Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az Aston Martin teljesen nem feledkezik bele 100. évfordulójának ünneplésébe. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Genfre egy újabb modellfrissítésről rántják le a leplet: a Rapide S még több izgalomról gondoskodik négy fő számára.

Rendszám nélkül látszik az új orr - galériaA kissé szűkös belső térrel, ám annál kecsesebb vonalakkal rendelkező Aston Martin Rapide a nagyobb luxus és a tekintélyesebb erő jegyében újul meg. Az S utónevet kapó verzió ugyanis ráncfelvarrásnak tekinthető – a márciusi Genfi Autószalonon debütáló újdonság világszerte a több mint három éve piacon lévő modellt váltja.

A megkülönböztetés nem lesz nehéz, ugyanis a Rapide S tekintélyesebb orrkiképzése fokozott sportosságot sugall, miközben a far élei is nagyobb hangsúlyt kaptak. Miközben a két modellt egymás mellé állítva egyértelmű különbségeket fedezhetünk el, a típus hű maradt ahhoz a formanyelvhez, amelyet közel két évtizede a DB7 honosított meg a márkánál, olyan grandiózus ősök vonalát továbbgondolva, mint a James Bond filmekben továbbra is sztárként tündöklő DB5.

Új generációs erőforrást kapott: 17 %-kal erősebb, 7 %-kal takarékosabb.

A hétköznapokban is izmosabb - galériaA legtöbb újdonságot mégis a lemezek alatt, pontosabban a motortérben találjuk, ahová a versenypályáról érkező fejlesztéseket tartalmazó AM11-es kódjelű V12-es erőforrás költözött. A szívó, hatliteres motor 81 lóerővel lett erősebb, melynek köszönhetően 6750 fordulat/percnél 558 lóerős maximális teljesítménnyel gazdálkodhatunk. Ehhez jön a hússzal 620 Nm-re hízott csúcsnyomaték, amely bár meglehetősen magasan, 5000-es fordulaton jelentkezik, ám az előző verzióhoz képest így is átlagosan 40 Newtonméterrel több áll rendelkezésre az alapjárati fordulatszámtól egészen 4000-ig.

Az izgalmasabb motor pedig egyértelmű előnyöket hoz: a 0-100-as sprint három tizedet javult, így a Rapide S álló helyzetből 4,9 szekundum alatt képes elérni a 100 km/h-t, miközben a végsebesség 306 km/h-ra növekszik. Ahogy azt a mai fejlesztéseknél megszokhattuk, a teljesítmény és a fogyasztás között ellentétes kapcsolatot fedezhetünk fel: a 17 százalékkal nagyobb izmok ellenére hét százalékkal mérséklődött a Rapide S étvágya. A hatfokozatú automataváltó ügyesebb hangolása révén a gyári adatok szerint 13,9 l/100 km-es vegyes fogyasztásra számíthatunk.

A megújult hátsó nagyobb leszorítóerőt termel

Ha már hangolás: bizony a sportosság sem szenved csorbát, sőt, a fejlesztések középpontjában éppen ennek fokozása állt. Ez érthető is, hiszen a Rapide igazi ütőkártyája mindig is az volt, hogy a konkurensekkel ellentétben ő továbbra is egy az egyben kétajtós testvérei menetdinamikáját és vezethetőségét nyújtotta, csak éppen az élményt négy fő számára is elérhetővé tette.

A 19 mm-rel alacsonyabban elhelyezett motor az alacsonyabb súlypontról gondoskodik, az immár negyedik generációjába lépő adaptív lengéscsillapítási rendszer pedig élénkebb reakciókat tesz lehetővé a kényelem csökkentése nélkül. A végeredmény a gyári nyilatkozatok szerint sokkal élénkebb befordulási hajlam lett – pedig ezen a téren eddig sem állt éppen kellemetlen társ hírében az Aston Martin négyajtós kupéja. Apró adalék, hogy az eltérő orrkiképzés miatt kimagasló szinten áll a típus gyalogosvédelme.

Nagyobb mosolyt csal a szájra

Ha nagyobb nem is, kényelmesebb bizton lett.Egy ilyen kaliberű modellnél a belső kialakítása is rendkívüli fontossággal bír. A frissítés ide csak apróbb módosításokkal koncentrál: új betéteket és színeket kérhetünk a kézzel készült, üvegbe ágyazott gombokat is tartalmazó beltérbe. A szem kényeztetésére eddig sem lehetett panasz, ám a tulajdonosi visszajelzéseknek megfelelően a fület ért „sértéseket” is csitították: a Rapide S szigetelését úgy hangolták át, hogy sokkal kellemesebb frekvenciájú zajok jussanak el a bent ülőkhöz. Ennek hatására változatlan hangszínen lehet élvezni a V12-es szólamait, miközben mégis kellemesebbnek, kevésbé fárasztónak érezzük majd az atmoszférát.

Belül csak a színek változtak

A Rapide S az Aston Martin világszerte létező 146 kereskedésében már februártól megrendelhető, a nagyközönség előtt viszont csak a Genfi Autószalonon, márciusban debütál. Az első példányok egy hónapra rá érkeznek meg leendő tulajdonosaikhoz, akiknek legkevesebb mintegy 55 millió forintot kell érte az asztalra tenniük.