A divatos Range Rover Evoque a Land Rover luxusmárkájának legkisebb, ám a darabszámok és a bevétel szempontjából egyben legfontosabb modellje, ami remek húzásnak bizonyult a britek részéről. A márkát felvirágoztató luxus szabadidőmodell eladásai még a hetedik évre sem csökkentek jelentősen, de már ideje volt a váltásnak: bemutatkozott az új generáció, amelyhez a megfelelő alázattal nyúltak az illetékesek.
Ami jó, azon nem szabad változtatni, tartja a mondás, amit igyekeztek a Land Rover tervezői is a fejükbe vésni. Ennek megfelelően az Evoque alapvető vonásain és arányain nem változtattak, de a Velar stílusában letisztultabb vonalakkal és kifinomultabb megoldásokkal újították meg a kis terepest.
Változatlan arányok, letisztultabb formák.
„Amikor a Range Rover Evoque 2010-ben bemutatkozott, átrajzolta a kompakt szabadidőjárművek világát; az új modell ugyanezen az úton igyekszik tovább haladni.” – mondta Gerry McGovern, a Land Rover formatervezésért felelős igazgatója. „Ez a karakteres jármű a kifinomultságot és az élet élvezetét kombinálva képes valódi érzelmi reakciót kiváltani: utána fordulnak és elmosolyodnak az emberek.”
Miután a kompakt luxus szabadidőjárművek szegmensének megalapítójaként világszerte több mint 772 096 példányban talált gazdára, és több mint 217 nemzetközi elismerést mondhat magáénak, az új Range Rover Evoque az eredeti modell kifinomult evolúciójaként lép színre. Fedélzetén olyan, elsőként alkalmazott technológiai megoldásokkal találkozhatunk, mint az „átlátszó motorházfedél”, vagy a visszapillantó tükör, amely gombnyomásra a jármű mögötti terület képét megjelenítő, nagyfelbontású képernyővé változik.
Műszaki forradalom a látható és a láthatatlan helyeken egyaránt
„A karosszérialemezek alatt műszaki és technológiai forradalom zajlik.” – mondta Nick Rogers, a Jaguar Land Rover termékfejlesztésért felelős vezérigazgatója. „A vadonatúj architektúra képes a plug-in és mild hibrid rendszereket is befogadni; az egyetlen elem, amelyet elődjétől megörökölt a modell, az ajtózsanérok. Az új futómű maximálisan kiaknázza a merevebb karosszéria adottságait, biztosítva a Range Roverre jellemző menetkényelmet és kifinomultságot. Az Evoque minden eddiginél intelligensebb lett. Az infotainment rendszerünket vezérlő szoftvert tökéletesítettük, így még ösztönösebb kezelhetőséget kínál. A zökkenőmentes okostelefonos integrációt az újonnan bevezetett Apple CarPlay és Android Auto funkciók segítik elő."
Ennél jobban pedig mi sem foglalhattuk volna össze a modell újdonságait. Az új, többféle anyagból felépülő platform kissé hizlalta az Evoque egyébként igencsak kompakt méreteit, így a 4.371 milliméter hosszú modell utastere is nőtt, miközben csomagtartója nagyjából 6 százalékkal lett nagyobb, vagyis a kalaptartóig számolva már 445 literes. A tengelytáv gyarapodása 21 mm-t tesz ki. Az új alapok egyébként 13 százalékkal növelték a merevséget, és nem mellesleg 33 kilogrammnyi újrahasznosított anyagot is tartalmaznak a környezettudatosabb gyártás jegyében.
Kis mértékben növekedett és merevebb is lett
Belül a Velar látványos háromkijelzős megoldásának kissé egyszerűsített megvalósítását köszönthetjük, amelyhez finom bőrök és nemes betétek opciói csatlakoznak – épp úgy, mint az előd esetében. Az új csúcstechnikás megoldások jól illenek a kimondottan modern összhatáshoz, igaz, előnyük azért nem annyira grandiózus. A visszapillantó esetében a hagyományos tükör funkciót kapcsolhatjuk át egy ultraszéles képet mutató digitális megjelenítésre, ami leginkább tolatáskor vagy plafonig pakolt autóval hasznos. Az „átlátszó motorházfedél” pedig gyakorlatilag egy három kamera alapján összevágott kép, amely a jármű elejének környezetét mutatja a műszercsoporton – ez manőverezéskor és terepen jöhet igazán jól.
