A békebeli kilencvenes években szinte elképzelhetetlen volt, hogy valaha is általánossá váljon az autókba szerelt hibrid rendszer; hogy részecskeszűrő nélkül gyakorlatilag nem lehet majd eladni benzines autót; illetve egy kicsit kiszakadva az autós témákból: akkor még senki nem gondolta, hogy alig egy emberöltővel később önjelölt ’hírességek’ videóival lesz tele az internet és spekulatív ügyletekkel lehet vagyont teremteni. Gazdagok persze az előző évezred végén is éltek, az autórajongó milliárdosok egyik leghőbb vágya pedig a McLaren F1 (volt).

Augusztusban pont egy ilyen autóra, ráadásul egy szinte új példányra lehet licitálni. Mindössze 387 kilométert tettek meg az eladósorba került 029-es alvázszámú, egyébként huszonötödikként leszállított F1-gyel. Egyedi fényezését Creighton Brownnak hívják, belsejében pedig sötét- és világosbarna kombinációjú kárpitozást találunk. Ennél elegánsabb és klasszikusabb ez a típus már nehezen lehet.

Még be sem járatták az 1995-ös évjáratú szuperautót

Korábbi tulajdonosairól annyit tudni, hogy eredetileg egy japán úr rendelte meg, aki gondoskodott ugyan az autó rendszeres karbantartásáról, de csak ritkán ült a volánja mögé. Vagy inkább úgy nagyjából soha. Talán a kihasználatlanság miatt hirdette meg a McLarent, amit végül egy amerikai vevő vásárolt meg. Szerencsére a kormány elhelyezkedése nem jelenthetett problémát, lévén az F1-ben középen ül a pilóta. A jelek szerint ennek ellenére az új tulaj sem hajtotta agyon a szuperautót, amely továbbra is rendeltetésével szemben egy garázsban ült, várt és növelte az értékét.

Eleve ritkán bocsátanak áruba egy F1-et, hát még egy hasonlóan felszerelt példányt. Első gazdája allergiás lehetett az üresen hagyott jelölőnégyzetekre, mert gyakorlatilag minden opciót kipipált a megrendelőlapon. Barna bőrből készült méretpontos bőrönd garnitúra, TAG Heuer karóra és aranyszínűre eloxált titán szerszámkészlet éppúgy jár hozzá, mint a FACOM szerszámosláda. Ráadásul az eltelt évek dacára még az eredeti (stílusosan Goodyear Eagle F1-es) gumiabroncsokat találjuk a természetesen karcmentes felniken. Ezeket azért mi lecserélnénk egy kiadós autózás előtt, de valószínűleg a típusnak nem ez lesz a sorsa a jövőben sem.

A kiegészítők sem kallódtak el az évek során

Az autó kikiáltási ára az átlagember számára nehezen értelmezhető. Azt valóban el kell ismerni, hogy a McLaren anyaghasználata még a mai mezőnyben is különlegesnek számítana. Szénszál, kevlár, titán és aranyfólia is található az autóban, miközben a középre szerelt, BMW-eredetű motor sem éppen egy mezei darab. A 6,1 literes V12-es 627 lóerőre képes, és egy (manapság a kategóriában már alig alkalmazott) hatfokozatú kézi váltóhoz csatlakozik.

Az autó csúcssebessége elvileg meghaladja a 320 km/órát, de ezt aligha próbálták ki, hiszen a 15 km-es átlagos éves (!) futásteljesítmény még egy rendes végsebességtesztre sem elegendő. A makulátlan állapot és a nevetségesen alacsony kilométeróra-állás összességében egy alig emészthető, 15 milliós kikiáltási árat eredményezett. Dollárban, vagyis 4 milliárd forintnál is többre tartják ezt a különlegességet. Nyár végén kiderül, hogy bárki is hajlandó-e ennyi pénzt kifizetni az autóért.

Forrás: Gooding & Company