Válság ide vagy oda, az idei év kiemelkedően erős volt az autós újdonságok terén, s a legnagyobb autószalonokon világszerte rengeteg új modell és variáns ünnepelte premierjét. Ezúttal örömmel tudatjuk Olvasóinkkal, hogy a gyártók még tovább gyorsítanak és gőzerővel vágnak a 2013-as évnek. Ezúttal mi csokorba szedtük a 2013-ra várható legfontosabb újdonságokat.
Listánk biztosan nem teljes, hiszen kizárólag eddig még nem bemutatott és/vagy egyelőre hivatalosan nem bejelentett típusok érkezéséről számolunk be Önöknek. Gyűjteményünket a különböző kiszivárgott információk mellett néhány előzetes bejelentésből és a már nagyban tesztköreiket futó, álcázott négykerekűekből állítottuk össze, de a jövő év legnagyobb autószalonjaiig (a márciusi genfiről és a szeptemberi frankfurtiról természetesen élőben fogunk tudósítani) egészen biztosan minden kiderül.
Az Alfa Romeo háza táján 2012-ben csend honolt, ám ez korántsem jelenti azt, hogy az olaszok mérnökei lábat lógatnának. Gőzerővel dolgoznak a 2013-as újdonságokon, például egy közép-/felsőkategóriás modell érkezéséről - amit Giulia néven emleget a szakma – szól a fáma, de meglepő módon egy igazán stílusos puttonyos Giuliettára is számíthatunk. Továbbá Genfben érkezik a várva-várt 4C sportautó alig 1 tonnás önsúllyal és 300 lóerővel.
Az Audinál miközben számos fejlesztő munkálkodik az elektromos R8 e-tron sportautón, egy csapat a bivalyerős RS6 Avantot csiszolgatja, míg egy másik az A1 kabrióval foglalatoskodik. Utóbbiról mélyen hallgat a gyártó, de állítólag egy, a Fiat 500c-hez és a nyitható tetejű Citroen DS3-hoz hasonló harmonikatetős megoldást láthatunk viszont a négykarikások törpéjén. Ez csak képlékeny hír, de lehet, hogy koncepció formájában találkozhatunk egy A8-alapokon nyugvó kupéval az A9 személyében.
A BMW igazi tűzijátékra készül: érkezik például az elsőkerekes, praktikus kompakt, ami a magyar vonatkozású Mercedes B-osztály legnagyobb ellenfele lesz; elképzelhető, hogy 2013-ban még csak koncepcióként találkozhatunk vele, de a szériaváltozat bemutatására is van esély. A sportos irányt az új M3 és az M6 Gran Coupé képviseli majd, de egészen biztos, hogy frissülni fog a keménytetős Z4 roadster, de álcázva a ráncfelvarrott X3-at is már nagyban tesztelik a bajorok.
A 4-es sorozat szintén új lesz, állítólag így fogja hívni a BMW a 3-as kupé és kabrió kivitelét a magasabb pozícionálás végett. Ha már 4-es, az X3 kupéja, az X4 is előrehaladott stádiumban van és elképzelhető, hogy már jövőre látni fogjuk valamilyen formában. A habot a tortán a frissített 5-ös sorozat jelenti, az 5-ös GT-t is beleértve. Biztos, hogy nem lesz unalmas az év a BMW szemszögéből...
A Chevrolet néhány apróság mellett az Opel Mokka testvérmodelljére, a Trax városi crossoverre helyezi a hangsúlyt, de a típust tekinthetjük már bemutatott négykerekűnek is, hiszen már szinte mindent tudunk róla. A Citroen egyelőre jól titkolja világpremierjeit, de a szóbeszéd szerint hiába frissítették most ősszel a franciák a C3 Picassót, jövőre már egy teljesen új verzióval találkozhatunk. A márkától megszokott, autószalonokra épített különféle érdekes koncepciókra szintúgy számíthatunk.
