A Ford Ranger Raptor egy egyedülálló élményautó, és ez Szabó kolléga korábbi tesztjéből is kiderült. Habár az előző generáció kapcsán okkal búsulhattunk egy kicsit, hogy az alapból munkagépnek teremtett, ám a részletekbe menő átalakítás után már-már sporteszköznek tekinthető platós csak egy kétliteres, izmos, de azért az autó méreteihez képest nem túlságosan erős dízelmotorral volt elérhető, míg nagyobb testvérei mind öblös benzinesekkel hódítottak. Nos, ez az új generációval megváltozott, és ami még jobb hír, hogy hamarosan hazánkban is elérhető lesz a V6-os benzinessel szerelt újdonság.
Jöjjön is a lényeg: a Ford háromliteres V6-os motorja 288 lóerőt és 491 Nm-t kínál majd Európában, ami már amúgy is bőven elegendő lehet – a szívmelengető dallamokról nem is beszélve –, de azért érdemes azt is megemlíteni, hogy ugyanez az egység egyes piacokon 392 lóerőt és 583 Nm-t tud majd a Raptor lemezei alatt. Noha nem vagyunk ennek híve és nem is támogatjuk az ilyen jellegű módosításokat, de amint az látszik, bőven van tartalék a motorban, amit valószínűleg sokan ki is fognak majd használni. Egyébként a szigorú európai normák miatt lett nálunk jóval gyengébb az egység.
A váltómű szerepét továbbra is a Ford tízfokozatú automata váltója látja el. Gyorsulási és egyéb adatokat egyelőre nem kaptunk, de biztosak lehetünk benne, hogy az újdonság jobban teljesít majd, mint elődje – aminek 9,7 másodperces mért 0-100-as sprintje méreteihez képest már így is jónak számított.
Az állandó összkerékhajtási rendszer kétfokozatú osztóművel, első és hátsó elektronikus differenciálzárral, valamint a kizárólagos hátsókerékhajtásra kapcsolás opciójával is rendelkezik. A vezető nem kevesebb mint hét üzemmód közül választhat, melyek között a normál, a sport és a csúszós beállítások mellett van sziklás, saras, homokos és egy kifejezetten nagysebességű terepezésre kitalált üzemmód is, amely a Baja névre hallgat. Ezek természetesen az autó rengeteg tulajdonságára hatással vannak.
A méretes kipufogók is árulkodók - galéria
Többek között például a kipufogókra is, amelyek a kizárólag terepre ajánlott Baja üzemmódban igazi vadorzóvá teszik az autót, köszönhetően a V6-os egység üvöltésének – alig várjuk, hogy élőben is meghallgathassuk. Ami a terepes funkciókat illeti, a Ranger Raptor megkapta az F-150 Trail Control névre keresztelt „terepes tempomatját”, amely 32 km/h-s tempó alatt képes egyedül intézni a fékezést és a gázadást, míg a vezetőnek csak a kormányzásra kell koncentrálnia.
Akárcsak a korábbi generáció, az új Raptor esetében is igen alaposak voltak a Ford mérnökei: az alvázat és a futóművet nem csak az alapváltozathoz, hanem a korábbi Raptorhoz is képest is alaposan megerősítették. Az új, Ford Performance által hangolt FOX lengéscsillapítók 50 százalékkal kisebb súrlódást produkálnak, mint az előd esetében, de a Watt összekötőgeometriát is továbbfejlesztették, és új felső, valamint alsó szabályozókarokat készítettek alumíniumból. A rugóút elöl 29, hátul pedig 25 centiméter.
Nincs megállás a Raptornak - galéria
Természetesen nem rejtegeti képességeit a Ranger Raptor: kiszélesített karosszéria, több műanyag elem, 17 colos keréktárcsákon feszülő 32 colos terepgumik, extra légbeömlők és közel 6 centi vastag nagy szilárdságú acél alvázvédő elem sugallja nem éppen visszafogottan, hogy egy igazi célszerszámmal van dolgunk. Az utastérben is rengeteg Raptor felirattal találkozhatunk, ahogyan a megszokott narancssárga díszítőelemek is előkerültek.
A sportosságot középen jelölt kormány, magnéziumból készült váltófülek és sportülések teszik teljessé, míg technológiai fronton a hatalmas, 12 colos érintőképernyő, a 12,4 colos, személyre szabható, digitális műszeregység, a SYNC4 multimédiás rendszer, a 10 hangszórós B&O hangrendszer és mátrix LED fényszórók képviselik – de természetesen rengeteg egyéb modern extra és vezetéstámogató rendszer is elérhető.
Alig várjuk a tesztautót - galéria
Az autó áráról egyelőre hivatalos adat nincs, de az előd majdnem 19 milliós árcéduláját látva nem lepődnénk meg, ha bőven 20 millió felett lenne a bruttó indulója a Ranger Raptornak. Persze nettóban, a mai árakhoz viszonyítva egész jó ára lehet majd a különlegességnek, de erre majd később derül fény.