Az autógyártók egyre jobban elköteleződnek az elektromos jövő iránt, s immáron alig van olyan márka, amely ne kínálna használható villanyautót. A dízelbotrányból a német gyártóóriás a tisztán elektromos jövőbe próbált menekülni, ám úgy tűnik, van olyan, akinek olyannyira nem elég a VW igyekezete, hogy perrel büntet.
Nevezetesen a Greenpeace Németország, pontosabban annak mindössze 20 éves környezetvédelmi aktivistája, Clara Mayer indított peres eljárást a Volkswagen ellen a német bíróságon. A vád egyszerű: az autógyártó nem tesz eleget a klímaváltozás ellen folytatott harcban.
A zöld szervezet és Mayer első körben számos követelést sorakoztatott fel a Volkswagennel szemben, többek között a belsőégésű motorok gyártásának 2030-as befejezését és 2030-ra a teljes széndioxid-kibocsátás 2018-as szinthez mért 65%-os csökkentését. A VW persze visszautasította mindezt, amiért a Greenpeace nemes egyszerűséggel beperelte a gyártót.
A per két tavalyi ügyre épít. Egy májusi német ítélet szerint Németország nem védi kellőképpen a jövő nemzedékeit a klímaváltozás következményeitől. Ugyanebben a hónapban született egy holland ítélet is, amely utasította a Shell-t, hogy csökkentse kibocsátását. Ez volt az első alkalom, hogy magáncéget tettek felelőssé közvetlenül a kibocsátásaiért.
„A Volkswagen kiáll a klímavédelem és a közlekedési szektor szén-dioxid csökkentése mellett, de nem tud egyedül megbirkózni ezzel a kihívással. A megfelelő intézkedések kidolgozása a Parlament feladata. A kiszemelt társaságok elleni pereken keresztül folytatott polgári bírósági viták nem helyénvaló megoldások, hogy igazságot szolgáltassanak ebben a nagy felelősséggel járó feladatban” – mondta a VW szóvivője a Reutersnek
A Deutsche Umwelthilfe német környezetvédelmi szervezet hasonló pert indított szeptemberben a BMW és a Daimler ellen, miután az autógyártók elutasították a fosszilis tüzelőanyaggal hajtott autók gyártásának 2030-ig történő leállítását. Mindemellett a Volkswagen arra törekszik, hogy járművei többsége 2040-re zéró károsanyag-kibocsátású legyen minden nagyobb piacon, 2050-re pedig a klímasemlegességet kívánja elérni.
Nem kérdés, hogy az autógyártók előtt borzasztó nagy és felelősségteljes feladat áll, ám az is biztos, hogy az efféle ostoba perekkel a környezetvédők nem segítik elő a pozitív előrelépést. Lássuk be, hogy a teljesen elektromos jövő kialakításához még infrastruktúra vagy épp hulladékkezelés terén rengeteg dolognak kell megoldódnia, amelyeket nem lehet csak úgy, a környezetvédők kénye s kedve szerint egy csettintésre megvalósítani.