Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A tempó már bőven 240 km/h felett jár, és nem hallok mást, csak a hathengeres boxermotor hátulról érkező repedt üvöltését. És már érkeznek is a féktávot jelző fehér táblák. Szinte tudattalanul ugrik át lábam a fékpedálra, a karbon-kerámia féktárcsák harapós lassulásával pedig alig bírom felvenni a versenyt: olyan sebesen kell visszakapcsolgatni a szekvenciális váltóval, hogy a gázfröccsök jó kimunkálására már nincs is időm, csak hallom, ahogy a jobb sarkam apró ütéseire is 8500-as limiterbe forog a pengeéles reakciójú boxermotor.

Eközben lágyan kell játszanom a kormánnyal, a hátul lévő súlytöbblet ugyanis már bekanyarodásnál idegessé teszi az autót. Megvan a helyes ív, és szinte még a kanyar csúcsát sem értem el, máris a gázt taposom: ilyenkor megjön a Porsche nagyszerű tapadása és kirepít a kanyarból. Késlekedésre nincs idő, itt minden másodperc számít.

A galériában még közelebb kerülhet a versenyzéshezValahogy így telik el az első kanyar a Hungaroringen egy Porsche 911 GT3 Cup volánja mögött, és még 13 van, mire 1 perc 50 másodperc körüli idő alatt a leggyorsabb versenyző befejezi a kört a 4381 méteres pályán. Egy átlagos szuperkupás versenyen ebből 16-ot tesznek meg, mindezt versenykörülmények között, vetélytársakkal teli pályán – nem nehéz belátni, milyen nehéz dolga is van a pilótának. Mi legalábbis elképzelni sem tudjuk, hogy egy 24 órás versenyen hogy lehet ilyen feszített tempóban dolgozni, főleg, mióta láttuk a Porsche Supercup hungaroringi küzdelmeit.

A Forma-1 betétfutamaként rendezik meg évről-évre a Porsche Supercup-ot

A hétvégén ugyanis kilátogattunk Mogyoródra, hogy a Formula-1 betétfutamaként zajló Porsche szuperkupából impressziókat gyűjtsünk. A cél nem is annyira a verseny végigkövetése volt, mint inkább a versenyzés érzetéhez minél közelebb kerülés – pedig még a magyaroknak is volt szurkolnivalójuk, ugyanis a BMW 120d versenyautóból (vagy a GT3-as Alpina B6-ból) is ismerős Walter Csaba fekete, 90-es rajtszámú gyári Porschéjával szintén részt vett a versenyen. Szerencsére mindannyiunknak sikerült a küldetést teljesíteni, méghozzá szép eredménnyel: Csaba a 12. helyen végzett a huszonegy fős mezőnyben (a győzelem egyébként ismét az év újoncáé, Nick Tandy-é lett), mi pedig testközelből ismerkedhettünk a szériához azért annyira nem is közeli autókkal.

A futamok között mindig jól jön a pihenő

Utóbbi már a Hungaroring célegyenesének lelátóján – füldugó nélkül – ücsörögve is hamar egyértelművé vált, de leginkább akkor kristályosodott ki bennünk a versenyautó-mivolt, amikor mellettünk járatták a motort. A kupás autónak ugyanis dobhártyahasítóan repedt, üvöltő hangja van – amolyan hamisítatlan Porsche boxerhatos előadás, tompítás nélkül, egy az egyhez méretarányban. De nem ez az egyetlen módosulás az alapot nyújtó, a nálunk alsó hangon 45 millió forintot kóstáló, szériagyártású GT3 RS-hez képest. Bár a 3,8 literes motor teljesítménye maradt 450 lóerő 7900-as fordulaton (98-as benzinen), melyhez a maximális, 430 Nm-es nyomaték sem éppen korán, 6750-nél társul, a még élénkebb gázreakció érdekében sokat csökkentettek a kipufogó és a szívó traktus ellenállásán.

Elöl 240 milliméteres slick gumikat találunk a 18 colos, háromrészes felniken

Kívülről az élénk fényezés és a szponzor matricák mellett a versenykerekek (háromrészes, 18 colos felnikre húzott, hátul 270 milliméter széles abroncsok) számára megnagyobbított első és hátsó kerékjárati ívek lehetnek gyanúsak (utóbbi 44 millimétert hízott). Emellett már csak az aerodinamika pofozgatásával, a váltó cserjével, no meg a súly csökkentésével (1370-ről 1200 kilogrammra) foglalkoztak a mérnökök, és elő is állt a versenyautó. Persze ez azért nem olyan egyszerű művelet, hogy azt egy mondatban össze lehessen foglalni.

Az aerodinamika javítása érdekében például az első légterelőt lejjebb húzták 15 milliméterrel, amely így már szinte a földet súrolja, míg hátulra 24 centiméterrel terebélyesebb (1,7 méter széles) leszorító szárnyat kapott a modell, természetesen magasabbra helyezve, mint a széria kivitelben. A motor hűtését fokozó farkiképzés ismerős lehet a korábbi modellekről, míg a LED-es menetfény az idei év újdonsága.   És egyszerűnek hangzik, hogy a hatfokozatú manuális váltót a mérnökök szekvenciális egységre cserélték a kupás verzióban, de valójában a lendkeréktől a kuplungon át (az új megoldás 5,5 colos, szinteres), az olaj-, és vízhűtőn keresztül az önzárású differenciálművig (amely így 37% / 57%-os zárást produkál) mindent "verseny-kompatibilisabbá" tettek.

Szembeütőek az aerodinamikai módosítások

A módosítások hatását nem nehéz megbecsülni. A szériaverzió 4 másodperces 0-100-as sprintideje a tapadós slick gumival szerelt, könnyű versenyautón akár még 1 egész másodperccel rövidülhet, ha pedig szélütést kapva normafogyasztást kívánnánk mérni vele, áttételtől és aerodinamikai beállítástól függően, de nem valószínű, hogy lényegesen többet kortyolna a GT3 RS 13,2 liter/100 kilométeres adatánál. De teljesen mindegy, mivel ez az autó nem erről szól, hanem a versenyzésről, amely még a széria Porschékhoz szokott pilótáknak is különleges élményt nyújthat.

Belül például csak a műszerfal ívelése emlékeztet az egykori modellre. A kényelemről csupán egy apró ventilátor gondoskodik, miközben az összes lényeges információ közvetlenül a kormányról leolvasható, amely egyébként magasságban is állítható – épp úgy, mint a szériaautón.

Bődületes hangorkán kíséretében, bőven 250 km/h felett érkeznek meg a célegyenes végi féktávra az autók

És bár nem látszik, a modellt kizárólag Carrera fehér színben forgalmazza a Porsche, így ha szeretnénk egyet magunknak tudni, nem árt megbékélni a hőháztartásbarát fényezéssel. Bár mégiscsak versenyautóról van szó, aminél azért nem szentségtörés előkapni a festékszórót – ahogy azt az összes csapat meg is tette.

Mondanunk sem kell, mi inkább a vezetőülésbe vágytunk, de erre sajnos ezúttal nem volt lehetőség. Azért így is emlékezetes marad a szuperkupás hétvége, ahol a klasszikus 911-esek vezetése után végre ízelítőt kaptunk a GT-modellek és a versenyautók világából is.

Az eseménydús nap alkonyán a szállítók is megpihennek

És hogy a versenyláz mellett tessék óvatosan is vezetni, arra az alábbi, a hazai futam első körében történt hatalmas baleset is figyelmeztet: