Egyre közelebb van a négyajtós Mercedes-AMG GT hazai premierje, eközben pedig a csillagos márka újabb és újabb kihívások elé állítja a négyszemélyes sportmodellt. Közülük a legnagyobbat a Nürburgring-Nordschleife zöld pokolként emlegetett aszfaltcsíkja jelenti, ahol a Mercedes-Benz CLS-re alapuló modell 639 lóerős csúcsváltozata rekordot döntött.

A bő 20 kilométeres legendás versenypályán a négyajtós Mercedes-AMG GT 63 S 7 perc 25,41 másodperc alatt száguldott körbe, amivel a Nordschleife leggyorsabb négyajtós modelljévé vált. Csak emlékeztetésképp: alig néhány éve a Porsche akkori szuperautója, a Carrera GT itt 7 perc 32 másodpercre volt képes, igaz, a mai gumitechnológia előnyeit kihasználva azért szerintünk a kézi váltós modell lemosná a négyajtós AMG GT-t, de akkor is elképesztően jó időt ment az akár ötszemélyes típus. A Jaguar XE SV Project 8 persze még ennél is négy másodperccel gyorsabb volt, ám a brit a hátsó ülések száműzésével és a bukókerettel speciális felkészítést kapott - így pedig a csillagos márka autója a rekordtartó, amíg a Porsche a Panamera egy új változatával revansot nem vesz.

Hogy mit tud egyébként a négyajtós Mercedes-AMG GT, azt korábbi cikkünket felelvenítve mondjuk el, az új beszálló verzió bemutatásával és a magyar árakkal együtt:

A nem éppen frappáns Mercedes-AMG GT 4-door Coupé névre hallgató újdonság a külcsín tekintetében nemigen tudott meglepetést okozni, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne igazán impozáns és lenyűgöző. A kerek és az éles, szögletes formák váltakozása kifejezetten jól áll az autónak, aminek tetőíve igazi kupéhoz méltó módon lejt, hogy a GT Coupéról ismerős formás hátsóban végződjön. A szupermodern, teljesen LED-es adaptív fényszórók, a függőleges osztású hűtőrácsok, az elektronikusan kiemelkedő hátsó szárny és a méretes légbeömlők egytől egyig megragadják az ember tekintetét.

A kérdés joggal merülhet fel, hogy miért volt szükség egy, a CLS-hez hasonló stílusú autóra a kínálatban, de azt hiszem a válasz egyértelmű: exkluzivitás. A Porsche Panamera ellen nem állíthatott oda a csillagos márka a CLS-sel, éppen ezért készítették el a GT 4-door Coupét, amely nem csak kívülről agresszívabb testvérénél, de belül is egyedibb, és akkor a technológiai finomságokról még nem is beszéltünk. Noha azt vártuk, hogy az utastér formái szinte teljesen megegyeznek majd az E-osztállyal és a CLS-sel, ez csupán a középső légbeömlő-négyestől felfelé igaz.

Az újdonság ugyanis egy, a GT Coupéra hajazó, egyedi középső konzolt kapott, amelynek két oldalán digitális megjelenítővel ellátott kezelőszervek találhatóak. Ezekből a különleges egységekből jutott a kormányra is, ahol az üzemmód kapcsoló kis kijelzője mindig az éppen aktuális programot mutatja nekünk, míg a másik oldali két gomb valószínűleg ehhez igazodva változik – és ugyanez igaz lehet a középkonzoli gombokra is. Az esztétikai értékükkel ugyan lehet vitatkozni, de kétség kívül szokatlan és modern megoldás ez a Mercedestől – a képek alapján egyébként a kormányon nem minden esetben találhatóak meg ezek a kapcsolók.

