A Dolomitok hegycsúcsait csontig hatoló üvöltés rázza, ami hosszan visszhangzik a levegőben. A baljós hangorkán jelezhetné a világ végének közeledtét is, ezúttal mégis mi magunk vagyunk a pokol urai, hiszen egy szuperautó volánja mögött űzzük a vadat, nem kevesebb mint 660 lóerőt irányításunk alatt tartva, miközben az egyik kanyarból kigyorsítva egy pillanatnyi pihenőt engedélyezünk a kerámia féktárcsákba harapó betéteknek, hogy a következő visszafordító kijáratában már újra világgá kürtöljük a nyers erő diadalát.
Az ég is belezeng a V12-es üvöltésébeMinél szűkebbek a kanyarok, annál magasabbra szökik a vérnyomásunk, miközben a józan ész által meghúzott határok elmosódni látszanak. Ilyenkor a legjobb, ha igyekszünk visszakényszeríteni magunkat a valóságba, ami biztonságot jelentő szabályoktól is súlyos. A következő egyenesben már egészen nyugodtan váltogatunk lefelé a kormány mögötti kapcsolófülek segítségével, s felidézzük magunkban azt a korábbi állapotunkat, amikor még némi szkepticizmussal közelítettünk a Ferrari újdonsága felé.
A négykerékhajtás dacára is vérbeli Ferrari tudott maradni
Az FF típusmegjelölés ugyanis a négykerékhajtást, és az utastérben helyet kapó négy ülést takarja, miközben a családi szuperautó 450 literes eredményével nagyobb csomagtartóval büszkélkedik, mint például egy Ford Focus. A koncepció persze egyáltalán nem megvetendő, az FF az előítéletek szerint mégis azon elkényelmesedett vásárlók számára épült, akik anélkül szeretnének villámgyorsak lenni, hogy a cél érdekében a legkisebb harcot kelljen vívniuk magukkal, vagy éppen járművükkel. Ők azok, akik bármely prémium márka termékével megközelíthették volna a sípályák egyikét, ők mégis egy ágaskodó csődörbe zsúfolnák sílécüket, vagy éppen golftáskájukat.
Állítólag nem is kombi, nem is Shooting Brake - akkor?Maranellóban persze hallani sem szeretnék a kombi kifejezést, így az autót egész egyszerűen négyülésesnek nevezik, melynek vonalait a légáramlatok faragták. Ha elölről közelítünk hozzá, akkor még azt is állíthatnánk, hogy a fizikának van némi tehetsége a formatervezéshez, ám oldalról, vagy éppen hátulról szemlélődve az az érzésünk támad, hogy a lelkesedés tényleg ellanyhult a praktikum oltárán. A fő súlypont nem is az arányok és a formák egyensúlyára helyeződött, mint inkább az utastér tágasságára. E téren pedig nem vallottak kudarcot a tervezők, hiszen négy, 180 cm magas utas kényelmesen helyet foglalhat az autóban.
Sportosan elegáns a Ferraritól szokatlan praktikummal ötvözve
Az ülések mindenütt kényelmesek, noha beállításuk időigényes feladat. A hátul ülőkre ellenben azonnal simul az autó, noha a beszállás egyáltalán nem egyszerű mutatvány, ráadásul a lassan előre húzódó fotelek miatt nem is gyorsan végrehajtható. A volán mögött helyet foglalva a műszerfal már az FF külső méreteihez hasonlóan kelti a monumentalitás érzetét, miközben kidolgozottsága méltó a Ferrari hírnevéhez, noha a funkciók kormányra való zsúfolásával az alsó traktus a kihaltság benyomását kelti.
A motor vadonat új - igazi műremekA maranellói mérnökök persze nem lustálkodnak, s ha nehéz fába is vágják a fejszéjüket, abban mégis szinte mindig biztosak lehetünk, hogy a gyárkapukat valami lenyűgöző fogja elhagyni. Az 1,8 tonnás száraz tömeg, és a majd’ három méteres tengelytávolság nem éppen egy kanyarvadászatra született sportautó adatai, az FF mégis hátborzongató dolgokra képes. Bűvészi mutatványait a kalapból előhúzott, teljesen új fejlesztésű erőforrás is támogatja, mely egyéb előnyei mellett 120 lóerővel nagyobb teljesítményt présel ki magából, mint a nyugdíjazott 612 Scaglietti, miközben 20,7 liter helyett a fejlett start/stop rendszernek is köszönhetően alig 15,4 litert fogyaszt száz kilométerenként.
Látványnak sem utolsó, mégis hallgatni szeretjük a leginkább
A V12-es motorokat az általuk megkomponált koncertek miatt is kedveljük, amit a 6,3 literes monstrum nyolcezres fordulaton 660 paripa diadalmas nyerítésével fűszerez meg. Noha a számok önmagukban is lenyűgözőek, a kép kissé árnyaltabb lesz, ha elárulom, hogy a 683 Nm-es csúcsnyomaték csak hatezres percenkénti főtengelyfordulaton ébred. Józanéletű pilóta ilyenkor vakarná a fejét, hogy ebből, hogyan is lesz ideális karakterisztika a hétvégi kirándulásokra, ám szerencsénkre a közvetlen befecskendezéses egység szinte már alapjáraton kényeztet minket, hiszen 1750 és 8000 1/perc között nyomatékának 80 százaléka áll rendelkezésünkre.
Minden korábbinál jobban tapad - síkos úton is villámgyorsEz pedig nem jelent sem többet, sem kevesebbet annál, minthogy a kényszerlélegeztetéstől mentes műremek képes dízelmotorokat megszégyenítő módon, szimplán 'tüdőből' dolgozni, miközben kiválóan tűri a piros tartomány közelében történő üzekedéseket is. Ilyenkor súlyos lábak alatt 3,7 másodperc alatt katapultálhatunk álló helyzetből 100 km/órás sebességre és még negyedik sebességi fokozatban is megríkathatjuk az abroncsokat; már amennyiben az elektronika pórázt nem vet a nyakunkba.
A duplakuplungos váltó kifinomultabb, mint valaha
Az örömautózásban a hétsebességes, duplakuplungos váltó is ideális partner, noha utolsó fokozata már csak amolyan utazás közbeni takarékossági célokat szolgál, hiszen az FF 335 km/órás végsebességét hatodikban éri el. A kapcsolások időtartama olyannyira lecsökkent, hogy már számszerűsíteni sem érdemes: amint megpöcköljük a fülecskéket, már más-más fogaskerekek marnak egymásba, hogy aztán fel- és leváltáskor is mindenféle rángatás nélkül folytathassuk utunkat.
Nincs mese - az anyós is látja, ha hibázunkÖrömünk mégis akkor lesz teljes, amikor féktávon egyszerre háromszor is belekapaszkodunk a viszonylag nagy fülekbe, hogy a kipufogó három dörrenéssel válaszoljon hívószavunkra. Sokan sokféleképpen igyekeznek tökéletesen kiaknázni a motorban rejlő lehetőségeket, s sokat lehet vitatkozni a bolygóműves egységek erényeiről is, de a Ferrarinak viszonylag kis gyártóként is sikerült újfent a végletekig tökéletesíteni szerkezetét, aminek kifinomultságát igen nehéz megközelíteni - noha a Getrag alkotását a Mercedes is igyekszik alkalmazni, a végső hangolás mindig a gyártók kreativitását igényli, amin szinte mindig áll vagy bukik a történet.
S, hogy miért forradalmi az FF? A következő oldalon ez is kiderül..