Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Bár a Mercedes-Benz SL új generációjának hivatalos premierjét januárra tűzték ki a német szakemberek, számításaikat alaposan keresztülhúzta a majdani kiadványokhoz használt képeket kiszivárogtató gyári forrás. Éppen ezért tegnap úgy döntöttek a gyáriak, hogy a médiának megmutatják az új roadstert, a mai nap során pedig minden információt megkaptunk a típusról - úgyhogy újra jelentkezünk, mégpedig a teljesség igényével.

Az SL és az SLK között nagy a hasonlóság - galériaAz összkép egyértelműen a stuttgarti prémiummárka stílusát idézi, de nincs ez másképp a részletekkel sem. Azonban akár kifogásolhatónak is nevezhetjük, hogy a csillagosok egyik legmagasabbra pozícionált roadstere sok tekintetben a legkisebb SLK-ra emlékeztet. Főleg az utóbbi típusra hasonlító első fényszórók formája lehet furcsa, de szerencsére azok sem lógnak ki az egységes formatervből. Halkan jegyezzük meg, korábban jóval markánsabban megkülönböztették az SLK-t, illetve az SL-t a tervezők, most azonban érthetetlenül közelivé vált a rokonság.

Könnyebb, így a kanyarokat is jobban kedveliHa a formatervtől eltekintünk, rendkívül modern és igényes technikai tartalomra lelünk. Az alumínium felépítésnek hála az újdonság a kifutó szériánál kiviteltől függően 125-140 kilogrammal nyom kevesebbet a mérlegen, ami mind a menetteljesítményekre, mind pedig a menettulajdonságokra jó hatással van. A Mercedes illetékesei azt is elmondták, hogy még nagyobb lenne a tömegcsökkentés, ha nem vezettek volna be új, tömegnövelő aktív és passzív biztonsági extrákat. Emellett az új váz jobban teljesít a csavarodási és szilárdsági próbákon is, utóbbi tulajdonságában például 20 %-os javulást értek el a német mérnökök a korábbihoz képest. Továbbá a kisebb tömeg és a hatékonyabb hajtásláncok a fogyasztásra is igen kedvező hatással vannak: ezen a téren a gyártó mintegy 30 %-os csökkenést ígér.

Az utastér telis-tele van finomságokkalOlyan finomságok sem maradtak ki az új SL-ből, mint például a Magic VisionControl, ami a szokásos, motorháztetőre szerelt fúvókák helyett lapátokba épített egységekkel dolgozik, így lenyitott tető esetén az utaskabinba biztosan nem jut ablakmosó folyadék. Az utazás közbeni kényelmet a szokásos extrákon és a finom bőrkárpiton túl új Frant Bass hangrendszer növeli; a rendszer immáron két darab, a lábtérben elhelyezett mélynyomóval dolgozik, amelyek állítólag az alumínium karosszéria rezgésátvitelét is kihasználják, hogy minél élethűbb és lehengerlőbb hangokkal töltsék be a luxushangulatú, minden jóval megkent utasteret.

Ezúttal is marad a keménytetőnél a Mercedes SLA 2013-as modell egyébként megtartja a Magic Sky Control névre keresztelt összehajtogatható, opcionálisan panoráma üveggel szerelt keménytetejét, de természetesen ezen a téren is történt fejlődés: a magnéziumvázzal büszkélkedő szerkezet kereken 6 kilóval nyom kevesebet a mérlegen az előd tetejénél, ráadásul ez a 6 kg különösen fontos: mivel az autó legtetejéről van szó, ezért a tömegközéppont is lejjebb került. A 20 másodperc alatt nyíló-záródó tető különben ezúttal is egy kétszemélyes utasteret rejt - akik negyedmagukkal kívánják élvezni a nyitott autózást, a márka kínálatában továbbra is 'csak' a remek E-kabrióra voksolhatnak.

Minden változatban 7-fokozatú automata dolgozikA Mercedes kizárólag hátsókerékhajtással és hétsebességes, start/stopos automataváltókkal elérhető roadsterének motorházteteje alatt a bevezetéskor kétféle erőforrással találkozunk, amelyekhez a modell esetében jól ismert SL350 és SL500 típusjelek tartoznak. Igen ám, de ahogy illik, az autó elődjénél úgy lett gyorsabb, hogy közben a gyári adatok szerint 22-29 százalékkal takarékosabban bánik a drága benzinnel. Mindkét motor esetében csúcsmodern, közvetlen befecskendezéses konstrukciókról beszélünk, ám míg az SL350 bőrébe egy 3,5 literes V6-os egységet bújtattak a mérnökök, addig az SL500-ban a márka friss fejlesztésű, biturbós 4,7 literes V8-asa dolgozik.

