Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A BMW a 2016. május 20-22. között megrendezett Concorso d’Eleganza Villa d’Este egyik fénypontjaként a BMW 2002 Hommage koncepcióautóról is lerántotta a leplet, amellyel a bajor gyártó a 02-es sorozat 50. születésnapját, valamint az első európai turbófeltöltésű autó megjelenését ünnepeli.

Innen is egyértelmű vonások - galériaA legendás autócsodák és történelmi motorkerékpárok legnívósabb eseményeként számon tartott Concorso d’Eleganza Villa d’Este idei felvonásán a BMW egy rendkívül különleges tanulmányautót is kigurított a nagyközönség elé: a 2002 Hommage a bajor gyártó százéves történetének egyik leginkább meghatározó modellje előtt tiszteleg, egy modernkori koncepcióautó képében álmodva újra a BMW 2002 turbo hangulatát.

Tisztelgés az első tisztességes turbófeltöltésű modell előtt

Az alapokat a BMW 2-es Coupé adtaA BMW 02-es sorozat szinte napra pontosan 50 évvel ezelőtt látott napvilágot, hatalmas lendületet adva a bajor gyártó mindmáig legendás sikertörténetének. Eme kompakt kupé a márka azon kivételes járműveinek egyike, amelyek azzá tették napjainkra a BMW-t, ami” – fogalmazott Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető tervezője. „A 02-es paletta csúcsán a 2002 trónolt, amely ráadásul az első olyan sorozatgyártású autó volt Európában, amelynek erőforrását turbófeltöltéssel szerelték, megteremtve ezzel a hamisítatlan sportkupé klasszikus ikonját. A BMW tervezőmérnöki szaktudását akkoriban a 2002 turbo képviselte, a BMW 2002 Hommage tanulmányautóval pedig emeljük poharunkat eme nagyszerű modell előtt” – tette hozzá a tervező.

A 2002 Hommage alapformái nagyon is közel állnak egy másik 2-eshez: a gyártó aktuális kínálatának legkisebb kupéjához. A megoldást viszont nem vitatjuk, hiszen a típust akár szellemi örökösnek is tekinthetjük, ráadásul így egy üres tanulmány helyett mozgásra képes, szívmelengető modellt állítottak talpra a propelleres márka tervezői.

Továbbá az áthallásnak más alapjai is vannak. Az eredeti 2002 turbo az 1973-as Frankfurti Autószalonon mutatkozott be, és nem csak Európában volt egyedi: a General Motors 1960-as próbálkozásai után ő volt az első komolyan vett turbófeltöltésű, sorozatgyártású jármű. Az eredeti már ritka, mint a fehér hollóA kényszerlélegeztetésnek pedig meg volt az eredménye: a szívómotorként legfeljebb 131 lóerős kétliteres egységből így 170 lóerőt és 240 Nm nyomatékot préseltek ki a mérnökök, ami valósággal repítette a könnyű, kétajtós szedánt.

Nem csoda, hogy a még a legolcsóbb darabok is 15 millióért cserélnek gazdát manapság. Mindössze 1672 példány készült az eredeti 2002 turbóból, kizárólag fehér vagy ezüstszürke fényezéssel. Utóbbit éleszti fel a Hommage koncepció, amely mélyre húzott első légterelőjével, és szinte negatívba dőlő hűtőrácsával egyértelmű formai közösséget vállal a veterán ikonnal.

Visszatért a klasszikus cápaorr isKompakt arányaival, hosszú tengelytávolságával, rövid túlnyúlásaival és látványos „cápaorrával” a koncepció a vezetési élményt hirdeti. A hatalmas első légbeömlők látványos hátsó légterelő elemekkel és extrém aerodinamikai részletekkel párosulnak. A BMW 02-es sorozat karosszériájának jellegzetes króm csíkjait a BMW 2002 Hommage tanulmány szénszálból készült, vízszintesen elnyújtott övvonala idézi fel, amely vizuálisan két részre osztja a koncepcióautó karosszériáját. A tető, a motorháztető és a csomagtérajtó alkotta felső rész matt fényezést kapott, hogy a hajdani versenyautók stílusában ezzel megakadályozza a vakító napsugarak visszaverődését.

Különleges fényezéssel - galériaA tervezők a tanulmány felső részén minimalista, végletekig letisztult felületeket alkalmaztak, amely az alsó rész merész kialakításával határozott kontrasztot alkot. A tanulmány oldalát betöltő éles vonalvezetés és a magasfényű karosszéria-fényezés kettőse a hajtott hátsó kerekekre irányítja a tekinteteket. A BMW 2002 Hommage tanulmány Space Race Metal névre keresztelt fényezése a folyékony fém benyomását kelti, amelynek világoskék metál árnyalata a matt és a magasfényű kivitelben is folyamatosan változtatja a színét: a fényesen fluoreszkáló kék és szürke árnyalatok a koncepcióautó mozgása és a fénysugarak törése szerint változnak.

Sorozatgyártáson morfondírozni felesleges, a BMW a márka 100. születésnapja alkalmából mindössze méltóképpen ünnepi ikonjait. Igaz, ha mindenképpen szeretnénk hasonlót, akkor egy kétliteres, 245 lóerős turbómotorral szerelt 228i-re lecsapva, majd némi alapos átalakításnak alávetve elérhetünk hasonló végeredményt – igaz, ha minket kérdeznek, a 2-es alapból is jó formában van.