A Porsche ezúttal a Monterey Car Week rendezvényt választotta, hogy bemutassa egyik legizgalmasabb újdonságát, a rajongók és a szakma által nagyon várt, 2023-as modellévű 911 GT3 RS-t, amely természetesen az aktuális 992-es szérián alapul. A közúti forgalomban is használható csúcsmodell a hagyományokat tisztelve még mindig szívómotorral és bárminemű elektrifikáció vagy hibrid rendszer nélkül gurul a versenypályára, amihez temérdek innovációt és brutális aerodinamikai teljesítményt társítottak a zuffenhauseni szakemberek.

Kezdjük rögtön az egyik legfontosabbal, azaz a motorból kiszuszakolt teljesítménnyel: a Porsche 525 lóerőt hozott ki a négyliteres, hathengeres szívó boxermotorból, amelyhez kizárólag hétgangos, dupla kuplungos PDK váltó társul, a hátsó kerekekhez továbbítva az erőt. Noha a 'sima', egy éve érkezett 992 GT3-hoz hatfokozatú kézi váltó is rendelhető, ezúttal csak a szupergyors PDK áll rendelkezésre, amely kapcsán érdekesség, hogy belül a váltókulissza olyan, mintha manuális lenne. A literteljesítmény mellett érdemes megállni egy szóra: 131 lóerő/liter, ami szinte felfoghatatlan egy szériagyártású szívómotor esetében. Az 525 lóerő 8500/percnél jelentkezik, a maximális fordulatszám pedig eléri a kilencezret. A csúcsnyomaték 465 Nm, 6300/percnél. Az alapul szolgáló GT3 különben 510 lóerőt teljesít, vagyis 'csak' 15 lóerővel kevesebbet, de ezen a szinten egy szívómotornál minden egyes plusz lóerőért nagyon megizzadnak a mérnökök, mert a tökéleteset kell még tovább faragniuk. Külön fejet hajtunk a Porsche előtt azért, hogy az árral szemben úszva még 2022-ben is kitart a legradikálisabb 911-ek kapcsán a klasszikus motortechnológia mellett, nem pedig a könnyebb feltöltős utat választották a németek. Nagy respekt!

DRS funkciót is kapott a méretes hátsó elem

Az extra teljesítmény és a rövidebb differenciálmű révén a GT3-mal összehasonlítva két tizedszekundumos fórban van az RS, amely immáron 3,2 másodperc alatt képes teljesíteni a 0-100-as gyorsulást. A teljesítménynövekmény az új vezérműtengelyek mellett a versenysportból érkező, hengerenkénti pillangós szívósornak, valamint az új, ugyancsak versenytechnológiájú szelepvezetőknek is köszönhető. A csúcssebesség 318 km/h-ról 296 km/h-ra, tehát drasztikusan csökkent, ám ennek oka van: az új, kompromisszumokat nem ismerő aerodinamikai 'csomag' az elődhöz képest kétszer annyi leszorító erőt állít elő.

A folyamatosan változó állású első légterelő elemek, a kétlamellás hátsó szárny és a karosszériára illesztett kisebb elemek összesen 409 kg leszorítóerőt adnak 200 km/h-nál, míg 285 km/h-nál már 860 kilóval nyomják lefelé a szárnyak az autót. Ha már aerodinamika, akkor meg kell említenünk a motorsportban a Le Mans győztes 911 RSR-en már bizonyított hűtő elrendezést: a korábbi három elemes rendszer helyett ezúttal központi hűtő kapott helyet az autóban.

Minden porcikája a mérnöki zsenialitás eredménye

A méretesebbre növekedő hátsó szárny esetében a Porsche első ízben alkalmaz a Formula 1 szakágból ismerős technológiát: a DRS rendszer hatékonyan képes fokozni a gyorsulást, miközben nagyobb fékezéskor az aktív elemek a legnagyobb leszorítóerős állásba váltva segítik a lassulást. Érdekes pont, hogy 911 GT3 RS immáron nem használ klasszikus első légterelőt, helyette egy splitter hasítja ketté a levegőt az autó alá és fölé irányítva az áramlatokat.

Az első kerekeket körülölelő légterelő idomok és a sárvédő kialakítása az ikonikus, LE Mans győztes 911 GT1 versenyautó megoldását juttatja eszünkbe, amely képes csökkenteni a dinamikusan változó nyomást a kerékjáratokban. Az első géptetőn ejtett vágások a központi radiátoros rendszert szolgálják ki és továbbítják a levegőt a felsőbb részek felé, ahol a tetőn kialakított formák a hátsó traktus felé irányítják tovább az áramlást. A hátsó kerékjárati idomokon kialakított méretes nyílások a hűtés helyett immáron kizárólag az aerodinamikát szolgálják, miközben a hátsó kerekek körül az első tengelyhez hasonló, az áramlásokat optimalizáló kialakítást láthatunk.

