A Volkswagen-konszern egyik legfontosabb és legtöbb modell által használt belső égésű erőforrása kétségtelenül az 1,5 literes, négyhengeres benzines, amely 2016-ban újult meg utoljára. Most azonban 1.5 TSI evo2 néven itt a legfrissebb variáns, amelyet a frissített T-Roc és T-Roc Cabrio modellek kapnak majd meg elsőként, de később természetesen felváltja majd elődjét szinte minden típusban.
Az elektromos autózás terjedésével már nem feltétlenül egyértelmű, hogy a gyártók komolyabb forrásokat fordítanak a belső égésű erőforrások fejlesztésére, de azért az Európában 2035-re ígért tiltások még messze vannak, és rengeteg piacon továbbra is a benzinesek tarolnak, így a gyártóknak fel kell készíteniük motorjaikat a hamarosan érkező, még szigorúbb Euro 7-es normákra. Ezt tartotta szem előtt a Volkswagen is a népszerű erőforrás fejlesztésekor.
Ami a teljesítményt illeti, alaphelyzetben továbbra is 150 lóerőt produkál majd az erőforrás, de később más teljesítményszintek is jöhetnek, illetve egy konnektoros hibrid hajtásba illesztve 272 lóerő is elérhető lesz – sőt, CNG-s üzemre is felkészítették a mérnökök, így később jöhetnek a TGI jelölésű gázos verziók.
A konszern szinte minden mainstream, azaz nem prémium (vagy elektromos) modelljében szerepel az 1,5-ös
A nagy újdonság, hogy a háromutas katalizátor és a benzin részecskeszűrő egyetlen emissziószabályozó modulba került a motor közelébe. Ez csökkenti a nemesfémek felhasználását a gyártásban, és lehetővé teszi, hogy a motor a jövőben megfeleljen a szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásoknak, például az Euro 7-nek.
Az Active Cylinder Management hengerlekapcsoló rendszert az új ACTPlusra frissítették, ezzel finomítva a két henger le- és visszakapcsolásának folyamatát. Ezenkívül a kéthengeres üzemmódban optimalizálták az égési folyamatot, így már hosszabb ideig működhet ilyen üzemmódban az egység. A Miller-ciklusú motor ugyanazt a TSI-evo égési folyamatot használja, mint elődje, de az égéstér hűtését tovább optimalizálták. Ezenkívül változó geometriájú turbófeltöltővel, nagynyomású befecskendező rendszerrel és integrált hűtőcsatornákkal ellátott dugattyúkkal rendelkezik a motor.
Elsőként tehát a T-Rocban kap szerepet az egység, de egy-egy kivétellel a Skoda, a Seat és a Volkswagen szinte minden (nem dedikáltan elektromos) modelljében megtalálható az 1,5 literes TSI, amelyekben idővel megjelenik majd a frissített, evo2 verzió is. Az 1,5-ösből egyébként évente négymillió darabot gyárt a Volkswagen nem kevesebb, mint 11 gyáregységben, tehát valóban egy fontos erőforrásról beszélünk.