Noha a fiatalabb generációk számára talán egyre kevésbé fájó a hiánya, az autózás szerelmesei azért még mindig úgy tartják, hogy az igazi élmények egyik forrása a kézi váltó. Ez pedig már a benzines sportautók világában is egyre ritkább kiváltság, az elektromos érában pedig gyakorlatilag megszűnik majd létezni. Legalábbis eddig azt hittük, de a Toyota most egy érdekes szabadalommal tartja életben az utolsó reményeinket.
Az elektromos modellek tekintetében jelenleg nem igazán beszélhetünk egyáltalán váltókról, noha vannak gyártók, akik az egyszerű irányváltók mellett azért előremenetben is két fokozatot használnak villanyos modelljeiknél, ezzel magasabb sebességtartományokban is jobb reakciókat elérve – ilyenek például az Audi és a Porsche.
A Toyota azonban úgy tűnik, hogy változtatna ezen – vagy legalábbis látszólag. Legutóbbi szabadalmuk egy kuplunggal is felszerelt kézi váltót ír körül, amelyet elektromos autókban használnának. A rendszer lényege az, hogy úgy szabályozzák a nyomatékot a kuplungpedálon, a manuális váltó állásán és a gázpedálon keresztül, hogy az hasonlatossá tegye az élményt a benzines járművek kézi váltós működéséhez.
Furcsa látvány lenne egy villanyautóban - lehet, hogy csak placebó, de beválhat
Persze van itt némi csavar a dologban, ugyanis a váltókar és a kuplung kapcsán előkerül az „ál” szócska, tehát a Toyota tulajdonképpen egy olyan rendszert tervez, amire valójában nincsen szükség az elektromos autó működéséhez, hanem csupán az élményekhez járul hozzá. A szabadalomban még egy olyan funkció is szerepel, amely a hagyományos belső égésű motorral szerelt modellek váltásánál tapasztalható reakciót produkálja – tehát „megtöri” a lendületet.
Kíváncsian várjuk, hogy vajon megvalósul-e a Toyota ötlete, de azért vannak fenntartásaink is. Elég csak a különböző hanggenerátorokra gondolnunk, amelyek működése – bár van néhány kivétel – legtöbbször inkább kellemetlen, mint élvezetes. Kérdéses, hogy vajon egy valódi funkciót teljesen nélkülöző kézi váltó mennyire tudja majd megadni a vágyott élményt, még akkor is, ha érzésre valóban sikerül olyan reakciókat kiváltani a villanyautókból, mintha mi irányítanánk.