A Mercedes-AMG beígérte, a Mercedes-AMG elhozta: bemutatkozott a GT 63 S E PERFORMANCE, amely a csillagosok sportrészlegének valaha készült legerősebb modellje lett, köszönhetően többek között a hibrid rendszernek, amely a Formula 1-es technológiából merít, de természetesen a négyliteres, biturbó V8-ast sem szabad elfelejteni.
A külsőre nem is fecsérelnénk túl sok szót, hiszen a GT 63 S E PERFORMANCE – kissé talán bonyolultra sikerült ez a név, de a jövőben az E PERFORMANCE utónév és logó jelöli majd a nagyteljesítményű hibrid AMG modelleket – gyakorlatilag nem tér el a többi testvértől. Csupán a hátsó lökhárítón helyet kapó töltőcsatlakozót fedő sapka említhető lényegesebb eltérésként, és persze néhány fényezés, illetve keréktárcsa amely csak a hibridhez érhető el.
Minden helyzetben a maximumot hozza - galéria
Az utastérben szintén nincs új a nap alatt: a látványos, duplaküllős sportkormányról szinte minden funkció elérhető, de természetesen megkapjuk a legfrissebb MBUX rendszert is. A zászlóshajó különleges belső színekkel hangsúlyozza a sportos és exkluzív kivitelt. Újdonság például a titánszürke gyöngy/fekete exkluzív nappabőr kárpitozás sárga kontrasztvarrással, valamint a trüffelbarna/fekete exkluzív nappabőr kárpitozás gyémántmintás varrással.
Jöjjön azonban a lényeg: a négyliteres, biturbós V8-as 639 lóerőt bocsát a sofőr rendelkezésére, ami már önmagában is hatalmas teljesítmény, de ehhez jön még egy elektromotor is, amely hátul van elhelyezve. Mindehhez egy teljes mértékben változtatható AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtás társul. A rendszerteljesítmény 843 lóerő, a maximális rendszernyomaték pedig 1470 Nm. Mindez egyértelműen a valaha készült legerősebb AMG szériamodellt eredményezi, amely ennek megfelelő menetteljesítménnyel rendelkezik. Álló helyzetből mindössze 2,9 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, de a 0-200-as gyorsulást is kevesebb, mint 10 másodperc alatt teljesíti. A végsebesség pedig 316 km/h.
Kiváló minőség, modern megoldások, sportos hangulat - kell ennél több?
A 6,1 kWh-s lítium-ion akkucsomag 95 lóerős állandó teljesítményleadásra képes, de tíz másodpercig 204 lóerővel is tudja segíteni a hajtást. Energiasűrűsége 1,7 kW/kg, vagyis nagyjából a hagyományos akkumulátorok kétszerese, amely mindössze 89 kilogrammos tömeget tesz lehetővé. A töltésről 3,7 kW-os fedélzeti AC töltő gondoskodik, az elektromos hatótáv pedig 12 kilométer, tehát hiába konnektorról tölthető az újdonság, zöld rendszámot nem kaphat.
A 400 V-os akkumulátor kompakt és könnyű kialakításában fontos szerepe volt a közvetlen hűtés megvalósításának: a mintegy 560 cella hőmérsékletét külön-külön szabályozza a speciális hűtőfolyadék, amelyből körülbelül 14 litert keringtet a rendszer. A közvetlen hűtés megvalósítása érdekében az AMG szakembereinek teljesen új hűtőmodulokat kellett kifejleszteniük, amelyek mindössze egyetlen milliméter átmérőjűek. Az AMG nagyteljesítményű akkumulátora így akár versenypályás használat esetén is mindig képes a teljes mértékű teljesítményleadásra és energiavisszanyerésre. Ez pedig hozzájárul ahhoz, hogy minden egyes kanyar után számíthatunk a rendszer maximális teljesítményére.
Egészen elképesztőt tettek le az asztalra az AMG mérnökei - galéria
A hibrid hajtás a jármű menetdinamikáját is elősegíti. Az ESP fékezési beavatkozása helyett az elektromotor önmaga szabályozásával is finomhangolhatja a tapadást, amelyet az elektromosan vezérelt önzáró differenciálmű is fokoz. Ez amellett, hogy lehetővé teszi a menetstabilizáló későbbi beavatkozását (amennyiben az egyáltalán szükséges), az egyébként hőként távozó fékezési energiát a rendszer az akkumulátorok töltésére használja.
Az energiavisszanyerő rendszer azonnal megkezdi a munkát, amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról, működése pedig a fékrendszer alkatrészeit kíméli. A kiválasztott négy szintnek (0-tól 3-ig) megfelelően az üresben történő kigurulástól egészen az egypedálos vezetést lehetővé tevő, akár 100 kW-os energiavisszanyerés is elérhető, amit természetesen alacsonyabb szinteknél a fékpedál használatával is megvalósíthatunk.
Tölteni lehet, de zöld rendszám nem jár - galéria
Az AMG RIDE CONTROL+ futómű az alapfelszereltség részeként kínál különösen széles tartományt a kényelmes rugózás és a dinamikus kanyarképességek között. A többkamrás légrugózási rendszer automatikus szintszabályozással és adaptív, elektromosan vezérelt lengéscsillapítással teszi mindezt lehetővé. Emellett a rendszer leglágyabb és legfeszesebb állása között is az eddigieknél szélesebb a különbség, ami minden korábbinál sokoldalúbb karaktert ad. Mindezt az AMG DYNAMIC SELECT üzemmódválasztóval a saját ízlésünk szerint alakíthatjuk.
A fékek terén sem kötött kompromisszumot a Mercedes-AMG: a nagyteljesítményű AMG kerámia-kompozit fékrendszer elöl hat, hátul egy dugattyúval és bronz színűre fényezett féknyergekkel az alapfelszereltség része. Az elöl 420, hátul 380 milliméteres tárcsák kivételes fékteljesítményt biztosítsanak, miközben mind a kopás, mind a fáradás tekintetében különösen ellenállók – már csak a hibrid rendszer rekuperációs képessége miatt is, amely óvja a fékeket.
843 lóerő tépi az aszfaltot - galéria
A Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE valószínűleg nem csak a valaha volt legerősebb, de minden bizonnyal az egyik legdrágább modellje is lesz az AMG-nek. Már az 53-as jelzésű négyajtós GT is 46,5 milliós alapárral rendelkezik, így valószínűleg nem tévedünk, ha bőven 50 millió feletti alapárral számolunk – de az sem kizárt, hogy a 60 milliós határt is átlépi az újdonság, legalábbis extrákkal együtt biztosan.