Elon Musk, a nagy ígéretek embere ma újabb bombát robbantott: olyan hírekkel szolgált a Tesla háza tájáról, amelyek nagyon nagyot szólnak. Eddig szkeptikusak is lehetnénk, de az ígéreteket eddig többnyire be is tartotta az elektromos autókat gyártó cég vezetője. Ha ezután is így lesz, új korszak fog következni.

Kezdjük az abszolút megalománia csúcsával, a Model S Plaid névre hallgató csúcsváltozatával. Tanulmányként a hárommotoros csúcsmodell már jó ideje nyúzta az aszfaltot, de most végre kereskedésekben is megvásárolható lesz minden idők legjobban gyorsuló, leggyorsabb, legsebesebb és legnagyobb hatótávú (meg persze legdrágább) Teslája.

A három elektromotorból a Plaid kb. 1100 lóerőt fog kicsalni, amivel a 0-100-as sprint nagyjából 2,1 másodpercig tarthat az összkerékhajtású modell számára. A végsebesség is új ligában lesz: 320 km/h-t ígért a gyártó. Ehhez persze egy jobb és nagyobb akku is dukál, ami jelen esetben akár 832 (!) kilométeres hatótávot is kínál egyetlen feltöltéssel – ami persze jó sokáig fog tartani, ha nincs a közelben villámtöltő.

A Model S nagyon gyors is lesz: Laguna Secában a megfelelő felszereltséggel 1 perc 30,3 másodperc alatt tesz meg egy kört, ami elképesztő idő. Ha a sorozatgyártású verziónál is megmarad ez a tempó, akkor szuperautók is izzadhatnak (ideig-óráig) a versenypályán az ötszemélyes szedántól, az eddigi leggyorsabb négyajtósoknak pedig másodperceket adhatunk bármilyen versenypályán – körönként. Igaz, a Porsche Taycan vélhetően állni fogja a sarat.

A típus már annak ellenére előrendelhető, hogy leghamarabb 2021 végétől kezdődik a kiszállítása és a gyártó hajlamos a csúszásra. A típus alapára nagyjából 50 millió forint lesz, amire még jócskán pakolhatunk extrákat.

Sok lúd disznót győz: az új generációs akku új dimenziókat ígér

De ez csak a jéghegy csúcsa, most jön az alja: Musk új generációs akkumulátort mutatott be, amely jóval több energiát képes magába foglalni és 16 százalékkal nagyobb hatótávot nyújt, miközben feleannyiba kerül, mint a jelenlegi technológia. Mikor lesz ebből sorozatgyártás? Legalább három év múlva, méghozzá házon belül.

Ha ez valósággá válik, a nagyobb hengeres testet használó akkuk lehetővé teszik a megfizethető nagy hatótávú modellek piacra dobását – ezalatt olyan Teslát értünk, amely nálunk is befér 11 millió forint alá, vagyis jogosult állami támogatásra (ha éppen van). A továbbfejlesztett struktúrának is köszönhető, hogy a modernebb technológia révén az autók (mondjuk második generációs Tesláknak?) 10 százalékkal könnyebbek lesznek, miközben 14 százalékkal nagyobb hatótávot kínálnak.

A mai világ furcsa fricskája, hogy a rózsás ígéretek dacára nagyot zuhant a tőzsdén a Tesla. Ez főleg annak köszönhető, hogy irreális piaci elvárások voltak a vállalattal és annak előre jelzett bejelentéseivel szemben: mindenki a megbízhatóság és a tartósság oldalán akart csodát látni, de Musk magához híven a technikai előrelépést a nagy számokban látja és nem kíván az elektromos autózás Toyotája lenni.