Nemrégiben már hasábjainkon is olvasható volt, hogy a Fiat Chrysler konszern minteyg 1,1 millió automataváltós autójában nem megfelelő az automataváltó előválasztókarjának működése, ami akár halálos problémához vezethet. Sokat nem kellett várni, immáron konkrét sérülések és számok mutatják meg, hogy valóban baj van ezekkel az alkatrészekkel.
Az érintett modellek esetében az jelenti a gondot, hogy a figyelmetlen, siető vagy épp túl kényelmes sofőrök nem tolják P-be, azaz parkoló pozícióba a kart, hanem az könnyen más fokozat vagy üresben marad, esélyt adva az elgurulásnak. Más gyártóknál ez megoldott, például van olyan típus, amely csak akkor engedi kihúzni a slusszkulcsot, ha a váltókar P-ben áll, vagy például az elektromos vezérlésű automataváltók a motor leállításakor és az ajtók kinyitásakor automatikusan parkolóhelyzetbe kapcsolnak - de nem így a Dodge, Chrysler és Jeep egyes modelljei.
A Fiat Chrysler egyesülés ebből kifolyólag összesen 811,586, az Egyesült Államokban, 52,144 Kanadában, 16,805 Mexikóban és 248,667 egyéb helyen értékesített példányt kénytelen soron kívül ellátni a szakszervizekben. Azokról a modellekről van szó, amelyekben nem a hagyományosabb, kulisszás előválasztó kar van, hanem a pozícióba mindig visszatérő típus.
A nyolcfokozatú ZF automatákkal szerelt autók esetében a gyártó figyelmeztetést és váltóstratégiát is kombinál, aminek eredményeképpen nem maradhat, csak P-ben az előválasztó kar. Az FCA elmondása szerint főként a Dodge Charger, Chrysler 300 és a Jeep Grand Cherokee érintett a problémában. A Fiat Chrysler Automobiles a szervizek felkészítését követően minden tulajt értesít és vár a hiba megoldására szolgáló frissítésre.
Az amerikai közlekedési hatóság természetesen vizsgálatot indított az ügyben, amely során bizonyítást nyert a hibás működés és az annak nyomán ébredő veszélyhelyzet. A hatóság a szóban forgó váltóműködéssel kapcsolatosan mintegy 686 panaszt gyűjtött össze – 266 esetben történt baleset és 68 esetben személyi sérülés a parkfokozat bekapcsolásának hiánya miatt.
Persze a gyártó is megtette már a szükséges lépéseket, 2016 áprilisában ugyanis bejelentették, hogy visszahívják az érintett 1,1 millió autót. A megoldást egy szoftverfrissítés jelenti, mechanikai változtatásra nem volt szükség a cél érdekében. A módosítást követően az érintett ZF automataváltós modellek akkor is P-be, azaz parkoló fokozatba kapcsolnak, ha a vezető csak szimplán megállítja a motort és megfeledkezik a váltóról. A Fiat Chrysler konszern ennek megfelelően már felkészítette a szakszervizeket a feladat elvégzésére és június 24-én kiküldte a tájékoztatót a tulajdonosok számára.
A figyelem egyébként azért is sokkal nagyobb a szokásosnál, mert egy híresség is hasonló hibából következően hunyt el. A Star Trek színésze, Anton Yelchin sem váltott parkoló fokozatba a leállással együtt, majd az elguruláskor a Grand Cherokee nekinyomta a 27 éves férfit a téglafalnak.
Továbbá az ügy, a vizsgálatok és a perek során felmerült, hogy a számos gyártó által használt automata váltó kar – amely nem fix helyzetekben rögzül, hanem csak billenteni kell az adott funkció eléréséhez – összezavarhatja a vásárlókat és veszélyhelyzethez vezet. Noha tény, hogy a használati útmutató átolvasása és egy kicsit több figyelem elvárható volna a tulajdonosok részéről is, az egyszerűség kedvéért több gyártó tervezi a visszatérést a hagyományosabb megoldásokhoz.
Az FCA nem mellesleg 13.092 db Amerikában értékesített Maserati Quattroportét is visszahív, amelyekkel kapcsolatban ugyan még nem érkezett panasz, azonban hasonlóan nyolcas ZF automatával és billentős váltókarral vannak szerelve – itt a cél már abszolút a megelőzés, az elővigyázatosság.