A Ferrarinál az Enzo utódja jelenti majd a legnagyobb durranást. A szakma nagyon reméli, hogy még 2013-ban leleplezik az olaszok a szupersportautók egyik királyát, amelynek legnagyobb ellenfele bizonyára a 900 lóerő körüli McLaren P1 lesz, de a Porsche 918 Spyder-t sem szabad elfelejteni. Ha már Olaszország, a Fiat várhatóan nem szolgál eget rengető újdonságokkal: a márka standjai az 500-as különféle verzióitól, mint például az emelt, ’terepes’ 500X lehetnek hangosak.
A Ford már leleplezte a Mondeót, amivel kapcsolatban szomorúan hallottuk, hogy késni fog. Ellenben érdekes koncepciókkal biztosan érkezik a gyártó, a Tourneo Connect pedig a racionálisan gondolkodó, sokat utazó és pakoló nagycsaládosoknak lehet a kedvence. A Honda a mai nap folyamán jelentett be 3 új hibridrendszert, ám a hírek szerint a Frankfurti Autószalonon lehull a lepel a Civic kombiról, ami 30 centivel hosszabb az ötajtós változatnál. A típus később hibridhajtással is elérhető lesz.
A japán prémium egyik képviselője, az Infiniti is beerősít. Az elektromos fókusz mellett a Mercedes-Benz-zel kötött együttműködésük első fecskéjeként a G szedán új generációja mutatkozik be jövőre, amely a mesés V6-os mellett szerényebb költségvonzatot jelentő négyhengeresekkel is bemutatkozik.
A Hyundai és a Kia az idei évben rengeteg puskaport lőtt el, gondoljunk csak a Hyundai i30-család különféle tagjaira, a Santa Fé-re, az új Coupé-ra, a Veloster Turbóra, vagy a Kia Optima Hybridre és a Cee’d sorozatra. Biztosan tartogatnak számunkra 2013-ra meglepetéseket a koreaiak például 1-2 izmosabb modell piacra bocsátásával, néhány kiszivárgott információ szerint pedig az sem kizárt, hogy egy Cee’d kabrióval találkozzunk.
A Land Rover szintén nyüzsgő éveken van túl, a mérnökök pedig gőzerővel dolgoznak a vadonatúj Range Rover Sporton, amely a jövőben már nem a Discovery, hanem az új Range alapjait használná, így óriási fejlődésen megy keresztül.
Egyéb újdonságról nincs egyelőre információnk, bár elképzelhető, hogy a hajtásláncok terén bővül a britek kínálata. Egy másik szigetországba, Japánba áttérve a Párizsban leleplezett középkategóriás Lexus LF-CC szériagyártású kivitele jelenthet újdonságot, amely az IS sorozat harmadik generációja is lehet. Akár kupét is kaphatunk, legalábbis a márka levédette az RC 350 nevet.
A Maserati alig néhány napja jelentette be a Quattroporte következő generációjának érkezését, de állítólag lejjebb is nyitnak az olaszok az új négyajtós Ghibli megjelenésével, bár véleményünk szerint a találgatásokkal ellentétben 2013-ban még nem számíthatunk rá, ahogy a Kubang terepjáróra sem.
A Mazdánál a SkyActiv technológia harmadik gyermekeként a Mazda3 láthat napvilágot, igaz, jövőre valószínűleg csak koncepció formában. Mindenesetre egy biztos: nagyon ígéretes lesz a modern kompakt, és még a leghíresebb németek is felköthetik a gatyájukat. A következő MX-5 csak később érkezhet.
A Mercedes-Benz mérnökeinek keze alatt szintén égnek a tervezőasztalok és a számítógépek, ráadásul hazai vonatkozású újonccal is számolhatunk a csillagosoknál. Az A-/B-osztály alapjaira épített CLA négyajtós kupét álcázva már mi is több alkalommal láttuk az utakon; bizonyára mondanunk sem kell Önöknek, hogy a B-osztályhoz hasonlóan Kecskeméten készül majd a típus.
