Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Öt méter töménytelen luxus. Egy tejben-vajban fürösztő két méter széles limuzin. Státuszszimbólum. Korunk legmodernebb vívmányai, melyek tökéletesen semmissé teszik az A és B pont között – utazással – töltött perceket. Egy teleport készülék, átható illatú bőrözéssel és kerámia kapcsolókkal. Évtizedes tradíciók vegytiszta esszenciája. Tud ezzel egyáltalán valami versengeni?

 

Autóból vízre? Miért ne? - galériaKönnyen lehet. Tesztalanyunkkal – egy 740d XDrive-val, a dízeles szárazföldi BMW luxushajók csúcsával – szemben ugyanis nem hétköznapi rivális áll. 36 lábnyi, vagyis 11 méternyi könnyed elegancia, amelynek ráadásul még azzal sem kell foglalkoznia, hogy háztól-házig vigyen. Ugyanis ő maga szolgálhat lakóhelyül is. És még utazhatunk is vele. Mielőtt a repülő ház abszurd oximoronját elképzelnénk, gyorsan hozzáteszem: csodák nincsenek. A Bavaria 36 mozgásterülete a vízre korlátozódik. Oda, ahova viszont a másik bajor egy komp fedélzetét kivéve önmagában soha nem merészkedhet.

Autó egy lakás áráért. És mi történik, ha az a lakás úszik?

Élvezetek kompromisszumok nélkül. Valóban?A luxusautók tesztjei során talán leggyakrabban használt, elcsépelt frázis, hogy egy jól felszerelt lakás árát érik. És igen, elvégre „kis tételben” mindenki tud gondolkodni. De mi lenne, ha a jól felszerelt lakás méretét és képességét a BMW 7-es által nyújtott élménnyel és kényelemmel ötvöznénk? A lehetetlennek hangzó kérdésre másik hobbink, a vitorlázás adta meg a választ, illetve Lange Péter, a Bavaria kereskedelmi igazgatója, aki rendelkezésünkre bocsátotta a bajor gyártó legújabb termékét.

De mit is kell tudni a B36-osról? A 6-8 fő számára tökéletesen kényelmes, konyhával és fürTúravitorlás bajor génekkel - galériadőszobával felszerelt belteret nyújtó, 11,3 méter hosszú vitorlást a BMW amerikai formatervezői központjában álmodták meg, így pedig nem is olyan távoli rokonságban áll a 7-essel. Itt kapta meg a márka új arculatát jellemző szögletes ablakokat is, amelyek nem engednek be túl sok fényt a belsőbe, bár a 36-os esetében ezt a tetőablakok megoldják helyettük. A fotózásnál sajnos csak a kisebb (32 láb/10 méter hosszú), vele megegyező filozófiájú B32-est tudtuk a 740d mellé állítani, viszont a teszthetet követően, egy hajókiállításon megismerkedhettünk a 36-os kiadással is, amely elsősorban azon nyugodt vitorlázókat szólítja meg, akik egy igazi családi hajót keresnek.

Tengerre és Balatonra is - hasonló áron, jobb értéktartással

Kevesebb luxus, mégis mindenki kívánja - galériaBár a 36 lábas hajó bruttó ára átlagos felszereltséggel, üzembe helyezési költségekkel együtt éppen a tesztautóéra rímel (kb. 34 millió forint), míg a BMW zászlóshajója az autógyártás egyik csúcsát képviseli, addig a Bavaria valójában inkább csak beszállót jelent ebbe a méretosztályba. Ezért persze már nagyon sokat is kapunk, viszont tény, hogy felette még két árkategóriát is találunk a méretosztályban (a versenyzésre jobban alkalmas modellekről nem is beszélve) – viszont mindazt nyújtja, ami egy tökéletes balatoni nyaraláshoz akár hosszabb távon is szükséges.

A randevúra csak a kistestvér érkezett, de végül a nagyot is kifaggattuk.

És mit kell tudni a 740d XDrive-ról? Tesztautónk a 2008-ban megjelent, aktuális F01 kódjelű 7-es sorozat legfrissebb tagja, vagyis a A kínálat mindenese - galériaBMW zászlóshajója, amely legtöbb társával ellentétben az összkerékhajtás mellett a már több tesztünkben egekbe magasztalt nyolcsebességes automataváltót is megkapta, igaz, egyelőre továbbra is start-stop rendszer nélkül (de ezt a hamarosan érkező modellfrissítés megoldja majd). Ehhez társul a lépcsős turbófeltöltéssel 306 lóerősre izmosított dízelmotor, amely már 1500-as fordulaton 600 Nm nyomatékot állít hadirendbe, a papíron és a valóságban, normakörünk szerint is nagyszerű, 7-7,2 l/100 km-es fogyasztási adat mellett.

