Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Ahogy a kompakt szektorban, úgy a középkategóriások, sőt, a prémium középkategóriások szegmensében is egyre kiélezettebb a verseny, s az Audi A4, BMW 3, illetve Mercedes-Benz C-osztály alkotta klasszikus trió a Lexus IS mellett japánból egy további, roppant komoly ellenfelet kap, méghozzá az Infiniti Q50 személyében. Az újdonság első példánya már tiszteletét tette Budapesten.

A Q50 szedánnal az Infiniti kifejezetten szépen csengő húrokat pendít meg, hiszen a márka célkitűzései szerint az újdonság nem csak egyszerűen kényelmes luxus- és utazóautó lesz, de a tervezés során kiemelt szempont volt a sportosság kritériumainak teljesítése is. A Genfi Autószalonon történő bemutatkozása után az újdonság első, előszériás példányával egy csokoládéfesztivál keretében is

Hagyományosan a hasonlóan elcsépelt marketingszlogenek hallatán csak legyintenénk egy nagyot, hiszen a konstruktőröknek gyakorta nehéz megérteniük, hogy a valóban vezetési élményt generáló ismérvek a legritkább esetben jellemezhetőek számokkal, vagy objektíven leírható momentumokkal.

Dízelmotorral is érkezik - galériaÉppen ezért hajthat vizet a fejlesztők malmára, hogy többek között Sebastian Vettel és Sébastien Buemi is segítette a munkájukat a végső finomhangolás munkálatai során. A Q50 tervezésében persze nem csak ez a meglepő, hanem az is, hogy a gyártó döntéshozói már az alapoktól felismerték, hogy a közvetlenség mennyire hiánycikk a prémium szegmensben. Ennek okozója pedig éppen az a csúcstechnika, ami a vezető tökéletlenségeit kiszűrendő szigetel el minket a külső környezettől, ám most ugyanez a high-tech műszaki repertoár az élmények szolgálatába áll.

Ilyen például az adaptív kormányzás, ami a vezető szándékait gyorsabban továbbítja a kerekekhez, mint egy szimplán mechanikus, vagy egy egyszerűbb elektromechanikus rendszer esetében. A négy különböző beállítás lehetővé teszi a vezető preferenciájának való megfelelést, vagy éppen az útviszonyokhoz illő karakterisztika érvényesítését, ráadásul a világelsőnek ígérkező megoldás a rásegítés intenzitásán túl a kormánymű áttételét is szabályozza - amelyet aztán mi is az ízlésünknek megfelelően állítgathatunk.

A precíz irányíthatóságról a független, többlengőkaros futóművek is gondoskodnak. Az elülső egycsuklós, kettős keresztlengőkaros, valamint a hátul multilink konstrukció csavarrugókkal, illetve kétcsöves gátlókkal készül, melyek kevésbé engedik változni a kerékdőlést, miközben a kényelmet is fokozzák. A futómű nagy arányban alumínium alkatrészekből építkezik, valamint első és hátsó stabilizátorokkal rendelkezik.

Infiniti Q50 - galériaA meglepetések sorát az asszisztens rendszerek sokszínűsége is gyarapítja, hiszen az Infiniti már futó modelljeiben megtalálható vagyon- és közlekedésbiztonsági berendezéseken túl a Q50 listája teljes sebességtartományban működő intelligens sebességtartó automatikával, prediktív ráfutásveszélyre figyelmeztetéssel, vészfékrásegítéssel, követési távolság asszisztenssel, holttérfigyeléssel, (a videós csatolmányban megtekinthető) Back-up Collision Intervention® berendezéssel, sávelhagyásra figyelmeztetéssel és aktív sávtartással bővül.

A tervezők nagy hangsúlyt fektettek az ergonómiára - új a központi rendszer is

Újításoknak a vezetői ergonómia fejlődésén túl az utastér sincs híján, hiszen a funkciók sokasága újfajta kezelőfelületet is kívánt. A gomberdőt ritkító, egymás alatt elhelyezkedő érintőképernyők szimbiózisban együttműködve segítenek a könnyebb értelmezhetőségben, s míg az alsón beállításokat módosítunk, a felsőn például akadálytalanul megjeleníthetjük a navigációs berendezés információit. Mondanunk sem kell, a rendszer kompatibils mobiltelefonjainkkal is, így egyéb számítástechnikai eszközökkel együttműködve a legkülönbözőbb alkalmazásokkal bővíthetjük a gyárilag telepített szoftveres repertoárt.

Egy kicsit mindenben fejlettebb felmenőinél - és talán konkurenseinél is...