Ahogyan az a fotókon is jól látszik, az újdonság kiemelkedően sportos és elegáns kivitelekben is elérhető, így a fekete-piros kárpitok és a karbon betétek mellett finom bézs bőrhuzatok és nyíltpórusú fabetétek is kérhetőek. Azt persze mondanunk sem kell, hogy minden esetben a legfinomabb anyagokat használták fel a mérnökök. Akárcsak a fent említett két testvérhez, a GT 4-door Coupéhoz is elérhető a teljes digitális műszerfal-csomag, ami a középkonzoli 12,3 colos multimédiás kijelző mellé – amit egyébként az új AMG kormányról és a könyöklő előtti érintőpadról is vezérelhetünk – egy második ugyanekkora megjelenítőt is kaphatunk. Amennyiben azonban ezért nem fizetnénk, úgy analóg órák fogadnak a volán mögött – a képeken egyébként mindkét változat megtalálható.

Természetesen az olyan extrák sem maradhattak ki, mint a többi testvérből már ismerős ENERGIZING funkció, ami a hangrendszert, a vezetési módot, az üléseket, a hangulatvilágítást és minden egyebet összehangolva biztosít olyan környezetet, amilyenre éppen vágyunk. Online funkcióknak sincs híján az újdonság, és vezetéstámogató és biztonsági rendszerekből is megkapunk mindent, ami rendelkezésre áll a csillagos márkánál, beleértve a félig önvezető rendszereket is.

A praktikumot ugyan valamelyest csorbítja az új középső konzol, ugyanakkor a helykínálattal széltében és hosszában biztosan nem lesz gond, legfeljebb a második sorban gyűlhet meg a bajunk a fejtérrel. A vásárlók egyébként dönthetnek, hogy hátra háromszemélyes padot vagy exkluzívabb, de csupán kétszemélyes környezetet szeretnének varázsolni – utóbbinál külön megjelenítőn szabhatjuk személyre az autó egyes funkcióit. A csomagtér terén azért kell némi kompromisszumot kötni, ugyanis alaphelyzetben csupán 395 literes, míg a hátsó üléstámlákat ledöntve 1324 literes – igaz, a padló alatt megbújik még 60 liternyi űr.

Az izgalmakat persze a lemezek alatt fokozza tovább a Mercedes. Az újdonság a várt egy helyett rögtön négy- plusz kétféle hajtáslánccal is elérhető. Aggodalomra semmi ok, mert az alapváltozat is 367 lóerőt és 500 Nm-es csúcsnyomatékot biztosít, méghozzá a 4MATIC+ összkerékhajtási rendszeren és kilencfokozatú automata váltón keresztül. Mindehhez 1,2 milliós felárért egy 48 Voltos elektromos rendszer is csatlakozik, amely 22 lóerőt és 250 Nm nyomatékot tud hozzátenni az összképhez, miközben egy literrel csökkenti a vegyes fogyasztás, amelynek így 8,1 l/100 km a minimuma (még NEDC ciklus szerint). A hathengeres, háromliteres beszálló turbómotorral a 0-100-as sprint 4,9 másodperc, míg a végsebesség „csupán” 270 km/h, és bár egy vérbeli AMG modellről beszélünk, azért ezekkel a számokkal sem kell szégyenkeznie a négyajtós GT-nek.

Ehhez mérhető a 30,2 millió forintos induló ár is, ami a szokásos alapfelszereltséget tartalmazza, így az igazán egyedi és borsos látványt személyre szabó megoldások közül még csak nem is kell válogatnunk ahhoz, hogy jó és igazán méltó konfigurációban 39 millióig eljussunk. Hogy ez sok vagy kevés, az nézőpont kérdése, de egy hasonlóan felszerelt CLS-hez képest mintegy tízmilliós differenciát tapasztalhatunk.

