Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az Urus személyében megérkezett a Lamborghini történelmének második SUV modellje, amely már most biztosan felállhat az olasz gyártó legnépszerűbb modelljeinek járó dobogó tetejére. Exkluzivitása ellenére nagy sor áll azért, hogy a szuper-SUV-t birtokolhassák.

Sokat vártunk rá, de végre megérkezett: az Urus tanulmányként még 2012-ben mutatkozott be, és egy jó ideig egyáltalán nem volt biztos, hogy valaha elkészíti majd sorozatgyártásban is a Lamborghini. Végül azonban úgy döntöttek, hogy megalkotják a szuper-SUV-t, így öt évvel a koncepció bemutatója után az olaszok leleplezték az immár szériában is elérhető változatot, és nem okoztak csalódást. Szerencsére a pénzügyeseknek sem: az Urus iránt ugyanis kimagasló kereslet mutatkozik. A legújabb számítások során az évi 1000 legyártott példányra hosszú távon is találnak majd gazdát, amely abszolút nem rossz egy olyan autótól, amely alapáron is 60 milliónál többe kerül.

Nézzük, mit tud a modell, amiért a milliomosok ennyire megőrülnek!

Hatalmas autó az Urus - galériaAz alapformákat tekintve a korábbi koncepciót kaptuk meg, de a részletek természetesen sokat változtak azóta. A Lamborghini jellegzetes megoldásai rögtön visszaköszönnek az autón, ami így első pillantásra is könnyen felismerhető lett. A sportosság magától értetődő, de mindeközben azért arra is figyeltek az olaszok, hogy megmaradjon a marcona, SUV-s kiállás is. Izgalmas részletekből nincs hiány: rengeteg az él és a sarkos elem, kerek elemeket szinte egyáltalán nem találni az autón.

A sportautósan lejtő, lapos tetőív csalóka lehet, ugyanis az Urus egy hatalmas autó, amiről a hosszú hátsó ajtók mellett az alapból is 21 colos, de felárért akár 22 vagy 23 colos keréktárcsák is árulkodnak. Ha mindez még mindig nem győzött volna meg valakit, álljanak itt a pontos számok is: az újdonság 5112 mm hosszú, 2016 mm széles és 1638 mm magas, míg a tengelytávolsága 3003 mm – ezekkel az értékekkel egyébként szinte minden hasonló felépítésű autón túlnő. Az alapokat ugyanaz az MLB EVO platform adja, amire a Porsche Cayenne és a Bentley Bentayga is épül.

Tágas utasteret ígérnek az olaszok - galériaA hatalmas méretek mellé persze tekintélyt parancsoló súly is társul, ugyanis az Urus közel 2,2 tonnát nyom a mérlegen. Aggodalomra azonban semmi ok, ugyanis a motortérben ketyegő 4-literes, duplaturbós V8-as erőforrás 650 lóerőt és 850 Nm-es csúcsnyomatékot bocsát a vezető rendelkezésére, amit egy elektro-hidraulikus, 8-sebességes automata váltó továbbítja mind a négy kerékhez – alapból a nyomatékból előre 40, hátra pedig 60 % jut, de a körülményektől függően előre maximum 70-et, hátra pedig 87 %-ot tud küldeni.

Mindez 3,6 másodperces 0-100-as sprintre teszi képessé az Urust, de a 200 km/h is megvan mindössze 12,8 szekundum alatt – a végsebesség 305 km/h. Mindez még nem minden, ugyanis a jövőben egy konnektoros hibrid hajtáslánc is bekerül majd az autóba, és szinte biztosra vehetjük, hogy az még több erőt kínál majd a vásárlók számára. A jó vezethetőségről a négykerékkormányzás gondoskodik, ami alacsony sebességnél ellenkező, magasabbnál pedig azonos irányba forgatja a hátsó kerekeket az elsőkkel. Az alacsony tömegközéppontról a lehető legmélyebbre beépített erőforrás gondoskodik.