Ezzel még mindig nem zártuk le az újdonságok tárházát, ugyanis az 5,07 méteres luxusautó még megkapta a hazánkban várhatóan nagy népszerűségnek örvendő M-sportcsomagot is. A luxus legyen kifinomult - M-csomag nélkül ízletesebb.És ezen a ponton kezdődik első morgolódásunk vele. Ugyanis hiába BMW, a sportosság ez esetben kissé erőltetett. Azért nem teljesen oka-vesztett; nem azt mondjuk, hogy a jól felszerelve már üresen is 2,1 tonnás autóval nem lehet viszonylag magas kanyarsebességet illetve közvetlen vezethetőséget elérni, és az összkerékhajtás ellenére is erőből, keresztben távozni valamely kanyarból vagy körforgalomból (mert erre is képes tesztautónk), csupán azt, hogy senki sem fogja így használni a 7-est.

Hangsúlyosabb jelenlét - de milyen áron?

Nézzünk csak körül józan tekintettel: minden csak önti belénk a sportosságot, sokszor olyan dinamikára ösztönözve életvitelünket, hogy mára már nyugodtan életművész jelzővel illethetjük azon személyeket, akik napi szinten tudnak nyugodtan hátradőlve pihenni egyet. Az autóknál még inkább jelen lévő jelenség miatt akkora kompromisszumot kötünk a kényelem terén, amit a mára már éppen ennek feloldására képes technikai fejlődés sem képes követni: zötykölődünk. És mindezt miért? Az utakon közlekedő autósok 90 százaléka nem használja ki önszántából sosem annyira határhelyzetben autóját, ahogy ez a feszesítés indokolná - és még azt is csak jó, ha az esetek 10 százalékában teszi. Ez pedig az összes autózás 1 százaléka, és akkor még nagyvonalúan számoltunk.

Ennek tükrében mit ad az M sportcsomag? Szerencsére itt kevés kompromisszumot okoz, de azt is feleslegesen. Kapunk egyrészt mélyre húzott, kövér króm betétekkel hangsúlyosabbá tett lökhárítókat, amelyek a légellenállást, ezáltal pedig a zajszintet növelik – ez mérésünkön meg is látszik: a 7-es a kategóriához mérten nem különösebben halk. Persze önmagában nézve nagyon is csendes, ám még egy 10 éve fejlesztett luxuslimuzin is átlagosan 1,5 decibellel halkabb nála.

Sportosság és luxus - a speciális közönségnekBelülre járnak a finomcsiszolású alumínium belső díszítőelemek, amelyek legnagyobb problémája, hogy napfényes időben olyan mértékben türköződnek az oldalsó visszapillantó tükrökben, amely már megnehezíti a hátralátást – helyettük mindenképpen fabetétet ajánlunk. Továbbá jár néhány M-es kiegészítő, így például a kisebb kézmérettel megáldottak számára vaskos kormány, az antracit tetőkárpit, az M-es küszöblécek és pedálok, valamint a sportülések, amelyeket kedvezőbb áron cserélhetünk a tesztautónkban is megtalálható, igazán kényelmes és számtalan irányban állítható komfortülésekre.

Nagy lábon élni ezúttal kis lábon járva jobb.

A további sarkalatos pont: az állítható lengéscsillapítású, áthangolt futómű, valamint a már szériában 19 colos, defektmentes gumival szerelt kerekek. A Dynamic Drive névre hallgató rendszer hangolása és működése példás: komfortos módban lágyan ringatja a karosszériát, melyhez képest a normál üzemmód már meglehetősen határozottnak tűnik. Innen a sportállás már csak kis lépést nyújt előre, feszessége a széles (elöl 245, hátul 275 mm-es) gumikkal együtt mégis viszonylag jó kanyartulajdonságokat biztosít a 7-esnek, de méretét és tömegét nem tudja palástolni a bajor szedán sem. Ezzel szemben a defektmentes, nagy kerekek kissé beleszólnak a rugózás finomságába is, de jól érezhető, hogy például egy kisebb, hagyományos abroncs-garnitúrával olyan természetességgel siklana a 7-es az úton, mintha csak a Balatonon vitorláznánk (szél)csendes időben.

(Cikkünk a következő oldalon folytatódik.)