A dízelmotoros autók kezdetben igencsak kompromisszumos megoldásnak számítottak kulturálatlan járásuk és zajosságuk miatt. Az idő előrehaladtával egyre finomabb gázolajosokat jelentek meg a piacon, de a paraméterek javulása együtt járt a technika bonyolultabbá, drágábban fenntarthatóvá válásával. A használt autók piacán egy ponton túl a hatékonyabb – így takarékosabb – belsőégésű motor olcsóbbá válik a vele összemérhető benzinessel, így egy szerencsés választás duplán spórol tulajdonosának: először a vásárláskor, később pedig a tankolásoknál.
A címbéli, egyébként eladásra kínált Audi R18 TDI Ultra viszont egy másik kávéház, nem a garasoskodásról szól. A négykarikások anno fejükbe vették, hogy a Rudolf Christian Karl Diesel által feltalált motort viszik sikerre Le Mans-ban. A derék bajorok valóra is váltották céljukat, így a kora 2000-es években gázolajos modelljeiktől volt hangos a klasszikus versenypálya.
Mérföldkő a 3,7 literes dízel versenymotor
A R18 TDI-be egy 3,7 literes V6-os erőforrás került, egyetlen, bár változó geometriás turbóval szerelték fel, maximális teljesítménye 540 lóerő volt. A korábbi szörnynél, a V10-es dízel által hajtott R15-nél gyengébb volt, takarékossága és könnyebb felépítése miatt mégis hasonlóan versenyképesnek bizonyult.
Tizenkét év alatt tízszer győztek az ingolstadtiak a 24 órás futamon, a jubileumi diadal viszont szó szerint az utolsó pillanatban dőlt el: a 1440 perces menet után kialakult 14 másodperces különbség nagyjából olyan szoros befutót jelent, mintha az F1-ben egyetlen szekundum választaná el a győztest és az ezüstérmest. A szenvedő fél esetünkben egyébként a Peugeot volt.
Tíz évesen is újszerű, persze ez nem véletlen
Bár az R18-as még a hibrid korszak beköszönte előtti jármű, egy időben a 2013-as modell megjelenésére alakították át. Amikor már nem volt értelme a 2013-as évjárattal haknizni a sajtóban, fogták a gépet és visszaalakították eredeti formájára. Régebbről maradt, de sosem használt alkatrészek segítségével, ráadásul a visszatranszformálás óta kereken 0 km-t tettek meg az autóval.
Így, amennyiben minden alkatrész a megfelelő minőségben és a megfelelő helyen van, a motor legalább 10 ezer, a váltó pedig minimum 7 ezer kilométerig garantáltan problémamentes lesz. Az eladó szerint ráadásul ez az egyetlen, valóban működőképes R18, ami valaha a piacra került – a többi hasonló jármű csak korlátozott funkcionalitással bírt.
Büszkén feszít rajta a 'schwarz-rot-gold' zászló
Az Art & Revs kínálatában megjelent Audinak van még egy különlegessége: jár hozzá egy korábbi Audi-mérnök telefonszáma, aki akár versenypályás használathoz is használható tanácsokkal szolgálhat az új tulajdonos számára.
Hogy mennyibe kerül egy 2011-es Audi R18 TDI, ami a valóságban sosem versenyzett (a 100-as alváz a többszöri átépítés ellenére sosem vett részt futamokon, csupán tesztelési és FIA-homologizációs célokra használták), ellenben vadonat újnak minősül, továbbá szinte gyári támogatás is jár hozzá? Sajnos mi nem tudjuk, de a komoly érdeklődők bizonyára képesek megszerezni az információt. Csak nehogy szmogriadóra essen az átvétel ideje, mert akkor az új tulajdonos kénytelen lesz felhívni tréleres ismerősét.