Alaposan megújulva, mégis változatlan recepttel lépett színre a Mazda3 Los Angeles-ben. Az autókiállításon bemutatkozó kompakt az új CX-5 által diktált irányban lép tovább: hangsúlyosabb, mégis letisztultabb külsőt és minőségi belső teret kapott. Ráadásul továbbra sem váltottak turbómotorra a japánok, de így sem maradunk műszaki csemege nélkül.

A testvérek ismeretében senkit sem fog meglepni az új Mazda3 formaterve, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne látványos az újdonság, amely hagyományosan a japánok különleges vörös színében a legvonzóbb, de a szedán egyedi új szürkéjében is izgalmas. A jelenlegi formanyelv továbbfejlesztett megoldását magán hordozó ötajtós és szedán modellek egyik különlegessége, hogy a manapság hangsúlyos határozott élek helyett inkább a nagy felületeket és a finom íveket részesíti előnyben – ez különösen oldalnézetből megfigyelhető.

Letisztult, íves formák és 25 mm-rel nagyobb tengelytáv

A jelenlegi modellek 2,7 méteres tengelytávja az újdonság esetében 25 mm-rel gyarapodott, de a túlnyúlások jelentős csökkenésének köszönhetően az ötajtós valójában egy milliméterrel még rövidebb is (4459 mm) hosszúságban, ám a szedán 82 mm-es növekedéssel végül 4,66 méternél áll meg. A szélesség és a magasság csak szimbolikusan változott: előbbi 2 mm-rel gyarapodott, utóbbi 5 mm-rel csökkent.

Eddig bírtuk, az architektúrát tárgyalva viszont meg kell osztanunk egy szomorú változást is: a gyári sajtóanyag szerint az igényesebb többlengőkaros hátsó futómű helyett egyszerű csatolt lengőkarosat kapunk, amely bár a karosszéria növekedésével együtt jótékonyan hathat a helykínálatra és a csomagtartó méretére, azonban a sokoldalú viselkedés terén kétségtelenül visszalépést jelent. Ez pedig főleg egy olyan, a vezetési élményt állítólagosan középpontba helyező márkánál fájó döntés, mint a Mazda – hozzátéve, hogy a csatolt lengőkaros megoldást is meg lehet egészen jóra alkotni, csak éppen sosem lesz annyira szofisztikáltan sokoldalú, mint egy jó többlengőkaros hátsó futómű.

Sajnos egyszerűbb, igénytelenebb hátsó futóművet kapott

Belül különösen finom anyagokat találunk: a csúcsváltozatok a kategóriától szokatlan módon gazdagon kapnak finom bőrkárpitozást, amelyből a műszerfalra, sőt, a váltókar körüli részekre is kerül. Egyelőre sokat nem tudunk róla, de a fényképek tanulsága szerint az új Mazda3-ban mutatkozik be a japánok megújult központi rendszere, amely helyett legtöbben a természetesen széria Apple CarPlay vagy Android Auto látványát élvezik majd a 8,8 colos érintőképernyőn. A képeken látható vörös belső bőrkárpitozás sem lesz túl gyakori látvány: csak a Skyactiv-X csúcsmotorral és csúcsfelszereltséggel lesz elérhető.

Kimagasló minőség fogad belül

A személyre szabhatóság egyébként nem csak a választható külső-belső árnyalatok, de a belső tér szolgáltatásainak tükrében is bővült. A kormánykerék hosszirányban 20 mm-rel nagyobb tartományban (összesen 70 mm) állítható, ráadásul széria az ülőlap dőlésszögének állítása. Előrébb és magasabbra költözött a váltókar/előválasztó kar is, a központi rendszer vezérlői is előrébb, jobb helyen találhatóak, a középső könyöklő hosszabb, a pohártartók pedig jobban hozzáférhető helyen, a váltókar előtt kaptak helyet. A vékonyabb A-oszlop még jobb körpanorámát tesz lehetővé, az ablaktörlő pedig még nagyobb felületen töröl, a karba épített mosófúvókák pedig szintén javítják a kilátást ablakmosás közben.

Jobb hifi és kilátás, fokozott személyre szabhatóság és zajszigetelés, új központi rendszer

A Mazda kiemelt szerepet szánt a szépen csengő audiorendszer megalkotásának, melynek érdekében a hanghullámok terjedését kiemelten vizsgálták. Sőt, maga az új belső tér kifejlesztése is úgy történt, hogy az egyik főszerepet az audiorendszer kapta. A mélyhangszórók a sarkokban kapnak helyet, a magas hangok pedig a visszaverődés megakadályozása érdekében magasan helyezkednek el. A nyolchangszórós, háromutas hifi már alapból jár és a gyártó ígérete szerint nagyon szépen szól, a feláras 12-hangszórós Bose rendszer pedig még erőteljesebb mélyekkel és jobb színpadképpel hódít.

Hatékony szívó benzines részecskeszűrő nélkül: ritkaság és erősség

Hajtásláncok tekintetében az alapfelállás nem változott: az 1,5 és 2,0 literes négyhengeres szívómotorok adják a paletta gerincét, de a részecskeszűrő nélkül is tiszta benzineseket tovább optimalizálták a mérnökök. A teljesítmény ennek ellenére valószínűleg nem változott (a hivatalos adatokra még várni kell): 100, 120 és 165 lóerős lépésekben lépkedhetünk felfelé, hatfokozatú kézi vagy hatfokozatú bolygóműves automata váltót választva.

Két újdonság is akad. Az egyik az 1,8 literes Skyactiv-D dízelmotor, amely a 2,2 literes nagytestvérnél csendesebb üzemet és kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást ígér, feltehetően hasonlóan 150 lóerő körüli teljesítmény mellett.

A kétliteres Skyactiv-X benzinmotor dízelesre képes venni a figurát a hatékonyság tekintetében

De még ez is eltörpül a Skyactiv-X erőforrás mellett, amely a dízelek és a benzinesek előnyeit ötvözve hagyományos benzinmotorként funkcionálva is képes a kompressziós gyújtásra. Mindez a valóságban mintegy 20 százalékkal (szélsőséges esetben pedig akár 30 százalékkal) takarékosabb működést eredményez, amelyből az új 48 V-os enyhe hibrid fedélzeti rendszer is kiveszi a részét. A kétliteres erőforrás teljesítménye egyelőre rejtély, de azt is elképzelhetőnek tartjuk, hogy a 2.0 Skyactiv-G ezúttal csak egy gyengébb változatban (papíron 120-140 lóerővel) lesz elérhető, miközben a Skyactiv-X 160-180 lóerővel minden tekintetben csúcsmotorként lép fel.

További újdonságot jelent az új összkerékhajtás megjelenése. A továbbfejlesztett i-Activ AWD rendszer elsőként a Mazda3-hoz lesz elérhető, és 60 százalékkal kisebb mechanikus veszteséget teremt, mint a többi Mazda jelenlegi összkerékhajtásai. Emellett a típus zajszigetelésének fejlődését is megígérte a gyártó, illetve az aktív és passzív biztonsági rendszerek is a kor színvonalát képviselik.

Különösen hatékony összkerékhajtás is került a kínálatba

A Los Angeles-i Autószalonon esedékes mai premiert követően a típus először márciusban még Európában is tiszteletét teszi a Genfi Autószalonon, a forgalmazás pedig várhatóan ezt követően indul majd meg.