
Évek óta ígérik, az autós társadalom szinte epekedve várta, mégis egyre távolabbinak tűnt mindeddig a Wankel-motortechnológia visszatérése. A Mazda azonban, úgy tűnik, nem üres szavakat hintett el az évek során, hiszen immáron dátummal együtt a gyártó is igazolta, hogy a bolygódugattyús erőforrás ismét szót kér magának.
Az MX-30 elektromos hajtással érkezett idén, Japánban azonban már enyhe hibrid erőforrással is kapható a modell. Ez a hajtás nem más, mint az e-Skyactiv G, amely kombinálja a Skyactiv-G kétliteres, közvetlen befecskendezéses benzinmotorját az M Hybrid technológiával. Utóbbi egy szerényebb, 5,1 kW-os (7 lóerős) elektromos segítséget és 24 V-os hibrid akkumulátort jelent. Az elektromos segítség egy kis pluszt tud adni a hajtásba, miközben fékezéskor visszatölt az akkumulátorba – mindez jobb gyorsulást és hatékonyabb fékezést jelent, igaz, csak kis mértékben.
Persze a fő csapásirányt továbbra is a 104 kW-os motorral és a 355 Voltos akkupakkal ellátott villanyos verzió jelenti. Ezzel kapcsolatban pedig a legizgalmasabb hír, hogy az RX-8 búcsúja után, hosszú évek várakozását követően végre visszatér a Wankel-motor, méghozzá az MX-30 lemezei alatt. A rotoros benzinmotor a korábbi pletykákkal összhangban hatótávnövelőként csatlakozik az elektromos verzióhoz, 2022-ben.

A Mazda2 EV prototípus személyében már kifejlesztett a gyártó egy elektromos hajtásláncot, amelyet hatótáv-kiterjesztésként egyrotoros Wankel támogat. Hasonló rendszer szerepelhet az MX-30 motorházteteje alatt. A tanulmányban szereplő benzines Wankel 38 lóerőt tudott és mindössze 100 kg-ot nyomott, ami kellemes kompromisszum lehet a súlyos akkucsomag növeléssel összehasonlítva. Ez a rendszer 2013-ban megduplázta a villanyos 2-es 20 kWh-s akkuja által biztosított hatótávot. Ennek megfelelően már csak műszaki csemege mivolta miatt is várjuk a Wankellel kiegészített MX-30 érkezését.
Érdekesség, hogy Japánban az EV még nem elérhető, mi több, a gyártó nem is szeretné klasszikus módon értékesíteni a szigetországban, hanem ehelyett a lízing konstrukciót preferálnák a márka szakemberei.