Valóban az első szuper-SUV - galériaAz ízelítőkben már látott menetprogram kapcsolón keresztül hatféle üzemmód áll rendelkezésre: Strada (utcai), Sport, Corsa (versenypályás), Neve (hó), Terra (off-road) és Sabbia (homok). A légrugós futóműnek köszönhetően az autó hasmagassága is állítható – értelemszerűen az első háromnál alacsonyabbra, a második háromnál pedig magasabbra állítja a karosszériát az Urus. Ekkora test és ekkora teljesítmény esetén a fékezésről is gondoskodni kell, ezt pedig meg is tették az olaszok: a világ legnagyobb és legerősebb sorozatgyártású fékei kerültek az autóra. Elöl 440 x 40, hátul pedig 370 x 30 mm-es egységek kerültek beépítésre, ráadásul alapáron karbon-kerámia megoldásokat kapnak a vásárlók.

Az utastérben szintén visszaköszön a Lamborghini stílusa: izgalmas formák és modern megoldások uralják a belsőt – sportautósan körbeveszi utasait az autó, miközben mégis tágas helyet ígérnek a gyáriak. Hátul a vásárlók választása szerint két különálló ülés vagy egy háromszemélyes konfiguráció is lehetséges, és a sajtóanyag szerint az alacsonyra került székeknek köszönhetően a lábtér mellett a fejtér is kiváló, ami kissé nehezen hihető az elképesztően alacsony tető láttán. Akárcsak az új A8-ban, az Urusban is egy érintőképernyő helyettesíti a klímakonzolt, míg a multimédiás rendszer minden okostelefonos kapcsolódási formát ismer.

Sportos utastér - galériaA fűthető és szellőztethető ülések akár 12 irányban állíthatóak elektromosan, a szórakozásról pedig egy 21 hangszórós, 1700 Watt összteljesítményű Bang & Olufsen hangrendszer gondoskodik. Vezetéstámogató rendszerekből sincs hiány: szinte minden modern asszisztens elérhető az Urushoz, kezdve a sávtartótól az adaptív tempomaton, a holttérfigyelőn és a táblafelismerőn át egészen a vészfékrendszerig. A csomagtartó alaphelyzetben 610 literes, de a hátsó üléseket ledöntve akár 1596 liternyi csomagot is be lehet pakolni – egy Lamborghinitől nem rossz, még ha nem is erre használnánk az Urust elsődlegesen.

Az Urus a maga nemében valóban egyedülálló, még ha vannak is olyan vetélytársai, amelyek menetteljesítmények terén meg is tudják közelíteni. A Porsche Cayenne Turbo például 3,9 alatt van 100-on, és később még erősebb változatok is jönnek a németből, de a legérdekesebb „ellenfél” talán a Jeep Grand Cherokee Trackhawk, amelynek 717 lóerős V8-asa ugyanúgy 3,6 másodperc alatt katapultálja a még nehezebb testet 100 km/h-ra – igaz a végsebessége valamivel alacsonyabb. Ugyanakkor ott van még a BMW X6 M és a Mercedes-AMG GLE 63 Coupé is, melyek szintén nem sokkal lassabbak – és szinte biztosak lehetünk benne, hogy a következő években érkező új generációk már nagyon közel lesznek majd menetteljesítmények terén az Urushoz.

A Lamborghini alapára egyébként valahol 55 millió forint környékén lesz majd külföldön adók nélkül, hazai importőr híján pedig itthon legfeljebb csak kalandos úton juthatunk majd hozzá – mindenesetre az általános forgalmi adóval és a regisztrációs adóval együtt Magyarországon már 70 millió fölé kúszna ez az összeg. Az kétségtelen, hogy az Urus exkluzivitásával, megjelenésével és teljesítményével teljesen egyedülálló, így joggal érdemelheti ki az első szuper-SUV címet, még ha teljesítményben már volt is olyan emelt hasmagasságú modell, amely fel tudta venni vele a versenyt – nem véletlen, hogy az olaszok már a Nürburging-Nordschleife kategóriarekordját is emlegetik a modellel kapcsolatban. Ráadásul hamarosan kizöldül a kínálat: már biztos, hogy konnektoros hibrid is érkezik majd.