Az Egyesült Államok szereti a saját útját járni, és ez mindenképpen igaz a különböző autóipari tesztmódszerek tekintetében. Elég csak az európai WLTP-vel szemben álló amerikai EPA szabványra, vagy éppen az Euro NCAP szervezettel szembeni IIHS-re gondolni, és bár az öreg kontinensen is egyre inkább igyekeznek a való élet körülményeit produkálni a különböző teszteken, az Egyesült Államokban ezt sokkal komolyabban veszik, és ennek megfelelően általában jóval gyengébb, ám a valósághoz közelebb álló adatokat kapunk – éppen ezért lehetnek ijesztők az IIHS legújabb töréstesztjei.

Az amerikai szervezet ugyanis szigorított az oldalütközést vizsgáló tesztjén, aminek hatására sok kis SUV – ami csak ott kicsi, de itthon valójában kompakt SUV-nak hívjuk őket – igencsak csalódást keltő eredményt ért el. Az eddigi 1,5 tonnás, 50 km/h-val haladó objektum helyett immár egy közel 1,9 tonnás autószerű képződményt küldenek neki a tesztalanyok oldalának, ami 80 százalékkal több energiát generál.

Nem meglepő tehát, hogy a 20 tesztalanyból, melyek korábban mind jó, de legalábbis elfogadható eredményt értek el, immár csupán egy, a Mazda CX-5 tudott kiválóra vizsgázni, míg 9 elfogadható, 8 elégséges és 2 rossz értékelés született. Az azért hozzá tartozik az igazsághoz, hogy az elégséges és rossz értékelést kapott autók nagyobb része nem elérhető Európában illetve az egyik legrossabb a Honda HR-V lett, de a most kifutó generáció , míg a jobbak közül a legtöbb igen.

Lehetne persze azt mondani, hogy túl szigorú az IIHS tesztprogramja, ugyanakkor az utakon egyre többször találkozhatunk – az Egyesült Államokban kiváltképp – nagyméretű SUV és egyéb emelt modellekkel, melyek súlya bizony sokszor megközelíti a 2 tonnát. Európában azért érthető, hogy ennél valamivel lazább teszteket végeznek, de azért jó látni azt is, hogy mi történik, ha egy komolyabb baleset részese lesz egy-egy autó.