Már lassan három éve annak, hogy először találkozhattunk az Aspark Owl elnevezéssel. Azóta az elképesztő számokat felmutató próbálkozás valós, működő projektté nőtte ki magát, olyannyira, hogy a Japánban készülő villámgyors elektromos autót már ténylegesen meg lehet vásárolni - igaz, Európába csak 20 példány jut belőle.
Az évekig tartó teszteket követően végre debütált a jó ideje beharangozott elektromos japán hiperautó, amiről megálmodói azt állítják, hogy a világ leggyorsabbja. Nem csoda, hogy ilyen pozitívan nyilatkoznak róla, hiszen a 0-60 mérföldes sprintet (0-96 km/h) 1,72 szekundum alatt teljesíti - ez alapján a 0-100 is megvan 1,8 másodperc körül. És ez csak a kezdet.
Csúcstechnika elektromos fűszerezéssel, Japánból
Hogy erre miként válhatott képessé a japánok várományosa? Például a 2006 lóerős teljesítmény és a kerek 2000 Nm eredményeként, amit összesen négy villanymotor állít elő. A gyártó elmondása szerint akár 450 km/h-s csúcstempóra képes a bagoly névre (látványát tekintve okkal) keresztelt hiperautó, ami ráadásul a 0-300 km/h-s hosszabb sprintet is mindösszesen 10,6 másodperc alatt teszi meg. Csak viszonyításképp: ha egy autó a 0-200-at tudja le ennyi idő alatt, már bőven kiérdemli a szuperautó elnevezést. Eszement tehát az Aspark Owl teljesítménye. A bivalyerős elektromotorokat egyébként egy 64 kW-s akkupakk támogatja. Ez a telep normál körülmények között 450 kilométeres hatótávra elégséges (NEDC alapján), a valóság inkább 300 kilométer alatt van nyugodt közlekedéssel. De persze ez a töredéke lehet, ha kihasználjuk a modellben rejlő potenciált. Mindez nem jelenti a koncepció határait, ugyanis az alkotók a jövőben nagyobb akkucsomagot tesznek hozzá elérhetővé, amihez jó mázsányi plusz tömeg is jár.
Az Aspark egyébként feminin küllemet szerett volna a technika köré álmodni, ami javarészt teljesült is, hiszen finom vonalak határolják az elemeket. Minden panel szénszálból készült a könnyű építés érdekében, a tetőbe épített vázszerkezet azonban acélból áll. Az autó teljes magassága 99 centiméter, a karbonból előállított váz pedig mindössze 120 kg-ot nyom. Az utastér láthatóan az egyszerűség szellemében fogant, a méretes vetített kijelzők mellett sok izgalmas elem nem bukkan fel.
A megjelenés kétség kívül különleges, de kissé megosztó is
Az Owl felfüggesztése elöl-hátul kettős keresztlengőkaros, a hidraulikus gátlók pedig 80 és 160 mm közötti hasmagasság állíthatóságát biztosítják. Ekkora gyorsulás és teljesítmény vaskos fékeket igényel, ennek megfelelően a japán szakemberek sem viccelték el a feladatot: elöl tízdugattyús féknyergek ülnek a tárcsákon, míg hátul négydugattyús egységek gondoskodnak a megfelelő lassulásról.
A gyártó továbbra is 50 db-os szériával számol, amelyiknek mindegyik hozzávetőlegesen 3 millió eurós árcédulával rendelkezik majd. A kontingensből 20 érkezik Európába, ahol a héten válik rendelhetővé a típus. Az első példányok 2020 második negyedévében érkezhetnek meg a tulajdonosokhoz.