A Bugattitól érkező hiperautók évek óta nyűgözik le az autók iránt érdeklődőket, és az izgalom csak fokozódik: a Chiron teljesítményét ezúttal az utód múlja felül. A temérdek különlegességgel debütáló Tourbillon könnyebb, erősebb és gyorsabb a korábbi tizenhat hengeres Bugattiknál, ráadásul egy igazán exkluzív csavarral olyat mutat, amit eddig autóban még aligha láttunk.
Persze kezdhetnénk a külsővel is, de nem, kénytelenek vagyunk rögtön a lényegre térni. A Bugatti újdonsága esetében a 8.0 literes lökettérfogatú W16 elrendezésű négyturbós benzines búcsúzik - egy pont, ami a 2004-ben debütáló Veyron óta fix a patinás márka történetében, ám ezúttal már egy vadonatúj, 8,3 literes V16-os szívómotor veszi át a legendás W-motor helyét, a Cosworth közreműködésével.
Minden eddiginél potensebb hiperautót mutat be a Bugatti
A hajtáslánc ez esetben egy összesen három egységből, azaz két villanymotorból és a benzinesből álló hibridet takar, amely akár 60 km-t is megtehet tisztán elektromossággal. A V16 önmaga "csupán" 1000 lóerős, ami egy 9000-et forgó szívómotortól impozáns teljesítmény, emellé jön a hibrid rendszer villanyos részének 800 lóereje: a rendszerteljesítmény így 1800 lóerő, minden elődöt felülmúlva persze.
A Tourbillon így kerek 2 másodperc alatt gyorsul 100-ra, míg a 300 km/h eléréséhez sem kell több 10 másodpernél. Ha ez nem lenne elég lenyűgöző, akkor ott a 25 másodpercen belül futott 0-400-as katapultálási képesség. Alapesetben 380 km/h a modell csúcstempója, de egy speciális kulccsal indítva a 445 km/h-ba is belenyal az autó.
Izgalmas megoldások sokasága teszi exkluzívvá
A modell egyik legizgalmasabb és legkülönlegesebb pontja az óracsoport, amely nem véletlenül van össszefüggésben a Tourbillon modellnévvel. Az órák világában jártas olvasók tudják a megoldást: a tourbillon olyan automata óraszerkezet, amely képes a gravitáció és egyéb hatások okozta pontatlanságok kiszűrésére. Ezt a szerkezetet utánozza az óracsoport látványban, miközben működésben nincs közös pont az óraszerkezettel.
Öröm látni, hogy a kijelzőkre áttérő gyártók mellett még mindig van, aki tetszetős analóg műszerekkel képzeli el a jövőt. emellett van egy kis kihajtható kijelző az Appla Carplay vagy a tolatókamera képének megjelenítéséhez. Mindezek mellett a Tourbillon műszerfala hozza a Bugattiktól megszokott formavilágot: a pedálsor is elektromosan állítható a kényelmesebb pozíció eléréséhez, de a kétküllős kormány is extrémnek hat. Utóbbi felső küllőjére van rögzítve egyébként az óracsoport, így az a kormánnyal együtt elfordul.
Minden porcikájáért rajongani lehet
A motor nyomatéka egyébként egy nyolcgangos automataváltón fut keresztül. Az elektromos löketet egy 25 kWh kapacitású, 800 V-os rendszer táplálja - utóbbi a karbon vázba építve, speciális hűtéssel teszi a dolgát. A direkt cellahűtéssel ráadásul összességében még könnyebb is lett a végeredmény. A hibrid rendszer pontos működését nem osztotta meg a gyártó, így ezzel kapcsolatban a fenti információkkal kell megelégednünk.
A Tourbillon pontosan ugyanúgy 1995 kg, mint elődje, dacára annak, hogy immáron hibrid autóval van dolgunk. Ez az akkumegoldás mellett több apró trükknek is köszönhető, például a diffúzor immáron a gyűrődőzóna része, míg a korábbi acél kettős keresztlengőkaros futóművet kovácsolt alumíniumra cserélték.
20 év után búcsúzik a négyturbós W16, helyébe szívó V16 lép
A külső tekintetében egyértelműen használhatjuk a lélegzetelállító jelzőt annak dacára, hogy a gyártótól megszokott dizájnt kaptuk. Az arányok tökéletesek, a márkától elválaszthatatlan stílusjegyek pedig maradéktalanul, mi több, markánsan jelennek meg mindenütt. Az ajtók persze felfelé nyílnak, és a jellegzetes C-motívum sem maradhatott el.
Az aerodinamika ugyancsak erőteljes, hiszen ekkora diffúzort még talán egyik hiperautó sem viselt magán - el is fér, hiszen az áramlatok segítsége fontos egy ekkora teljesítményű autó stabil futásában - az úgynevezett ground-effect, vagyis szívóhatású padlólemez az aktuális Forma-1 autókból is ismerős lehet. Van persze mellé aktív szárny is, amely leszorítóerőt termel, illetve fékezésnél is segít.
Ritkaság lesz, vélhetően minden példány már előre gazdára talált
Noha már az 500 darabos Chiron széria is egészen exkluzív volt, a Tourbillon még ritkább lesz, hiszen mindössze 250 darabosra tervezi a gyártást a Bugatti - az első kész autó 2026-ban hagyja majd el a gyártósort. A Tourbillon így mltóképp teszi le névjegyét, hiszen az autózás szerelmeseinek is kedvez: öblös, üvöltő szívómotorjával és analóg óráival jelzi, hogy még nem kér a digitális forradalomból.