Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Ha a tömegközlekedésre gondolunk, általában a közlekedés olcsó, lassú alternatívája sejlik fel tudatunkban. Itthon emellé még társul a korukat meghazudtoló vidámsággal igát vonó Ikarus buszok füstje és zaja is. Ám a hollandok nem kérnek ebből, ráuntak a vánszorgó tempóra és egy sebességgel fentebb kapcsoltak.

Nem újkeletű a Superbus története, már majd’ egy éve tudni lehet, hogy valóban megépítik, immáron pedig videofelvételen is láthatjuk a tömegközlekedés új módját megteremtő fura jármű halk száguldását. A Suberbus ugyanis szakítva az autóbuszok jelen technológiájával egészen új alapokra épül.

Persze a tervezéskor felmerülő igények is másmilyenek voltak, a cél egy igazán gyors, környezetkímélő üzemű jármű megalkotása volt, mely gond nélkül képes két tucat utasát nagy tempóval szállítani.

A kissé rovarformájú, vagy legalábbis valamilyen gilisztára emlékeztető busz a minél kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságok kedvéért lapos, áramvonalas külsőt kapott.

A hajtás is viszonylag szokatlan ebben a kategóriában: a hollandok amúgyis „füstölnek” maguk eleget, így a Superbus mozgatását inkább elektromotorokra bízták. A 15 méter hosszú gép természetesen inkább a hosszútávú utazások specialistája lenne, gyér fordulékonyságával nem is igazán tudnánk elképzelni a szűk kis utcák unott vándoraként. 23 utasát nagyfokú kényelemben tartja, mindenki fejhallgatót és saját kijelzőt kap, így a kilométerek bizonyára még gyorsabban telnek.

A sebességre sem lehet panasz, az előzetesen tervezett 250 km/h sebességet a tesztelés alatt remélhetőleg gond nélkül megfutja a Superbus. Az alkotók számításai szerint azonban mindenképp lesz igény a személyszállítás eme új formájára, hiszen többedmagunkkal, olcsóbban utazhatunk, mégis prémium körülmények között - és nem utolsó sorban dicséretes sebességgel.

Mindenesetre, üdvözítő megoldás lenne a Superbus, hiszen akár egy Budapest-Győr vagy Bécs-Budapest távot sokkal hamarabb és a környezet szennyezése nélkül lehetne abszolválni, méghozzá költséghatékonyan és kényelemben. Persze ehhez az infrastruktúra fejlesztése is szükséges lenne, hiszen egy ilyen súlyos jármű nagysebességű haladásához kiváló minőségű és biztonságos aszfaltcsíkra volna szükség. Meglátjuk, mit hoz a jövő...