Egész biztos, hogy ráncfelvarrott E-osztályra is számíthatunk és új S-osztályra is számíthatunk, de az is megeshet, hogy a 4,3 méter hosszú GLA kompakt crossover 2013 végén napvilágot lát.
A BMW Csoporthoz tartozó MINI nagy dobásra készül, hiszen jövőre várható a legendás régi törpe reinkarnációjának harmadik generációja. A kisautó teljesen megújul; modern technikára számíthatunk, természetesen változatlanul pazar vezethetőség mellett. Különben egy eddig nem látott típus is napvilágot lát az ötajtós változat személyében.
A Nissan várhatóan bemutatja új kompaktját, de az X-Trail következő generációjának érkezése is esélyes, s egyes kiszivárgott hírek szerint találkozhatunk a következő Qashqai-al, amiben egy friss 1,2 literes 133 lóerős benzinmotor jelenik meg alapként.
Az Opel a Cascada, a 4-ajtós/ráncfelvarrott Astra, az Adam és a Mokka személyében számos újoncot dobott piacra 2012-ben, így a jövő év kissé szerényebbnek ígérkezik, de az Insignia ráncfelvarrása igazán lényeges a márka és a piac szempontjából.
A Peugeot vélhetően szériaállapotúra csiszolja a Párizsban kiállított 2008-as városi SUV koncepciót, amiben egy új 1,2 literes 110 lóerős 3-hengeres turbós PSA benzinmotor debütálhat. Az RCZ 260 lovas ’R’ változata képviselheti az izgalmas vonalat.
A Porsche a Boxster-alapokon érkező második generációs, kétüléses Cayman mellett a 918 Spyder teljesen szériaérett változatával, az Audi Q5-alapokra épített, de az ingolstadti modellnél állítólag sokkal jobb vezethetőséggel megáldott Macan terepessel, valamint a 911-es Targa és GT3-as változatával készül, de a hírek szerint ráncfelvarrott Panamerával is számolhatunk.
A Renault tarsolyában a 160 km-es hatótávolságra képes, elektromos kompakt Zoe mellett kombi és sportos (R.S.) Clio lesz megtalálható, de elképzelhető, hogy 2013-ban debütál Capure néven (bár ez még nem végleges) egy kompakt SUV.
A Rolls-Royce-nak nem inge évről-évre friss modelleket piacra dobni, ám a 2013 szerencsés esztendő lesz: jövőre érkezik a Ghost kupé változata, várhatóan Corniche néven.
A Seat standjai az autószalonokon a Leon kombi változatától lesznek hangosak és vakufényben telítettek, a Skodánál pedig a Rapid kombi verziója csábít majd rengeteg látogatót a cseh-német márkához, hogy az Octavia harmadik generációjáról ne is beszéljünk.
A Mercedeshez tartozó Smart ráncfelvarrással és elektromos változattal vág az évnek, miközben a Suzuki az S-Cross szériagyártású kivitelével kecsegtethet.
A Toyota és a Volvo háza tájáról egyelőre csend honol, de biztosan meglepnek minket a gyártók néhány érdekességgel. Ellenben a Volkswagennél egészen biztos, hogy a Golf hetedik felvonása középpontba kerül.
A három- és ötajtós verzió bemutatása után a puttonyos következik, amelynek legnagyobb érdekessége, hogy gyártása Mexikóból Németországba költözik, s a jövőben már nem az ötödik, hanem a legfrissebb generáció alapjaira épül, vagyis az eddiginél jóval csalogatóbb lesz. A GTI Golf is úton van, a törpesorozatot pedig izmos, 110 lóerős turbós up! bővítheti.
Amint azt már cikkünk elején is megjegyeztük, a hiányzó vagy foghíjas, jövőt illető hivatalos bejelentések végett felsorolásukat nem tudtuk a teljesség igényével összeállítani, ám természetesen amint újabb friss modellekről kerülnek napvilágra fontos információk, szokásunkhoz híven a beszámoló garantáltan nem fog elmaradni.