A Dacia az idő előrehaladtával egyre inkább túllép önmagán, és bár továbbra is igyekeznek elérhető autókat kínálni, mindeközben egyre kifinomultabb és modernebb megoldásokat alkalmaznak – erre persze azért is van szükség, mert olcsón autót gyártani manapság már szinte lehetetlen, így mással is meg kell próbálni vonzóvá válni. Ezúttal a Manifesto névre keresztelt tanulmánnyal szerették volna megmutatni, hogy milyen irányt is követ a márka filozófiája.

Először mi is kissé értetlenül álltunk az új koncepció előtt, hiszen egy nyitott utastérrel megáldott, kompakt méretű, de kőkemény kis terepjáróról van szó, amely bizonyosan nem fog gyártásba kerülni. A gyáriak azonban igyekeztek megmagyarázni nekünk, hogy miért is ebben a formában álmodták meg a márka jövőjét bemutató négykerekűt. „Nélkülözhetetlen, menő, robusztus, megfizethető és környezetbarát”: ezekkel a jelzőkkel illették a Manifestót, amelyek a márka sorozatgyártású autóinak tervezését is meghatározzák – és néhány elem egyébként konkrétan vissza is köszön majd szériában.

„Nélkülözhetetlen, menő, robusztus, megfizethető és környezetbarát” - ezek határozzák meg a Daciát

Nos, biztosan nem a légmentes gumiabroncsokról – amelyek amellett, hogy nem tudnak defektet kapni, környezetbarátok is, hiszen az autó teljes élettartamát kiszolgálják, így mindössze négy abroncs megy majd a „kukába” – vagy a nyitott utastérről van szó. Ellenben az okostelefon képernyőjét használó multimédiás rendszert már eddig is használták sorozatgyártásban, és a „YouClip” névre keresztelt rendszer is bekerül majd az új generációs Dusterbe, amely lehetővé teszi a különböző moduláris tartozékok biztonságos rögzítését.

Vannak egyéb ügyes és praktikus megoldások is, melyek bár jópofák, kicsi az esély rá, hogy viszont lássuk őket. Ilyen például a két ülés lecsatolható huzatja, amelyek hálózsákként is funkcionálnak, vagy éppen az egyetlen egységből álló, természetesen LED-es első fényszóró, amelyet szintén ki lehet venni, hogy reflektorként használjuk például kempingezés során. A természetesen elektromos, összkerékhajtású hajtáslánc energiáját biztosító akkumulátoregységek is kivehetők, és normál hálózati csatlakozón és USB aljzaton keresztül energiát tudnak adni eszközeinknek – ez szintén életmentő lehet kempingezés közben.

Tele van ügyes megoldásokkal - galéria

A hajtásláncról egyébként nem árultak el többet, és valószínűleg formailag is kevésbé jelenthet majd kiindulópontot a jövő Daciáit tekintve a Manifesto, de az új első és hátsó emblémák és jellegzetes menetfények azért visszaköszönnek majd, ahogy a szögletes formák is jellemzőek lehetnek majd a márkára. A nagy hasmagasság, az összkerékhajtás és a sarkokba tölt méretes kerekek egyébként már ránézésre is igen komoly terepképességekről árulkodnak a Manifesto kapcsán, amelynek karosszériája többek között egy új, Starkle névre keresztelt anyagból készült – ez 20 százalékban újrahasznosított műanyagból áll, és szintén visszaköszönhet a márka jövőbeli modelljeiben.

Munkaállomásként is funkcionál - az akkumulátorcsomag kivehető, és áramforrásként szolgál

Még néhány adalék: az utastér teljesen vízálló, a hátsó traktus pedig munkaállomásként is használható – már csak azért is, mert könnyen vételezhetünk áramot az akkucsomagokból. A gyáriak elmondása szerint egyébként nem egyszeri dolog volt a Manifesto, ugyanis mint guruló laboratórium, a jövőben ismét visszatérhet majd még újabb megoldásokkal.