Mi a közös a New York-i Empire State Buliding-ben, a párizsi Eiffel-toronyban és a berlini tévétoronyban? A turisztikai szakértők biztos találnának történelmi-építészeti hasonlóságokat, de a mi megfejtésünk viszonylag egyszerű: a Maserati MC20 bevezető kampánya részeként a fenti nevezetességek mindegyikén megjelent a fénnyel festett háromágú szigony.

Tegnap mutatták be hivatalosan az MC20-at (MC, mint Maserati Corse, ahol a 'Corse' versenyt jelent), ami nem csupán egy új szuperautó, hanem a cég több milliárd dolláros újraélesztési csomagjának első kézzelfogható eredménye is. Eleinte középre helyezett, 630 lóerős teljesítményre rúgó V6-ossal forgalmazzák az autót, az elektromos verzió később érkezik.

Az alapváltozat mellett kabrió és kifejezetten versenycélokra épített kiadás érkezésére is számíthatunk. Az olaszok a 2004-ben megjelent MC12 után térnek vissza a kategóriába. Tudjuk jól, hogy az elődmodell valójában egy átdolgozott Ferrari Enzo volt – nos, az MC20 esetében szó sincs ilyen tudásmegosztásról, hiszen az FCA (ahová a Maserati is tartozik) még 2016-ban eladta Ferrari-részvényeit.

Számos karbonszálas elemet fejlesztettek az autóhoz

A maranellói cégtől vett búcsú azt is jelenti a konszern számára, hogy a Maseratinak kell helytállni a legsportosabb autók versenyében. A cégvezérek ezért is írták át a korábbi terveket. Mintegy 13 új modell bevezetését és a meglévő három típus frissítését tervezik mindössze három éven belül. Ha a tervek valóra válnak, az éves értékesítési darabszámot a jelenlegi háromszorosára tornázzák fel az újdonságok.

A cég állítása szerint az MC20-at mindössze 24 hónap munkával ’dobták össze’. Elhangzott az is, hogy 2020-tól kezdve az összes típusból készül elektromos változat, illetve hogy a márka már fejleszti a hármas szintű önvezetésre képes rendszerét. A modenai bázison megalkotott jármű fejlesztése során nagyon ügyeltek az aerodinamikai hatékonyságra. Bő kétezer órányi szélcsatornás kísérlet és több mint ezer, folyadékkal végrehajtott szimulációs teszt végeredménye a képeken látható forma. Az alapkialakítás miatt gyakorlatilag csak a hátsó légterelő jelenti az extra elemet. A leszorítóerőt is termelő egységgel együtt 0,38 cd az autó alaktényezője.

Naná, hogy felfelé nyílnak az ajtók

A hajtáslánc kifejlesztésekor is aktívan közreműködtek az Innovation Lab szakemberei. A háromliteres hathengeres motor 630 lóerőt és 730 Nm-t tud 7500-as fordulatszámon, illetve a 3000 és 5500 1/perc közötti tartományban. Ikergyújtást is kapott a Nettuno nevű, ezzel a cég logójára (vagyis a szigonyt hordozó római Neptun istenre) utaló erőforrás, amelynek hivatalos mérés szerinti fogyasztása 9,7 liter 100 km-en.

Duplakuplungos váltója nyolc sebességes, részben önzáró differenciálműves hátsókerékhajtást kap az autó, míg az elektronikus differenciálzár opciós lehetőség. Számos könnyű kompozit és szénszálas műanyag felhasználásával tartják 1500 kg alatt a jármű üres tömegét, így a 0-100-as sprintet mindössze 2,9 másodperc alatt abszolválja az MC20, de kétszázra is 9 szekundumon belül gyorsul. A végsebesség 325 km/h.

Hátulnézetből is széles és lapos

Elöl-hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztést és virtuális kormányoszlopot kap a szuperautó, amit a húsz hüvelykes keréktárcsák mélyén lapuló, elöl 380x34 mm-es hatdugattyús, hátul pedig 350x27 mm-es négydugattyús Brembo fékek lassítanak. Egyes piacokon alapfelszereltség lesz a karbon-kerámia féktárcsa.

Az Innovation Lab által fejlesztett Maserati Virtual Vehicles Dynamics Development nevű szimulációs szoftverrel kezdődött a modell tervezése. Megtudtuk, hogy a dinamikus tesztek 97 százalékában éltek az informatikai eszközzel, ezért is érhettek célba mindössze két év alatt.

A kétüléses autó 4669 mm hosszú, 1965 mm széles, mindössze 1221 mm magas és 2700 mm tengelytávú. Az műszerfal meglehetősen minimalista kialakítású: a kettő 10 colos kijelző, illetve az öt menetmód közötti választást biztosító kapcsoló mellett csupán egy telefontartó, a fedélzeti rendszer vezérlői és néhány egyéb kapcsoló van a vezető látóterében.

Minimalista belseje nem tereli el a figyelmet a vezetésről

Meglehetősen sok funkció vezérlésére képes a kormánykerék. Többek között a motort is innen tudjuk beindítani, de ugyanúgy kormányról vezérelhető a rajtautomata is.

Essen néhány szó a praktikumról is: elöl 50 liter, az ülések mögött pedig 100 liter csomag elhelyezésére van lehetőség a Maserati történelmi (a Modenában található Viale Ciro Menotti) gyárában készülő járműben.

A Maserati MC20 nagyjából 2021 közepén érkezik meg, a konfigurátor által mutatott alapérték 70 millió forint körül alakulhat. A szuperautó egyik küldetése lenne a márka visszavezetése az autósportba, de ezzel kapcsolatos konkrétumokról eddig nem esett szó. Az elektromos egyház tagjai kicsit még legyenek türelemmel: a villanyos verzió 2022-ben jöhet el közénk, esetében pedig a benzineshez hasonlítható menettulajdonságokat ígér a gyártó.