Rendszeres olvasóink talán tudják, hogy miért viseljük az átlagos autós újságíróknál jobban a szívünkön a Caterham márkát: bizony a szerkesztőségünk garázsának állandó tagja egy ilyen különlegesség. Most pedig örömmel számolhatunk be róla, hogy közel egy évtized után visszatér Európába a kétliteres motorral szerelt, szerintünk optimális verzió.

Hogy miért optimális? Azért, mert a Seven 340 névre keresztelt modell 560 kilogrammos tömegéhez a 168 lóerős teljesítmény 3,33 kg/lóerős tömeg/teljesítmény arányt jelent, amely a legvadabb sportautók vonatkozó adataival vetekszik. Mindehhez ráadásul 174 Nm csúcsnyomaték társul, ami a hátsó kerekeket hajtva bőven elegendő lehet ekkora tömeghez – igaz, a magam 100 kilogrammjával megterhelve az autót érezhetően romolhat a dinamika.

Az "utcai" verzió még klasszikusabb látványt nyújt - galéria

Pontos menetteljesítményeket nem osztottak meg velünk a gyáriak, de ne legyenek kétségeink afelől, hogy – legalábbis a racionális sebességszinteken – villámgyors az autó (5 másodperces 0-100-as sprint a reális), és érzésre talán még annál is vadabb. A formákat illetően természetesen maradtak a klasszikus vonalak, de azért látványos fényezésekkel vagy éppen karbon elemekkel bőven fel lehet dobni a látványt – már, ha nem elegendők a megdöbbentően kicsi méretek és a klasszikus, múlt századi formák.

Ami nagy örömmel töltheti el a rajongókat, hogy az 1,6-os Sigma motor megszűnése után most visszatér a kétliteres Duratec erőforrás, méghozzá szerényebb, 170 lóerős teljesítménnyel, így a háromhengeres turbós, mindössze 82 lóerős és a 240 lóerős agyeldobós, méregdrága variáns közé érkezik végre egy izgalmas optimum. A gyáriak két verziót is megkülönböztetnek, és bár motorikusan nincs különbség, míg a 340S az utcai használatra van optimalizálva puhább futóművel és klasszikus 14 colos keréktárcsákkal, addig a 340R keményebbre van hangolva, és 15 colos felniket kapott – a legfontosabb azonban mégis a hátsó részlegesen önzáró differenciálmű lehet, ami az élményeken rengeteget dob. Hozzátesszük: ezt az extralistáról is be tudjuk pipálni az autóhoz, épp úgy, mint a hozzá technikailag tökéletesen illeszkedő 13 colos kerekeket (amelyeken nem csak jobban rugózik, de könnyedebb és gyorsabb is az autó).

Nincs túlgondolva, de nincs is erre szükség - galéria

Ami pedig az árakat illeti: a szórakozásnak és az egyediségnek bizony megkérik az árát. A legolcsóbb 340 bruttó 24,5 millió forinttól indul, és bár a vezetés szerelmeseiként ezer és egy dolgot tudnánk mondani, amire sokkal rosszabbul is el lehet költeni ezt a pénzt, a Caterham puritánságát látva meg tudjuk érteni, ha valaki sokallja – pedig ár/élmény arányban biztosan a legjobbak között van a 340.