Az Infiniti Q50 az első típus a gyártó palettáján, ami a Daimlerrel kötött együttműködési megállapodásból profitál. A Mercedes 2,2 literes közvetlen befecskendezéses, négyhengeres turbódízel motorját a japánok módosították, hogy célkitűzésük szerint kiemelkedőbb gázreakciót biztosítsanak, így végül az erőforrás 170 lóerős teljesítményt és 400 Nm nyomatékot kínálhat. A mérnökök 8,5 másodpercen belüli sprintidőt, 230 km/órás végsebességet és 4,5-5,0 literes átlagfogyasztást helyeztek kilátásba. Utóbbi a választott váltótól függ, hiszen 6 sebességes kézi és 7-sebességes automatára egyaránt voksolhatunk majd.

Európában egy dízel és egy hibrid hajtáslánccal debütál

Az Európában frissen debütáló modell második változata a Q50 Hybrid lesz, ami gyorsulási képességével bizony biztosíthatná a helyét a sportautók mezőnyében is. Esetében 5,2 másodperces sprintidőről beszélhetünk, amivel az újdonság az M35h-t is letaszíthatná trónjáról, ahová utóbbi a világ legjobban gyorsuló hibrid négykerekűjeként ülhetett fel.

Infiniti Q50 - galériaAz erények figyelemreméltó hatékonysággal párosulnak, ugyanis a hátsó- és négykerékhajtással is elérhető Q50 kombinált ciklusú átlagfogyasztása megállapodhat 6,5 literben is (CO2: 155 g/km), ami bizony nem is olyan rossz eredmény egy 3,5 literes, V6-os benzinmotor részéről, ami önmagában is 302 paripát és 350 Nm nyomatékot enged szabadjára. Az összesen 364 lóerős hibrid egyébként ugyanolyan hétfokozatú automataváltóval rendelkezik, mint az M35h, ám úgy került finomhangolásra, hogy a kizárólag elektromos üzemű hatótávolság tovább növekedhessen.

Immáron a szedán magyarországi árai ismertek, s meglehetősen vonzóak, főképp a tartalom ismeretében. A sportos génekkel is rendelkező japán prémium modell alapját a 2,2-es dízel változat jelenti, amely 9.294.000 forinttól érhető el. Ezért az összegért 170 lóerőt, 400 Nm-t, kézi váltót és mindössze 4,5 literes vegyes fogyasztást ajánl a márka. Az Infiniti szokásához híven már az alapfelszereltség is bőséges, nem hiányoznak a LED hátsó lámpák, említést érdemel a karcolásálló festés, amely biztosítja, hogy a kisebb sérülések egyszerűen eltűnjenek.

Infiniti Q50 - galériaBelül széria a kétzónás klíma, a deréktámasz, a márka új, In-Touch névre keresztelt érintőképernyős multimédiás rendszere, a hat hangszóró és az USB, valamint az Apple termékekhez biztosított kapcsolat, opcionálisan pedig Bose hifi szórakoztatja a vezetőt és utasait. Nem hiányzik a tempomat, a start-stop és a kulcsnélküli rendszer sem. További 750 ezerért kapható a Premium szint, amely már 17 hüvelykes felnikre szerelt, defekttűrő abroncsokat, bőr kárpitozást és ülésfűtést tartalmaz, ahogy a sötétedő tükör is jár a pakkban. A csúcsot a 11,36 milliótól induló sportcsomagos verzió jelenti, amely az agresszívabb megjelenés mellett 19 collos kerekekkel és LED-es fényszórókkal operál, továbbá adaptív kormányzást és sávtartó asszisztenst is tartalmaz.

A kínálat másik tagját jelenleg a hibrid jelenti, ő a 3,5 literes V6-os erőforrással 5,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, ami végtére is a 364 lóerős rendszerteljesítmény ismeretében nem oly meglepő adat. E verzió esetében széria a sportfutómű és a nagyobb teljesítményű fékrendszer, a gyalogosokat pedig elektromos üzemmódban külön hang figyelmezteti. Az alapból közel teljes felszereltségű, benzines elektromos Q50 hibridért 14.221.000 Ft-ot kell letenni az asztalra.

Persze további extrákból is csemegézhetünk, a Bose hangrendszer navigációval karöltve 928 ezerért kérhető, az adaptív kormányzás és a sávtartó duettje 290.000, míg az összes biztonsági asszisztenst tömörítő csomag bepipálása 754.000 forintos többlettel jár.

Az első tulajdonosi példányok várhatóan november elején érkeznek meg hazánkba. Addig szerencsére nem kell várnunk az első tapasztalatok megszerzésével - röpke egy hónap múlva már megtapasztalhatjuk, hogy Sebastian Vettel fejlesztéshez fűzött, sportosítási javaslatai megvalósultak-e a valóságban. Természetesen erről részletes beszámolóval jelentkezünk.