Ha már terepezés: az újdonság semmivel sem veszi komolytalanabbul ezt a műfajt, mint elődje, így fejlett járműdinamikai rendszerek segítik át a nehéz helyzeteken. Légrugózás nincs (adaptív lengéscsillapítás azért van), viszont a szabad magasság alapból 212 mm, amely a magasra húzott lökhárítókkal és a rövid túlnyúlásokkal együtt 25 fokos első és 30,6 fokos hátsó terepszöget tesz lehetővé. A gázlómélység 600 mm.
Teljes értékű terepjárónak ígérkezik
A forgalmazás meglehetősen széles palettával kezdődik, amelyből egy kivétellel minden modell összkerékhajtású, kilencsebességes automata váltós és (nagyon) enyhe hibrid rendszerű. Ez a kivétel a 150 lóerős dízel beszálló modell, amelynek kétliteres, négyhengeres turbómotorja 320 Nm nyomatékot szolgáltat 1750-től 2500-ig. Az elöl hajtó, hatfokozatú kézi váltóval ellátott modell 0-100-as gyorsulása 10,5 másodperc, végsebessége 201 km/h, vegyes fogyasztása pedig 5,4 l/100 km.
Aztán jönnek az MHEV utónevet viselő enyhe hibrid modellek, amelyeknek 48 V-os fedélzeti rendszere segíthet be a hajtásba és az energia visszanyerésébe. Emellett pedig 17 km/h-s sebesség alatt már lehetővé teszi a start-stop működésbe lépését.
Egy kivétellel minden verzió összkerékhajtású, automatás és nagyon enyhén hibrid
Ez persze sokat nem jelent hatékonyságban, de néhány decilitert csökkent a fogyasztáson. Ezt bizonyítja a 150 lóerős dízel összkerékhajtású, automatás verziója, amely csak 2 decivel fogyaszt többet a gyári adatok alapján a 104 kilogrammal könnyebb alapverziónál. Holott a 11,2 másodperces gyorsulási adat szemléleti, hogy mennyit vesznek el egyébként a motor teljesítményéből a plusz ellenállások.
A dízel vonalat folytatva ugyanezt a kétliteres kérhetjük nagyobb töltőnyomással és kétturbós verzióban is, 180 és 240 lóerőt, valamint 430 és 500 Nm nyomatékot kamatoztatva. Utóbbi esetben ráadásul az 500 Nm már 1500-tól megérkezik és ugyanúgy 2500-ig kitart. A gyorsulási adatok 9,3 és 7,7 másodpercesek, a végsebességek pedig 205 és 225 km/h-ra adódnak. A vegyes fogyasztás 5,7 és 6,2 l/100 km.
Belül továbbra is rettentően finom és igényes, aminek meg is kérik az árát
A motorpaletta másik gerincét egyetlen kétliteres, kettős megfúvású turbómotor adja, de ez rögtön háromféle teljesítményszinten elérhető, 200, 250 és 300 lóerővel. Mindez 340, 365 és 400 Nm-es lépéseket jelent a nyomaték tekintetében, amely egyébként előbbi két esetben 1300-tól, utóbbinál pedig 1500-tól egészen 4500-ig jelen van. A szériában összkerékhajtású, kilences automatás, enyhén hibrid hajtásláncok 0-100-as gyorsulási adata rendre 8,5/7,5/6,6 másodperc, a végsebesség pedig 216, 230 és 250 km/h. A vegyes (NEDC) fogyasztási adatok a következők: 7,7/7,9/8,1 l/100 km.
Várhatóan a tavasz folyamán érkezik meg hozzánk
A modell várhatóan 2019 tavaszától érkezik meg a kereskedésekbe, árak tekintetében pedig legfeljebb a gazdagabb alapfelszereltséggel összhangban változik, de egyébként sem lesz alkalmi vétel: úgy 12 és 25 millió forint között számolhatunk.