A 350-es alapmotorral gyors és igen takarékosAz SL350 szíve elődjénél érdekes módon 10 lóerővel gyengébb, vagyis 316 helyett a jövőben 'csak' 306 lovat állít csatasorba, bár 370 Nm-es csúcsnyomatéka ugyanennyivel magasabb a korábbi értéknél. Kisebb teljesítmény ide vagy oda, az autó a jelentős tömegcsökkenésnek hála (1,83 tonnáról 1,7 tonna alá fogyott) gyorsabb lett a korábbi típusnál: 6,2 szekundum helyett 5,9 másodperc alatt teljesíti a százas sprintet, míg végsebessége eléri a 250 km/h-t. Az igazi fejlődés viszont a fogyasztás terén történt, hiszen a korábbi 9,7 literes átlag a gyáriak szerint 30 százalékkal, 6,8 literre (!) mérséklődött.

A 435 lóerős (700 Nm) SL500 szinte repül - galériaA 'turbósított' nagytestvér a hengerűrtartalmat leszámítva már minden téren felülmúlja elődjét: a V8-as mérete ugyan 5,5 literről 4,7 literre csökkent, ám a 2 turbónak köszönhetően 388 helyett immár 435 lóerőt présel ki magából, míg a korábbi 530 Nm helyett kereken 700 Nm gyilkolhatja a hátsó kerekeket, mégpedig jóval szélesebb fordulatszám-tartományban. Nem csoda hát, hogy az 5,4 szekundumos gyorsulási adat 4,6 másodpercre javult, persze a végsebességet továbbra is elektronika korlátozza 250 km/órában. Az étvágycsökkenés itt is jelentős: az előírt ciklus szerint 11,6 liter helyett állítólag az új SL500-nak már csak 9 liter benzinre lesz szüksége 100 km-enként, ami a teljesítmény tudatában tényleg kevésnek mondható.

Igényes futóművet és méretes fékeket kapottAz igényes, elöl-hátul multilink futómű az alacsony rugózatlan tömeg elérése érdekében szinte teljes mértékben alumíniumból építkezik, a csúcsmodellhez pedig szériában jár majd a Mercedes légrugózása, amely tartalmazza az ActiveBodyControl névre keresztelt oldaldőlés-szabályozó rendszert is. Az SL350 alapesetben acélrugókkal érkezik, de felárért hozzá is elérhető lesz az állítható magasságú Airmatic. A kormánymű a takarékosság érdekében természetesen elektrohidraulikus rendszerű és sebességfüggő.

Természetesen Limitált Edition 1 kiadás is lesz belőleA márka hű marad önmagához és természetesen az induláskor az SL esetében is piacra dob egy limitált "Edition 1" szériát, mely mindkét erőforrással elérhetővé válik. A csomag többek között 19 colos AMG-felniket, kontrasztvarrásokkal ellátott teljes 'designo' nappa bőrborítást, AIRSCARF-ot (ülésekbe épített nyakfűtő rendszer) és Harmann/Kardon Logic7 hifirendszert tartalmaz. A limitált széria kizárólag egy exkluzív ezüstmetál színben lesz elérhető, míg a vörös-feketében pompázó utasteret fekete, valódi fából készült zongoralakk-hatású betétek dobják fel.

Drága mulatság lesz ezt a kormányt fogdosniA vadonatúj SL a jövő év első felében érkezhet meg a Mercedes-Benz márkakereskedésekbe, vagyis a legszerencsésebbek a jövő évi kabriszezon derekán már a csillagosok új büszkeségében élvezhetik a természet közelségét.

A szupermodern roadstereknek a stuttgartiak ahogy szokták, nagyon meg fogják kérni az árát, de ezúttal az indulómodell jócskán befér 30 millió forint alá: az SL350-hez a 2012-től jelentősen mérsékelt, 3,2 millió helyett mindössze 400 ezres regadónak köszönhetően várhatóan bruttó 27-28 millió forinttól, míg az SL500-hoz bruttó 34-35 millió forinttól lehet majd hozzájutni - a felső határ ezúttal is a csillagos ég...