Az Aston Martin manapság nem fukarkodik a bivalyerős csúcsváltozatok bemutatásával. Nemrég a DBX707-tel sokkolták a nagyközönséget, most pedig az autózás szerelmesei számára még kedvesebb modellel rukkoltak elő. Bemutatkozott ugyanis a V12 Vantage, amely nem csak hatalmas teljesítményével, hanem imádnivaló, 5,2 literes, duplaturbós V12-esével is hódít – a megjelenéséről már nem is beszélve.
A V12 Vantage már-már versenyautós megjelenéssel mutatkozott be: egészen különleges légbeömlőt kapott motorháztető, de hatalmas lökhárító toldatok, óriási hűtőrács, méretes hátsó szárny és látványos diffúzor is került az autóra, a középre tolt kidörgőkről már nem is beszélve – a látvány magáért beszél. Persze a legtöbb részlet komoly funkcióval bír: a 25 százalékkal nagyobb hűtőrács a hűtésért felel, a plusz aerodinamikai elemek pedig a csúcssebességnél akár 204 kilogrammnyi leszorítóerőt is képesek termelni – ugyanakkor az angolok pontosan tudták, hogy a nagy hátsó szárny nem mindenkinek fog tetszeni, így ezt le lehet hagyni az autóról, ha valakinek kevésbé fontos a leszorítóerő.
Már-már versenyautós külső, de a nagy hátsó szárnyról le lehet mondani - galéria
Persze azoknak is kedveznek, akik éppen a pályás képességeket futtatnák csúcsra, hiszen a látványos, 21 colos keréktárcsákat le lehet cserélni könnyebbekre, amelyekkel összesen 8 kilogrammot lehet spórolni. A tömegcsökkentést a rengeteg karbon elem – mint például a motorháztető, az első lökhárító, az első sárvédők és az oldalsó küszöbök –, a kompozit hátsó lökhárító és csomagtérajtó, a könnyített akkumulátor és a könnyített rozsdamentes acélból készült kipufogórendszer is segíti, utóbbi 7,2 kilóval.
Ami a futóművet illeti, jóval feszesebb lett, de közben azt ígérik, hogy a komfort sem lesz lényegesen rosszabb. A karosszéria merevsége 8 százalékkal nőtt az extra merevítéseknek köszönhetően. Természetesen részlegesen önzáró differenciálmű is van, valamint a kormányzást is újrahangolták, hogy még közvetlenebb és kommunikatívabb legyen. A fékezésről az alapverzió rendszerénél 23 kilogrammal könnyebb karbon kerámia egységek gondoskodnak: elöl hatdugattyús nyergek feszülnek rá a 410 milliméteres tárcsákra, míg hátul „csupán” négydugattyús nyergeket és 360 milliméteres tárcsákat találunk.
A Q részlegnek hála teljesen személyre szabható - galéria
Az utastérben kevesebb a módosítás, de a hangulat így is jóval sportosabb – és persze a méretes V12 felirat nem hagy kétséget afelől, hogy melyik változatban ülünk. Alapból 16 irányban elektromosan állítható, fűthető sportüléseket kapunk, de felárért a képeken látható, karbonvázas, manuálisan állítható kagylóüléseket is megrendelhetik a vásárlók, amellyel további 7,3 kilogrammot lehet spórolni.
Természetesen a karbon betétek, az Alcantara borítások és a piros kontrasztvarrások is adottak – és persze a modern extrák sem maradnak el. Persze a vásáról mindent (is) felülírhatnak, köszönhetően a Q részlegnek, akik részletekbe menően személyre szabják a V12 Vantage-t, ha azt megfizetik a vásárlók, így akár mind a 333 példány eltérő lehet, hiszen bőven van annyi lehetőség.
A karbonvázas kagylóülések látványra sem utolsók - galéria
De jöjjön a lényeg: a motortérben az Aston Martin imádnivaló 5,2 literes, duplaturbós V12-ese ketyeg, méghozzá 700 lóerőt és 753 Nm-es csúcsnyomatékot rendelkezésre bocsátva. Sokak számára talán csalódás lehet, de a V12 Vantage sajnos nem lesz elérhető manuális, csupán egy nyolcsebességes automata váltóval.
Ez valóban szomorú, ám a V12-es elképesztő orgánuma minden bizonnyal sokakat kárpótol majd, még ha a teljesítmény tudatában a 3,4 másodperces 0-100-as sprint és a 322 km/h-s végsebesség nem is számít kiemelkedőnek – persze utóbbiban az is szerepet játszhat, hogy ekkora erőt nehéz csupán a hátsó kerekeken leadni. A V12 Vantage egyébként a rengeteg könnyített elem ellenére is közel 1,8 tonnát nyom, de még így is 390 lóerőt biztosít tonnánként.
Már azzal is megelégednénk, ha csak a hangját hallgathatnánk - galéria
Az újdonságból összesen 333 darab készül, de a gyáriak szerint példa nélküli kereslet mutatkozik az autóra, így jó eséllyel már mindegyik példánynak van, vagy nagyon rövid időn belül lesz gazdája. A szállítások 2022 második felében kezdődnek, és bár az árakat nem ismerjük, ne legyenek kétségeink afelől, hogy akár (több)százmilliós magasságokban mozog.