztrofálnak. Ahogy a britek ígérték, a Párizsi Autószalon első napján, azaz ma reggel minden információt kiadtak a dögös adrenalin-bombáról. Nem kérdés, hogy a végeredmény nagyszerű lett, a tetejétől megfosztott, sebességre éhes roadster már álló helyzetben is fokozza a szívverést.
Az F-Type sok álmatlan éjszakát okoz a konkurenseknekAz F-Type többé-kevésbé örökölte a korábban bemutatott, előfutárnak tekinthető C-X16 vonásait, a tetőt viszont nyilvánvalóan elhagyták a mérnökök. A fejlesztés korábbi stádiumában különben szó volt fémkupoláról is, ám végül annak kisebb helyigénye és tömege okán egy teljesen elektromos, hő- és hangszigetelt, fűthető hátsó szélvédővel kiegészített vászonmegoldás mellett döntöttek a mérnökök. A tető nagy örömünkre menet közben, akár 50 km/h-s sebességig nyitható/csukható, mégpedig 12 másodperc alatt. A csomagtartó csupán 200 literes, ám az opcióként kínált gyári bőröndkészlettel a rendelkezésre álló tér minden zugát ki tudják majd használni a tulajdonosok. Persze a kupék szerelmeseit sem hagyja magukra a patinás brit márka, számukra a következő évben mutatják be a modell fixtetős verzióját, a forgalmazás pedig 2014 végén indulhat meg.
Az első fényképeken csak szemből illetve oldalról vehettük szemügyre a típust, ám végre láthatjuk a kecses hátsó traktust is, amelyet adaptív hátsó légterelő is díszít – ez 100 km/h felett nyílik ki, 65 km/h alatt pedig visszacsukódik, s akár 120 kilónyi leszorító erőt képes termelni a hátsó tengelyen.
Az alumínium váz ellenére nem könnyűAz F-Type meglepően nagyra nőtt, megtartva Jaguaros arányait: a 2622 mm-es tengelytávhoz tekintélyes 192 centiméteres szélesség illetve 4,47 méteres hossz társult, vagyis körülbelül 13 centivel hosszabb egy Boxsternél, miközben épphogy 1,3 méter alatti magasságuk szinte hajszálra megegyezik. Az XK-tól örökölt alumínium váz ellenére az autó tömege kicsit magasabb lett, mint vártuk: az előzetes adatok szerint sofőr nélkül, de teli tankkal 1,5 tonnánál is nehezebb lesz a modell. Az F-Type különben felár ellenében akár állítható csillapítású, elöl-hátul kettős keresztlengőkaros alumínium felfüggesztéseket kap, míg a pontos kormányzásról közvetlen kormánymű gondoskodik.
A belső térbe is bepillanthatunk, ahol régi ismerősként fogadhatjuk az XKR feltehetőleg itt is feláras kagylóüléseit, a és a márka tipikus kormányát, de jó hír, hogy teljesen új, az XK-énál sokkal gyorsabb, modernebb központi rendszert kap a roadster.
Ugye, hogy van benne egy kis SLS AMG?Az opcionálisan teljes műszerfalbőrözéssel készülő F-Type legkülönlegesebb részlete viszont a navigációs rendszer felett igény szerint kiemelkedő két légbeömlő lesz, de még az olyan apróságokra is figyeltek a tervezők, mint hogy a karosszériába alapból belesimuló kilincseket finom Jaguar felirattal átszőtt, szálcsiszolt alumínium betéttel díszítsék. Annyi bizonyos, hogy a belső formaterv egészen egyedire sikeredett, és inkább hasonlít egy Aston Martin utasteréhez, mint egy Jaguaréhoz, ami persze véletlenül sem hátrány. Az orrmotoros, hátsókerékhajtású sportkocsi persze valódi roadsterhez méltó módon szigorúan kétszemélyes.
A Jaguar büszkesége egyszerre kecses és haragos, sugallván könnyedségét és félelmet keltő erejét. Utóbbiról egyébként a hűtőmaszkon és a farrészen büszkélkedő ’S’ betű is árulkodik, ami azt igazolja, hogy a fotókon pózoló modellekbe a márka új, háromliteres kompresszoros benziHa kell, ördögien fog tudni üvölteni - galérianesének erősebbik változata került hamisítatlan V6 hanggal és a hozzá párosuló 380 lóerővel. Az F-Type S akár 4,9 másodperc alatt képes teljesíteni a nulla-százas sprintet, végsebessége pedig eléri a 275 km/órát – ezek az értékek egy Boxster S tudásának felelnek meg. A gyári vegyes fogyasztás 9,2 l/100 km, ami 213 g/km-es széndioxid-kibocsátásnak felel meg.
A britek a palettát az előbb említett kényszerlélegeztetett V6-os gyengébbik, 340 lóerőt és 450 Nm nyomatékot leadó átiratával nyitják (’sima’ F-Type). Már az alapmodellnek sem kell szégyenkeznie, ha oda kell csapni a lovak közé, amiről leginkább az 5,3 szekundumos 0-100-as sprintidő és a 260 km/h-s végsebesség tesz tanúbizonyságot. Az átlagfogyasztás ez esetben kereken 9 literben hivatott megállapodni 100 km-enként.
Nem könnyű jobb helyet találni - galériaA háromtagú kínálat tetejét jelentő ’V8 S’ változat a Jaguar jól ismert kompresszoros ötliteres V8-asával borzolja a kedélyeket, amelyet a hatékonyság érdekében jelentősen átdolgoztak a mérnökök. A 495 lóerőt és 625 Nm-es csúcsnyomatékot csatasorba állítani képes, mennydörgéshez hasonlítható orgánumú erőgép persze így sem túl takarékos, hisz’ átlagfogyasztása 11,2 liter/100 km. Cserébe az autó menetteljesítményei magáért beszélnek: a pilóta 4,3 másodperces gyorsulásra és korlátozva 300 km/h-s végsebességre számíthat.
A V8 S változat akár 300 km/h-val is száguldhatMindegyik kivitelben a Quickshift névre keresztelt, ZF-től származó nyolcfokozatú automataváltó továbbítja majd az erőt a hátsó kerekekhez, a 380 lóerős F-Type S-ben pedig egy rajtprogram is segíti a pilótát a sofőrt a lehető legjobb gyorsulás elérésében. A technikai finomságokhoz az ’S’ és a ’V8 S’ modellek esetében továbbá egy aktív kipufogórendszer is csatlakozik, amelynek pillangószelepe terhelés alatt 3000-es fordulatszámnál nyit ki, hogy a V6-os és a V8-as kompresszoros erőforrások innentől kezdve a leszabályozásig akadálytalanabbul világgá kürtöljék csodaszép muzsikájukat – a libabőr garantált.
A sportos belső egy Aston Martiné is lehetneA márka illetékeseinek elmondása szerint Jaguar legélvezetesebb modelljének számító F-Type a párizsi világpremiert követően még kicsit várat magára, ám az első ügyfeleknek nem lesz okuk szomorkodni: még a nyár beköszönte előtt, várhatóan május magasságában megkapják kedvencüket.
Persze a leendő tulajdonosoknak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk: átszámítva már az alapváltozatért is több mint 20 millió forint lesz esedékes, az izgalmas ’S’ kivitel alsó hangon körülbelül 25 millióba, míg a V8-as, közel félezer lóerős csúcsváltozat pedig közel 30 millió forintba fog fájni. Amint fentebb is említettük, az F-Type Coupé két év múlva kerül kereskedelmi forgalomba.