Ki hitte volna, hogy már bő tíz esztendős a Nissan GT-R? Egy biztos, az elmúlt évtizedben a modell megjárta már a mennyeket és a poklot is, megannyi különleges verziót láttunk belőle, a kor pedig nem is látszik meg annyira rajta. Köszönhetően például az újabb kis frissítésnek, amely 50. születésnapi kiadást és méregdrága Nismo változatot is hozott.
Nem szabad megijedni a Nismo GT-R 67,7 milliós árától: a GT-R alapmodellje nem távolodott el az eredeti, költséghatékony szuperautó koncepciótól. A jól felszerelt alapmodell 32,75 millió forinttól elérhető, amiért immár 570 lóerős formában kaphatjuk meg a 3,8 literes biturbó V6-os motort, amihez hatfokozatú duplakuplungos automata csatlakozik. Gyakorlatilag már ez a verzió is megad mindent, ami a GT-R lényege, de akkor mit tudnak a drágább kiadások?
A Nismo árán jóformán két GT-R-t kapunk - galéria
Hát, exkluzívabbak, és persze prémium árazásúak. A kétmillióval drágább Black Edition például jóformán csak a kétszínű Recaro kagylóülésekben különbözik, aztán ott a nála is 600 ezerrel drágább Prestige, amely jó minőségű bőrkárpitozást és bőrborítású műszerfalat is nyújt.
Egészen rendhagyó a félévszázados születésnapi kiadás
A fontosabb újdonságot az idei 50th Anniversary kiadás jelenti, amely nevéhez hűen a GT-R félévszázados történelmére hívja fel a figyelmet. A különleges, 37,7 milliós modell kizárólag királykék színben elérhető, amelyekhez fehér csíkok is járnak az ilyenkor szokásos egyedi logók mellett. A keréktárcsák is újak, belül pedig exkluzív sötétszürke bőrkárpitozás fogad minket szürke kormánykerékkel – tényleg nem mindennapi megoldás, amely a korábbi GT-R modellekre emlékeztet. És persze ott a közel 40 milliós Track Edition, amihez mérten a Nismo elképesztő felárral rendelkezik.
Az aprólékos megmunkálás és a finom átdolgozások tömege indokolja a felárat
67,7 millió. Mégis mi kerülhet ennyire sokba? A közel 30 milliós felárért a Track Edition-höz mérten immár 600 lóerős erőforrást kapunk, amelyet még precízebben, egyesével néznek át – ezt a motortérben kis táblácska is szemlélteti a készítő nevével. Belül könnyű kagylóülések és Alcantara borítás fogad, kívül pedig egyedi Nismo megoldásokat találunk, amelyek a súlycsökkentésre helyezik a hangsúlyt. Szénszálas a csomagtérfedél és a tető is, a karbon-kerámia fékek pedig tovább csökkentik a rugózatlan tömeget. Utóbbi elöl 410, hátul 390 milliméteres tárcsákat harap, egyúttal lerövidítve a kezeléshez szükséges pedálutat. Az élénksárga féknyergek pedig békében állnak az 1000 fokos hőmérséklettel is.
Belül az Alcantara és a bőr az úr - galéria
A hagyományos verziókhoz mérten ez 30,5 kilogrammos fogyókúrát jelent, amelynek sok jelentősége lenne, ha a GT-R mondjuk pillekönnyű, egytonnás gép lenne, de úgy, hogy az üres tömeg így is 1700 kiló feletti, már nem tűnik olyan grandiózusnak ez a vívmány. Ugyanakkor az aerodinamika is javult, a futómű finomhangolása pedig még gyorsabb versenypályás menetet tesz lehetővé. Az új modellévre átdolgozott, egyedi Dunlop sportabroncsok járnak, amelyek módosított kialakítása 11 százalékkal nagyobb tapadási felületet nyújt.
A Nissan GT-R még sosem volt ilyen precíz és gyors
A motort egyébként új turbófeltöltők lélegeztetik, a váltó még gyorsabb, az új, kézzel készült titán kipufogóvégek pedig igazán egyedi hangzást biztosítanak. A még tovább finomított futómű még gyorsabb bekormányozást, emellett pedig kényelmesebb rugózást tesz lehetővé. Minden eddiginél lineárisabb és precízebb, amivel minimalizálja a szükséges korrekciókat egészen 300 km/h-ig. Az ördög tehát az apró részletekben rejlik és persze az exkluzivitás is a Nismo oldalán áll, de az biztos, hogy a 67,7 milliós árcédula már egy másik kategóriába helyezi a gépet, ahol még több konkurens leselkedik rá. Mondjuk az tény, hogy még ebben a kategóriában is párját ritkítja a 2,8 másodperces 0-100-as gyorsulás, miközben a modell a versenypályán is bátran kiállhat melléjük.