Egy tisztességes keresztelő, aztán mehet is sorozatgyártásba – nagyjából ilyen érzésünk lehet a Toyota bZ4X névre hallgató tanulmánya láttán, amely a mai nappal már javában dübörgő Sanghaji Autószalonon mutatkozott be. A sorozatgyártáshoz közel álló tanulmány a márka elektromos jövőjét vetíti előre, amelyben a Subaru is részt vesz.
A Toyota globális premier keretében engedett bepillantást vadonatúj akkumulátoros elektromos hajtású modellcsaládjába. Az újonnan leleplezett Toyota bZ4X tanulmány nevében szereplő bZ a ‘beyond Zero’ rövidítése, amely a Toyota karbonsemleges törekvéseit szemlélteti, a 4X pedig a négykerékhajtásra utal. A hamarosan sorozatgyártott változatban is bemutatkozó autó a japánok vadonatúj, elektromos hajtáshoz tervezett és optimalizált e-TNGA padlólemezre épül, amely nagyobb formatervezési szabadságot és jobb helykihasználást kínál. Az bZ4X tanulmányban mutatkozik be a Toyota fejlett steer-by-wire kormányűve és új napenergiás töltőrendszere is. A fejlesztésben a Subaru Corporation is részt vett, így a Toyota és a Subaru gazdag off-road örökségére és tapasztalatára építve az autó kiváló összkerékhajtási képességet kínál.
Dedikált elektromos platform kínál jobb helykihasználást
A Toyota bZ4X tanulmány megjelenésében a Lexus vagányságát ötvözi egy RAV4 felépítésével és egy Prius karakteres formajegyeivel. Talán nem kell magyaráznunk, hogy miért a legdivatosabb karosszériaformát választották a japánok saját elektromos forradalmuk beindításához, de a megjelenésben sikerült egyszerre látványosat és dinamikusat alkotniuk. Persze lesznek, akik számára egy kicsit sok domborítás és hajlítás van a karosszérián, mégis az összkép a szokottnál érzelmesebb, ami részben a különösen magasan húzódó övvonal eredménye. Teljesen új elem az orr kialakítása, amely a szokásos hűtőrács elhagyásával újszerű tud lenni.
Jól beazonosítható, mégis egyedi formák - galéria
A Toyota bZ4X Concept a vadonatúj e-TNGA padlólemezre épül. A hosszú tengelytávolságnak és a rövid túlnyúlásoknak köszönhetően a gyártó elmondása és a fényképek szerint az utastér kifejezetten tágas és nyitott; a hátsó lábtér például akkora, mint egy Camryban. A vezető előtti látvány teljesen újszerű: a digitális műszercsoportot a kormány fölé tolták a tervezők, ahogyan azt például a Peugeot modellek esetében láttuk, a jó rálátást pedig csapott tetejű kormány segíti. Valószínűleg ez lesz az a pont, ami megváltozik a sorozatgyártásra, ugyanakkor a nagyméretű középkonzol a különösen nagy kijelzővel egészen végleges megoldásnak tűnik. A tervezők a kezelőszerveket a középkonzol köré csoportosították, ahol könnyű elérni és használni őket.
A hajtásláncról nem árult el sok részletet a Toyota, két dolog azonban biztos. Van egy új napelemes töltőrendszer, amely néhány kilométerrel meg tudja tolni a hatótávot, emellett pedig nagyméretű akkupakkra számíthatunk. Az első és hátsó tengelyen egy-egy elektromotorral működő összkerékhajtás a Toyota és a Subaru szakemberinek közös munkájával készült.
Vezetékes kormánymű teszi lehetővé az új elrendezést
A Toyota bZ4X Conceptben a kormánykardán és a vezetékes vezérlésű (steer-by-wire) kormányrendszer sorozatgyártásra szánt autóban világon először bemutatkozó kombinációja működik. Az Infiniti ugyan használt már hasonló megoldást sorozatgyártásban, de a Toyota koncepciója felépítésben eltér. Ez a technológia jobb irányíthatóságot biztosít, kizárva az egyenetlen útfelületről érkező, vagy a fékezés közben keletkező rezgéseket. Emellett személyre szabható, akár a reakciók, akár a fordulókör tekintetében, ügyes hangolással pedig így is egészen jó visszacsatolást kaphatunk arról, hogy mi történik az autó és az aszfalt viszonylatában.
A belső tér is egészen sorozatgyártásra késznek tűnik
A Toyota bZ4X Concept az első autó, ami a Toyota új bZ (beyond Zero) névtábláját viseli. A Toyota azt tervezi, hogy 2025-ig 15 akkumulátoros elektromos hajtású járművet mutat be, amelyek közül 7 autó Toyota bZ modell lesz. Emellett 2025-ig több mint 70 részben vagy teljesen elektromos hajtásláncú autó szerepel majd a márka globális kínálatában. Európában ez jelentősen átalakítja majd az hajtáslánc-mixet, amiben 2025-re több mint 70 százalék lesz a hibridek aránya, több mint 10 százalék a plug-in hibridek részesedése, és több mint 10 százalék a nulla károsanyag-kibocsátású modellek aránya.
Kivételesen jó helykínálatot ígér a márka
A tanulmányautó sorozatgyártású változatának értékesítése várhatóan 2022 közepén kezdődik majd.