A következő lépcsőfokot az 53-as jelölésű soros hathengeres turbós jelenti, amely önmagában 435 lóerő leadására képes, és a széria „lágy hibrid” rendszerének köszönhetően egy elektromotor további 22 lóerővel toldja ezt meg, így elérve a 457 lovas összteljesítményt. Ezzel a GT 53 4,5 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100-ra, és meg sem áll egészen 285 km/h-ig. A villanymotorral megtoldott rendszernek több előnye is van: növeli a hatékonyságot és a teljesítményt egyszerre, és több fedélzeti rendszert is képes kiszolgálni a belső égésű erőforrás aktiválása nélkül. A sorhatos egyébként a Mercedes AMG SPEEDSHIFT TCT 9G névre hallgató kilencfokozatú váltóját használja. A plusz teljesítményért természetesen többet kell fizetni: az induló itt 36,5 millió forint.

A GT 4-door Coupé természetesen megkapta az AMG négyliteres, duplaturbós V8-asát is, amely a korábban várt egy helyett két teljesítményszinten érkezett meg – de mindkettő felülmúlja az E-osztályban szereplő kivitelt. A 49,9 milliótól (plusz felszereltségekkel) induló normál változat 585 lóerőt és 800 Nm-es nyomatékot nyújt, míg az erősebbik, 55,7 milliótól elérhető S kivitel minden eddiginél nagyobb, 639 tagú ménessel áll a pilóta rendelkezésére, miközben csúcsnyomatéka 900 Nm. Mindkét egység kilencfokozatú AMG SPEEDSHIFT MCT 9G automatát használja, és a 4MATIC+ összkerékhajtású rendszeren keresztül juttatja el mind a négy kerékhez az erőt. A normál 63 így 3,4, az S pedig 3,2 szekundum alatt tudja le a 0-100-as sprintet, a végsebesség pedig 310 és 315 km/h-ra adódik.

Mondanunk sem kell, ha nem is sokkal, de ezekkel a menetteljesítményekkel képes maga mögé utasítani az újdonság a legkomolyabb konkurenst, a Porsche Panamerát, melynek legvadabb, Turbo S E-Hybrid változata is „csupán” 3,4 másodperc alatt van 100-on – és a hírek szerint a csillagosok a későbbiekre egy 800 lóerő körüli hibriddel is készülnek. Az összkerékhajtás úgynevezett „drift” üzemmódja a 63 S-hez alapáron jár, a normál 63-hoz pedig felárért érhető el, és a mérnökök természetesen úgy hangolták a 4MATIC+ rendszert, hogy a versenypályától a hétköznapi közlekedésig minden helyzetben helyt álljon.

Az állítható futómű minden változatban alapáron jár, de a feláras AMG RIDE CONTROL+ megoldás még többet nyújt. A gyáriak kiemelkedő merevséget és ezzel együtt kiváló vezethetőséget ígérnek. A hátsó differenciálzár a legvadabb verzióhoz alapból jár, de a gyengébbik V8-ashoz is elérhető felárért. A fékezésről felárért akár karbon-kerámia egységek is gondoskodhatnak. A gyengébbik kivitelek elöl 255/45 R 19-es, hátul pedig 285/40 R19-es keréktárcsákkal van szerelve, míg a 63 S-hez elöl 265/40 R 20-as, hátul pedig 295/35 R 20-as „papucsok” járnak, de felárért 21 colos keréktárcsák is elérhetőek. Ha valakinek nagyon fontosak a köridők, úgy egy aerodinamikai csomagot is megrendelhet, ami tovább növeli a leszorítóerőt. A menetprogramok között a Slippery (csúszós), Comfort, Sport, Sport+ és Race (verseny) üzemmódok találhatóak meg, melyek szinte mindenre hatással vannak. Az autó multimédiás rendszerében olyan AMG funkciók is megtalálhatóak, melyek a megszokott értékek mellett a versenypályás használathoz szükséges adatokat is elérhetővé teszik a pilóta számára, és egy stoppert is beépítettek.

A világ jelenleg leggyorsabb négy- vagy ötszemélyes autója már rendelhető, az első példányok pedig várhatóan a jövő év elején érkezhetnek meg tulajdonosaikhoz.