Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Száguldás. Mai világunkban folyamatosan rohanunk, a pillanatok megélése helyett sokszor előre igyekezünk. De vannak olyan pillanatok, amiket száguldva lehet megélni. Például egy autó volánja mögött. A sebességrekordok megkísértésére pedig jócskán kínálkozik négykerekű alternatíva, sokszor meglepően kedvező áron.

Közel 90 éve Parry Thomas volt az első ember, aki négykerekű járművön, a földön 250 km/h felett száguldhatott. A technika fejlődését mutatja, hogy mára ez a tempó már könnyen elérhető, sőt bagatellnek tűnik, a rekorderek például már az 1300 km/h-s határt ostromolják. Pedig a 250-es tempó is észveszejtő: ennyivel száguldva egyetlen másodperc alatt 70 métert hagyunk magunk mögött.

Összegyűjtöttük hazánk azon elérhetőbb árú új autóit, amelyek képesek az ominózus határ átlépésére, sőt, a legtöbb helyen jelen lévő elektronikus béklyót levetkőzve sokszor jóval többre is. Hogy mennyi kell ehhez? Forintban akár már 8,4 millió is elég, teljesítményben pedig meglepően kevéssel be lehet érni: találunk már olyan modellt is a piacon, amely 204 lóerővel is abszolválni képes a feladatot. Varázslat? Ámítás? Csalás? Egyik sem, egyszerűen az ellenállások, különösen a légellenállás ügyes kezelése van a dologban.

Kezdjük is a sort, rögtön egy, a szívünknek különösen kedves modellel. Az Audi TT hazánkban, nevezetesen Győrben készül, és már a kétliteres, benzines turbómotorral hajtott változata is képes elszaladni a 250 km/h-s 'limiterig'. Hogy ezt kipróbáljuk, szülőhelyéről mindössze 440 kilométerrel kell odébb autózni a német autópályák korlátlan világába. Azonban mindegyik típusnál kiemelendő a nagy száguldozás előtt a gumiabroncsok és kerekek állapotának erőteljes vizsgálata.

Miközben a TT-be minimum 12,3 millió forint ellenében szállhatunk be, a négykarikások szolgálnak kedvezőbb alternatívával is a határtempó meglépésére. Az S1 ráadásul egyetlen lóerőt rákínál a TT 230 lóerős teljesítményére, mindezt pedig 9,1 milliós, hívogató áron teszi, továbbá összkerékhajtást is ad ennyiért. Feljebb lépve az Audi kínálatában még az S3 is befért a 14 millióban megállapított határunk alá: 13.100 darab tízezresért ő már 300 lóerőt és összkerékhajtást is kínál.

Ha már az ’A’-nál kezdtünk, folytassuk ABC sorrendben! Ismét német prémium márka következik, méghozzá egy manapság különösen sikeres. A sportosságot helyenként már sutba dobó BMW-nek azért nincs oka panaszkodni, ha sportmodellekről van szó: a 12,85, illetve 13,1 milliótól elérhető M135i, valamint M235i a maga 326 lóerős teljesítményével a kisujjából kirázza a 250-es tempót, amit mi sem bizonyít jobban, mint a 245 lóerős 228i, amely szintén képes a feladatra, ráadásul éppen 10 millió forinttól a miénk lehet. A nagyobb modelleket se hagyjuk ki, különlegességként pedig vegyünk most egy dízelt példának: a 330d 258 lóerős teljesítménye (12,9 M) kellemesen elég az ominózus tempó eléréséhez.

Most pedig egy igazi unikum következzék: 421 lóerőt ugyanis 14 millió forint alatt, sőt, igazából 20 millió forint alatt sem kapunk máshol, mint a Fordnál. A Mustang szívó V8-asának nem esik nehezére a 250-es elektromos határ elérése, a 13 millió forintos alapárral pedig a típus nem csak a legkedvezőbb árú V8-as, de az egyetlen is a felsorolásban. A két sarokszám ismeretében nem meglepő, de az immár nálunk is elérhető Ford Mustang jelenlegi listán második legkedvezőbb ár/lóerő arányát is magáénak mondhatja.

Ha már újdonságok, nem maradhat ki a sorból a 310 lovas Honda Civic Type R sem. A 300 lóerős határ legkedvezőbb (9,9 M) megugrásáról gondoskodó modell a maga módján szintén egyedi: nála csak 270 km/h-nál köszönt be az elektronikus korlátozás, nem csak versenypályán, de a német Autobahn-on is kiemelt helyet biztosítva számára.

A Mercedes-Benz berkein belül egészen sok időt tölthetünk el a fenti szempontok szerint vizsgálódva, de még érdekesebbek a következtetések, amelyekre juthatunk. Kezdjük a sort listánk leggyengébb tagjaival! A 11,3 milliótól elérhető C 250 „mindössze” 211 lóerős teljesítménye bizonyítja, hogy nem kizárólag a ménes mennyisége a száguldozás záloga. A légellenállás területén brillírozó csillagos márka modelljei a maguk 0,24-es és 0,26-os értékeivel értékes hatékonysági piros pontokat gyűjthetnek.

