Meghalt a király, éljen a király! – mondjuk reményeink szerint hamarosan a Lotus új sportautója láttán, ám addig is egy korszak lezárul a brit sportautó-gyártó történelmében. Az Elise/Exige duó elbúcsúzik, de ezt nem szomorúan és csendben, hanem vidáman és hangosan teszi – valahogy úgy, ahogy életét is leélte.
És milyen élet volt az! A pehelysúlyú modell (az Elise) ebben a formájában az ezredfordulón mutatkozott be. Ez eltelt 20 évben jött egy generációváltásnak becézett modellfrissítés, meg persze számos új verzió, beleértve a targa helyett zárttetős Exige-et, miközben a teljesítmény is egyre szökött felfelé: mára már csak kompresszoros motorral kapható a duó.
20 év - akkor mutatkozott be, amikor a Lamborghini Murciélago, a Bangle 7-es vagy éppen a Jaguar X-Type
Nincs ez másként a Final Edition modellek esetében sem, amelyek gyakorlatilag a jelenlegi modellkínálatot váltják le, szűk lehetőséggel, sok ráadással, limitált darabszámmal és fokozott árral búcsúztatva a duó tagjai. Az Elise esetében a Toyota 1,8 literes, négyhengeres, különösen pörgős motorja kerül feltöltve a lemezek alá, amely így immár 240 lóerőt présel ki magából.
Tekintve, hogy könnyűsúlyú filozófia (a Caterham most kuncog) alapján született a modell, ennek csupán 920 kilogrammot kell mozgatnia. Vagy annyit se: az opcionális szénszálas elemekkel, polikarbonát hátsó szélvédővel és lítium akkumulátorral éppen 900 kilogramm alá vihetjük be a tömeget – meg persze még mindig fogyókúrázhatunk mi magunk is. A 0-100-as sprint így 4,2 másodperc.
Cup csomaggal mindkét modell még jobban megvadulhat - galéria
Van feljebb: a Cup kiadás plusz 10 lóerőt, Bilstein versenyfutóművet és akár 154 kg plusz leszorítóerőt termelő aerodinamikai csomagot kap, ami 9 kilóval ugyan megnyomja a tömeget, mégis versenypályán áldásos tizedekhez juttatja a tulajdonost. Mivel már az alap Elise is közel 20 millió forint, itt se számítsunk csodára: a Cup átdolgozás még bő kétmillióval drágább.
Az Exige már egy ideje megvadult, így a búcsúzó kiadások is brutális dolgokat ígérnek. Erről a 3,5 literes V6-os Toyota szív gondoskodik, amelyet itt is kompresszor bolondít meg, alapból 390, felárért pedig 420/430 lóerőt zúdítva a hátsó kerekekre. Igaz, itt már lassan a 30 milliós ligában vagyunk, de cserébe 3,8/3,3 másodperces 0-100-as sprint, lúdbőröztető hang és még jobb kanyarképességek a jutalmunk. Még kipörgésgátló is van a fedélzeten.
Az Exige sokkal jobban szól - galéria
Az Elise/Exige végső kiadásaiból néhány száz még biztosan gazdára talál az év végéig, amikor is végleg búcsúznak, miután az Evorával együtt (ő is kap majd búcsúzó kiadást) 20 éven át mentették meg a Lotust a teljes csődtől. A trióból összesen 55.000 példány készült, vagyis a vállalat alapítása óta legyártott összes Lotus több mint feléért felelősek.
Nem csak kipufogó nélküli lesz a Lotus jövője
A jövőt pedig nem csak a megagigahiper Evija túltolt elektromos nonszensze fogja meghatározni a márka számára, ugyanis még idén jön egy benzinmotoros, keményvonalas sportautó, ami a 20+ milliós ligában kínál alternatívát a triónak: neki is legalább ilyen sikereket kívánunk.