Temérdek funkció a kormányról is vezérelhető

Az innovatív konstrukció számos tömegcsökkentő megoldást is tartalmaz, amivel élen jár az újdonság, olyannyira, hogy még azapró, legendás elődöt, a 911 Carrera RS 2.7-et is képes megelőzni. A könnyű építés, a kiterjedt karbon használat eredménye, hogy mindössze 1450 kilót nyom a sportmodell. Az ajtók, az első légterelő idomok, a tető ugyanúgy szénszálas műanyagból áll, mint belül a számos komponens, mint például a versenyülések héja.

A futómű legalább olyan fontos evolúciót élt meg, mint az aerodinamika, mi több számos újdonságot pont az utóbbinál látott megoldások tettek lehetővé. Mivel a kerékjáratok jobban részt vesznek az áramlatok munkába fogásában, a kettős keresztlengőkaros első felfüggesztés lengőkarjai áramvonalas, könnycsepp keresztmetszetű kialakítást kaptak. Ezek a komponensek hihetetlen módon csúcstempónál 40 kg leszorítóerőt dobnak be a közösbe. A kerékjárati ívek kialakítása emellett lehetővé tette, hogy a GT3-hoz képest 29 mm-rel szélesebb legyen a nyomtáv.

Az aerodinamikai csomag az egyik leginnovatívabb ütőkártyája

Hátul már multilink rendszerű felfüggesztés került kialakításra, amely még tágabb határok között dolgozó hátsókerék kormányzási rendszert tudhat magáénak. A GT3 RS három vezetési üzemmóddal rendelkezik: Normal, Sport és Track, amelyek közül utóbbi teljesen személyre szabható. Az első és hátsó gátlók feszessége külön-külön is állítható, a hátsó diffi beállításait pedig a kormánykeréken található kapcsolóval tudja hangolni a sofőr.

Fékek tekintetében is impozáns adatokkal szolgálhatunk. A fix, alumíniumból készült nyergek elöl hatdugattyúsak és 408 mm átmérőjű tárcsán ülnek, miközben a dugattyúk átmérője is növekedett, 30-ról 32 mm-re, a tárcsa vastagsága pedig 34-ről 36 mm-re. Hátul négydugattyús rendszer dolgozik, amely 380 mm átmérőjű tárcsába harap. Opcionálisan persze a PCCB nevet viselő karbon-kerámia szett is elérhető, elöl 410, hátul 390 mm átmérővel. A GT3 RS-hez alapfelszereltség a központi rögzítésű kovácsolt felni, amelyre elöl 275/35 R 20, hátul 335/30 R21 méretű Michelin abroncsok kerülnek.

A pilótafülke is a versenypályás használatra fókuszál

Odabenn klasszikus GT autós környezet fogad, fekete bőr, Racetex és karbon borít mindent, sportos és egyben puritánra hajazó kivitelezésben. Az RS-hez ingyen választható a bukócsövet, tűoltó készüléket és hatpontos övet tartalmazó Clubsport csomag, felárért pedig a Weissach pakk is kérhető. Utóbbi esetében még több karbont kapunk, így az első géptető, a tükörházak és az első splitter is a könnyű anyagból készül, mi több, az első-hátsó kanyarstabilizátorok, a hátsó padlólemez rész, és néhány további futóműelem is szénszálas.

A Weissach csomag esetében a Porsche történetének első karbon bukócsövét is köszönthetjük, amely 6 kilóval könnyebb a z acél változathoz képest. Emellett a PDK váltófülek esetében is a motorsportból érkező, mágneses megoldás segíti a még gyorsabb váltásokat. Opcionálisan ehhez a felszereltséghez kovácsolt magnézium felnik is kérhetőek.

Egyelőre az Egyesült Államok kiváltsága a limitált széria

Ráadásul idén 50 éves az ikonikus előd, a 911 Carrera RS 2.7, amely előtt az aktuális csúcsmodell limitált szériával igyekszik tisztelegni. A Tribute to Carrera RS Package egyelőre az amerikai vevők előtt áll, mint lehetőség és igazán ízléses és mindeközben exkluzív összeállítást tartalmaz.

A szóban forgó különlegesség fényezése Pure White és Python Green színek kombinációjából áll, amely árnyalatok az 50 éve bemutatott elődön is pontosan ilyen formában jelentek meg. Nem csak kívül, belül is felbukkan a zöld, mégpedig díszvarrás formájában, valamint a bukókereten és a kormánykeréken is, hogy csak a fontosabbakat említsük. A vevők számos helyen kisebb RS logókban gyönyörködhetnek, mint a légterelő véglapja de a fényszóró is speciális mintázatot kapott.

A legendás színek és minták benn is visszaköszönnek

A speciális fényezés az egyszerű, mégis karakteres elődhöz hasonlóan ezúttal is a letisztult stílust tükrözi. Ám a stílusos csomag nem állapodik meg ennyiben, a Porsche egyelőre korai fázisban lévő projektnek nevezi, ami azt vetíti előre, hogy a jövőben még izgalmasabb kiegészítőkre számíthatunk az évforduló kapcsán.