Aki benne van az autózás világában, nyilvánvalóan pontosan tisztában van vele, hogy nem csupán az új, hanem a használt autók piacán is hatalmas drágulásnak lehettünk szemtanúi. Eddig ezzel nem is volt gond, ám a Használtautó.hu elemzése szerint úgy tűnik, hogy míg egyre többen szeretnének hasznot húzni a felkúszott árakból – tehát egyre többen hirdetik meg autójukat –, addig a vevők egyre kevesebben vannak, ami a keresleti piac végét jelezheti.
2020 vége és 2021 vége között nagyon meredeken emelkedtek a meghirdetett használt autók árai, így a 2020 év eleji 2,5 milliós átlagár 4,5 millió forint fölé került, és az idei harmadik negyedévben már a 4,62 millió forintot is elérte. Mindeközben az új autók piacán háromnegyedéves szinten 9,3%-os mínusz, a használt autók importjában pedig a nyártól szintén visszaesés látható: augusztusban 11, szeptemberben már 22 százalékkal maradt el az előző évtől a használt autók importja a DATAHOUSE adatai szerint.
Bár a hazai tulajdonosváltások alakulását még csak augusztusig bezárólag láthatjuk, a legújabb elemzés markáns trendfordulót jelez: szeptemberben az idei éves adatokat nézve a legtöbb autót hirdették meg, de a keresések száma már a legkisebb volt.
A legolcsóbb, 0-500 ezer forint közötti szegmens kínálata és kereslete egyre csökken, ahogyan az 1 és 1,5 millió forintig autót remélők és kínálók köre is. A legtöbb vevő még mindig 1,5-3 millió forint között szűr, de az átlagárak ugyebár sokkal magasabbak. Ennek megfelelően a 3-5 millió forint közötti ársávban érdeklődők aránya az év első felében némiképp nőtt, ahogyan az 5-10 és a 10-20 millió forint között nézelődőké is.
Megjegyzendő, hogy 10 és 20 millió forint között jelentősen csökken a keresők száma. Beszédes, hogy közel annyi keresést indítanak napjainkban az elemzést végző honlap felületén 5-10 millió forint között, mint 500 ezer és 1 millió forint között. Az év egészét nézve az ár szerinti keresések 18,8 százaléka esett 500 ezer és 1 millió forint közé, 15,9 százaléka 5 és 10 millió forint közé. A harmadik negyedévre a két szám 15,9 és 14,3 százalékra csökkent, a 10 millió forint fölött nézelődők aránya pedig 4,8 százalékra nőtt.
A keresések száma viszont nem jelent kiindulópontot, hiszen csupán az érdeklődésre utal. Az autók eladási idejét túlnyomó részben a hirdetések törlése mutatja, és itt látható a piac számára legijesztőbb adat. Míg 2021 során a 2020-as, átlagosan 42 napos eladási idő 38,9 napra csökkent, majd 2022 első felében még tovább apadt, szeptemberben újból növekedni kezdett, és elérte a 2019 óta nem tapasztalt 46,8 napot – azaz a július-augusztusi átlaghoz mérten 10 nappal nőtt az autók átlagos értékesítési ideje.