Hogy mennyire fontos akár egy-egy század cw-érték is, azt jól mutatja a 13,96 milliós E 250 BlueTEC kupé esete. A 204 lóerős dízelmotoros típus ugyanis szintén megfutja a 250 km/h-t, amelyet páratlanul jó, mindössze 0,25-ös légellenállási együtthatójának köszönhet. A C-osztály esetében ugyanez az érték már 0,26, ezzel összhangban pedig a végsebesség lecsökken 247 km/h-ra, a hajtáslánc változatlansága mellett - annak ellenére, hogy a C még könnyebb is, ami egyben azt bizonyítja, hogy ebben a 'versenyszámban' a tömeg alig számít.

A közepes kupé gyönyörű formáiról bolondok lennénk ugyanannyiért lemondani egy egyszerű kompakt javára. Pedig az A 45 AMG erre szolgáltat okot, méghozzá rögtön 360-at. A világ legnagyobb  literteljesítményű sorozatgyártású erőforrását (egy kétliteres turbómotort) magának mondó típus nevetve száguld 250-ig, és vélhetően a gyártó által 760 ezer forintért készségesen 270 km/h-ra emelt elektronikus zabolázásig sem esik nehezére eljutni.

A Nissan 370Z-n az idők során kissé megült a por – de nem árt most egy kicsit lesöpörni. A 328 lóerős kupé ugyanis tökéletesen belefér halmazunkba a maga 13,1 milliós árával.

A rekordereink viszont csakhamar feledtetik az utódlást váró japán kupét. Mindkét versenyző Rüsselsheimből érkezik, és okkal visel villámokat az orrán. Az Astra OPC mutatja fel listánk legkedvezőbb ár/lóerő arányát. A kétliteres turbómotor 280 lóerős teljesítményét ugyanis már 8,4 millió forinttól elérhetővé teszi az Opel, kedvező árazását pedig egészen kínálatának csúcsmodelljéig folytatja. A frissítés során 330 lóerősre erősödő Insignia OPC 12,3 milliós árába a 2,8 literes turbómotor mellé még összkerékhajtás is került – és felsorolásunk legolcsóbban elérhető hathengeres motorját üdvözölhetjük benne.

A Peugeot RCZ R a maga 11,8 milliós árával és 270 lóerős teljesítményével kevésbé izgalmasnak hangzik, mint amilyen. Ja, hogy nincs 10, de még csak 9 milliónk sem száguldógépre? Sebaj, a Renault Mégane R.S. bármilyen sportos igényt tökéletesen kielégít, 265 lóerős teljesítményét pedig már 8 millió forintért elérhetővé teszi. Holmi limiter pedig nem zavar be a képbe: itt 254 km/h-ig tarthat a száguldás.

Ugyanezt a teljesítményt 900 ezerrel kínálja drágábban a Seat Leon Cupra. Utána majdnem okkal ugorhatna be a Škoda Octavia RS, de ő néhány lóerő híján távol marad a felsorolástól, helyette az új Superb 280 lóerős csúcsverziója képviseli a cseh márkát. Nem is akárhogy: a gyári kedvezménnyel 9,5 milliósnak tekinthető alapár a kapott értékek tükrében több mint kedvezőnek tűnik: automataváltót, összkerékhajtást és temérdek helyet is kapunk pénzünkért.

Öreg harcos új köntösben, de továbbra is a régi idők szelét fújja: az Impreza nevet elhagyó Subaru WRX STI belefért a felsorolásunkba. Az egykori ralis szereplése még emlékező négyajtós 300 lóereje 255 km/h-s maximális tempóra elég, amelyhez 12,75 milliós árcédula csatlakozik.

A sort egy hazánkban várva-várt modell zárja: a Volkswagen Golf R csak a napokban vált rendelhetővé, ráadásul a márkán belül kimondottan korrektnek nevezhető 10,6 milliós alapára, főleg, hogy külföldön jóval drágább a Golfok csúcsa. Az alig több mint tízmilliós árcédulához a temérdek presztízs mellett összkerékhajtás és 300 lóerős kétliteres turbómotor is csatlakozik.

A zárszót pedig továbbra is az ellenállások és az aerodinamika bűvöletében mondhatjuk ki. Nem véletlen ugyanis, hogy a közel két tucat modell között egyetlen crossover vagy SUV sem szerepel. A nagy légellenállású és homlokfelületű modelleknek sokszor még 300 lóerő sem elég az üdvözüléshez, ennél nagyobb számú ménest pedig már csak jóval kövérebb árcédula ellenében tesznek a testes karosszériákba a gyártók. Ráadásul a fogyasztásról ilyenkor ne is beszéljünk.

Itt már nem túlzás az 500 lóerő sem

Tanulság nélkül nem maradunk most sem: a határok feszegetése és a rekordok döntése bizony alapos felkészülést igényel. Nem csak a jármű, és nem csak a vezetési képességek tekintetében, de főleg fejben is. Higgadtan, körültekintően, mindig a körülményeknek megfelelően közlekedjünk, akár vonatkozik ránk sebesség-korlátozás, akár nem. Ha pedig elég sokáig vigyázunk, a megfelelő pillanat előbb-utóbb úgyis ránk köszönt. Ha így lesz, és szabad az út, akkor viszont ne féljünk megragadni a lehetőséget, és nyomjuk padlóig a gázpedált.