Elég nagyot tud változni a világ 50 év alatt. 1970-ben még nem ovijáratra használták a terepjárókat, hanem erdészek és építőipari szakemberek nyüstölték az akkor még célszerszámnak minősülő eszközöket. Egy teljesen más világba csöppent bele az addig ismeretlen jelvényt hordó sportautó, az akkor még furcsán csengő nevű GT-R.
Azóta szép pályát futott be a GT-R, most pedig egy bizonyos Jaebum Choi (vagy egyszerűen csak JB) nevű fiatal képzeletben 30 évet előre utazva próbálja meg elképzelni a típus (vagy inkább az emberiség?) jövőjét. A pasadenai művészeti főiskola végzős hallgatója ugyanis a lázadó természetű Nissant választotta záró dolgozata alanyául. Még ha ez elsőre nem is feltétlenül egyértelmű
Így nézne ki 30 év múlva egy átlagos jármű?
JB víziójában 2050-re gyökeresen megváltozik az ember és gép közötti kapcsolat: fizikai összeköttetésben leszünk a berendezésekkel, akik így pontosan tisztában lesznek gondolatainkkal – amiket ráadásul értelmezni is tudnak majd.
Choi egy 290 cm hosszú, alig 66 cm magas és szűk 154 cm széles tanulmányt alkotott. Az egyetlen utas szinte teljesen vízszintes helyzetben, X-alakban széttárt végtagokkal tud helyet foglalni. Innen (is) származik a modell neve: Nissan GT-R (X) 2050.
Ez nem egy edzőgép, ez egy autó(?)
A motorversenyzők ruházatához hasonló öltönyt és sisakot viselő sofőr közvetlenül az agyával irányítja az autót. Az ötlet lényegében azt feltételezi, hogy a számítógéppel összekötött emberi agy jobb teljesítményre képes az ’közönséges’ önvezető rendszereknél.
Choi azért is döntött a szokatlan testhelyzet mellett, hogy ne klasszikus vezetésként, hanem inkább a test és a technika egybeforrásaként tekintsünk a rendszerre. Az erősen utópisztikus elgondolásba az igazi GT-R hátsó lámpái és a Nismo változat vörös csíkjai csempészik vissza a jelent.
Nincs külön gumi és felni; csak 'kerék' van
Természetesen a jövőben is fontos szempont lesz a járművek vezethetősége. Ezért a koncepción egyetlen egységet alkot a felni és az abroncs párosa, az egész szerkezet akár 360 fokos elfordulásra is képes lesz, miközben a küllők kialakítása hatékonyan segíti a fékek hűtését.
Az aktív szárnyak zárt állapotában lehet ki/beszállni a járműbe, menet közben pedig nyitott állapotba kerülnek, hogy leszorítóerőt termelhessenek. Az egyes üzemmódokról a mellékelt ábrák nyújtanak további tájékoztatást.
Alig 3 méter hosszú, szűk 70 centi magas
David Woodhouse, az NDA (Nissan Design America) alelnöke egészen különlegesnek értékeli ezt a jármű helyett inkább fel- és levehető öltözékként értelmezhető ötletet. Elmondása szerint számukra volt öröm segédkezni az életnagyságú modell megalkotásában. A dél-korei születésű Choi januárban kezdett náluk gyakornokként, márciusban pedig már a vízió részleteinek kidolgozásával foglalatoskodott. A fiatalemberrel kapcsolatban álló kollégákat egészen lenyűgözték a tervek, így ölthetett testet a tervezőprogramban megalkotott elképzelés.