2021 januárjában indul a látványos új off-road versenysorozat, az Extreme E, amely a Formula E piszkosabb megfelelőjeként látványos elektromos terepralit tár elénk.

Már több mint egy év telt el azóta, hogy az együttműködést hivatalosan bejelentették: az Extreme E a Formula E-vel közös rendezésben az aszfalton kívül is hirdetni próbálja az elektromos hajtás felsőbbrendűségét – de ennél számunkra, nézők számára sokkal érdekesebb, hogy újszerű csúcsversenyzési platformot teremt, amelyeket az ezt támogató cégek hatalmas büdzséből különösen grandiózus és látványos eseménnyé tehetnek.

A résztvevőknek még kilenc hónapjuk van arra, hogy az első versenyig megbirkózzanak a rendkívüli kihívásokkal, ez természetesen nagy nyomást gyakorol a fejlesztőkre és a tesztsofőrökre egyaránt. „Mire hivatalosan bemutatták a rendezvénynaptárt, az összes érdeklődő felismerte, hogy egy teljesen új és egyedi projekt részesei vagyunk” - mondja Sandra Roslan, aki az Extreme E projektfelelőse a Continentalnál, amely a sorozat egyik alapító tagja, szponzora és beszállítója. „A menetrend nagyon szoros, az előre nem látott késedelmeket szinte lehetetlen lesz behozni.”

A versenyautó: egységesen 536 lóerő, 1,65 tonna

Jövő január 22-én rajtol az Óceáni-szakasz, amely egy UNESCO világörökségi helyszín és az Atlanti-óceán között zajlik. Szenegál fővárosától, Dakartól nem messze, a Lac Rose-tó partján indul a versenysorozat, amely a szervezők reménye szerint az autósportot a klímavédelem nagykövetévé teszi. A veszélyeztetett élőhelyek közelében lévő útvonalak kiválasztásával az Extreme E autóverseny-sorozat világszerte fel szeretné hívni a figyelmet az éghajlatváltozásra az autósport rajongói, valamint a kiválasztott helyszínek politikusai, lakosai és hatóságai körében, egyben arra ösztönözni őket, hogy fokozottan figyeljenek, és tegyenek intézkedéseket a globális felmelegedés 1,5 Celsius fokon belül tartása érdekében.

„Ezután indulnak be igazán a dolgok” - mondja Sandra Roslan - „2021 márciusában a szaúd-arábiai sivatagban folytatjuk, majd májusban a Himalájában versenyzünk. Az abroncsoknak nem csak egy teljesen új járművön kell kifogástalanul teljesíteniük, hanem extrém útvonalakon, egymástól merőben eltérő éghajlati körülmények között is.”

Ha figyelembe vesszük, hogy egy hagyományos autóhoz való új gumiabroncs kifejlesztése általában három-négy évig tart, hamar beláthatjuk, milyen kihívásokkal kell szembenéznie a Continental gumiabroncs-fejlesztőinek. „A csapatok által megdolgoztatott, főbb alkatrészeiben azonos ODYSSEY 21 rendkívül különleges jármű, amely hosszában, szélességében és súlyában nagyjából hasonlít egy hagyományos SUV-hoz, de 536 lóerőnek megfelelő elektromos teljesítményével háromszor akkora nyomatékra képes, mint egy Formula E Gen 2 jármű” - mondja Sandra Roslan. A modell egyébként 1,65 tonnás, a 0-100-as sprintet pedig 4,5 másodperc alatt tudja le.

Az izgalmas versenyek pikantériáját a látványos helyszínek adják

A járműveket augusztusban kapják meg a csapatok. Addig még viszont számos további tesztmenetet hajt végre a Continental, hogy a legszélsőségesebb körülményeknek megfelelő működést biztosítsa a gumiabroncsok esetében. Az elektromotorokkal nem lesz ilyen gond: a Pikes Peak-i hegyi felfutón sem véletlenül győzedelmeskedik a konnektoros technológia, amely nem érzékeny a magasabban fekvő területek ritkább levegőjére, így például a Himalájában folytatott versenyeken is maximális teljesítmény és nyomaték áll rendelkezésre.

A rendező Formula E Holdings Ltd. tíz csapatra számít a sorozat első évadjában – jelenleg a Venturi, az Abt, a HWA és a Veloce Racing jelentette be részvételét, de az első szárnypróbálgatások után biztosak vagyunk benne, hogy nagy autógyártók is élnek majd a lehetőséggel, épp úgy, mint most a Formula E esetében. További érdekesség, hogy Bessenyey Zoltán és Szabó Krisztián is leadta a jelentkezését a pilóták rangsorába, így, ha találnak csapatot, akár magyar pilótára is számíthatunk. A verseny koncepciója, hogy az aktuális helyszínt is megismertesse, interaktívabbá tegye az élményt, történetet is elmeséljen, miközben a hagyományos ralinál izgalmasabb mérkőzéseket teremtsen, az helyi emisszió nélküli versenyzés adta lehetőségeket kihasználva minden eddiginél látványosabb környezetben.

Az alábbi helyszínek és dátumok szerepelnek a tervekben:
Óceáni-szakasz: január 23-24., Lac Rose, Dakar, Szenegál
Sivatagi-szakasz: március 6-7., Sharaan, Al-'Ula, Szaúd-Arábia
Gleccser-szakasz: május 14-15., Kali Gandaki-völgy, Mustang-körzet, Nepál
Sarki-szakasz: augusztus 28-29., Kangerlussuaq, Grönland
Esőerdő-szakasz: október 30-31., Santarém, Pará, Brazília