Nyakunkon a Mercedes-Benz EQS premierje, méghozzá olyannyira, hogy a gyártó már meg is mutatta a modell belső térét. Ahogy azt vártuk, a műszerfal teljes egészét digitális panel foglalja el, de csak felár ellenében: alapáron jobban hasonlít az S-osztályra az új elektromos zászlóshajó belső tere.
Miközben alapáron az EQS az S-osztályban látott kezelési sémát kapja, a premier egyik főszereplője a Hyperscreen néven emlegetett műszerfal, amely tulajdonképpen nevéhez hűen egy gigantikus méretű (1,41 méter széles) képernyő. Persze ez ebben a megfogalmazásban csalóka: inkább egy hatalmas üveglapról van szó, amelybe beleépül a vezető digitális műszercsoportja, a központi kijelző és az utas oldali kijelző úgy, hogy ezek látványra egységes egészet alkotnak. Így nézve a két szélén egy-egy 12,3 colos, illetve középen egy 17,7 colos megjelenítőt kapunk, méghozzá kristálytiszta OLED panelekkel. A hagyományos képernyőegyüttes egyébként 12,3 és 12,8 colos. A képernyő különböző helyeire épített 12 aktuátor pedig arról gondoskodik, hogy érintésnél haptikus, észlelhető visszajelzést kapjunk a bevitelről.
Alaphelyzetben egyel hagyományosabb is tud lenni az EQS
A hagyományos elrendezésnél sokkal jobban tud érvényesülni a műszerfali betét, amely fölé szinte láthatatlanul épül be a látványban a műszerfal teljes egészén végigfutó légbeömlő, ugyanakkor itt középen meg kell barátkoznunk egy nagy zongoralakk felülettel. Hyperscreen esetén alulra más elrendezés jár, kiegészítő érintőgombos kezelőkkel, így lehet, hogy összességében a feláras megoldás lesz a praktikusabban használható.
Kiegészítő kezelőpanelt is kap a Hyperscreen
Jól látható módon az EQS-ben kihasználták a tervezők a klasszikus kardánalagút hiányát, így hatalmas tárolót kapunk a középkonzol alá, illetve magára a középkonzolra is (elhúzható fedéllel). Hátul még zavartalanabbul terpeszkedhetünk el így, és valószínűleg az ötödik utasnak is jobb dolga van, de láthatóan nem az ő jelentétére alakították ki az üléspadot.
A dedikált elektromos platform lehetővé tette a kardánalagút hiányát
A belső térben való ténykedést mesterséges intelligencia teszi könnyebbé, amely kiismeri szokásainkat, így a megfelelő helyen és időben kínál fel bizonyos szolgáltatásokat, például navigálást az olyankor jellemző úti cél felé vagy csupán előtérbe helyezi a Hyperscreen kijelzőjén az olyankor általában igénybe vett funkciót. A beszédfelismerés még fejlettebb lett (angol nyelven), így például telefonunk Bluetooth-os csatlakozásának kezdeményezéséhez is elég csak pár szót váltanunk. Az MBUX rendszer maga egyébként 8 magos processzort és 24 GB RAM-ot használ, és 46,4 GB-os adatforgalomra képes másodpercenként.
Természetesen asszisztensek tekintetében is továbbfejlődik a modell, és szolgáltatásokban is a maximumot kívánja nyújtani. A klímaberendezés HEPA szűrővel tisztítja a levegőt, a 15-hangszórós, 710 W-os Burmester hifi pedig nem csak gyönyörűen szól, de különféle hangzásvilággal fokozza a személyre szabhatóságot - és mímelhet motorhangot is.
A kormányról mindent kezelhetünk
Nem a Mercedes-Benz-ről lenne szó, ha egy ilyen fontos modellnél csak ennyi világújdonságot hoztak volna. Már most is tudjuk, hogy az EQS légellenállási együtthatója csupán 0,2 lesz. Még soha nem született ilyen áramvonalas sorozatgyártású autó.
Az EQS április 15-én esedékes digitális premierjét szorosan követi a sorozatgyártás, így augusztustól már a kereskedések is elkezdik megkapni az első példányokat az újszerű zászlóshajóból. Ennek megkönnyítése okán már üzemel a németországi Hedelfingenben felépült akkumulátor-gyár, ahol most részben, 2022-től pedig teljesen karbonsemlegesen készítik az energiatárolókat – a szokásosnál kevesebb, kb. 10 százalékos kobaltfelhasználással.
A gyártás a kezdetektől karbonsemleges lesz
A töltési hálózat is szépen gyarapodik: Európában már 200.000 töltőt vehetünk igénybe a Mercedes-Benz saját szolgáltatásán keresztül, egyszerű fizetéssel, átlátható árakkal és havi számlázással. Ezt könnyíti meg az EQS Plug & Charge funkciója, ahol az azonosítás a gépjármű kábelén keresztül magától történik, így csupán csatlakoztatnunk kell az autót a kompatibilis nyilvános töltőhöz és már működésbe is lép a folyamat. Az üzemeltetés pedig teljesen zölden történhet, ugyanis a felhasznált energiát utólag zöld energiából pótolja a márka, tovább csökkentve az elektromos autók lábnyomát.
A Mercedes-Benz tényleg igyekszik eleget tenni az elektromos autózástól elvárt környezetkímélő törekvéseknek
Márpedig ez a láb az EQS esetében meglehetősen nagy lesz; pontosabban nagyot lép. Ezt szemlélteti a maximálisan elérhető akár 108 kWh-s akkumulátor, amely a WLTP szerint 700 kilométeres hatótávval ruházza majd fel a típust – ennek elérésében a világ legjobb légellenállási együtthatója (0,2) is segíti majd a modellt. Ez azt jelenti, hogy még télen is megtehetünk majd 350 kilométert egyetlen feltöltésből akár szabályos autópályatempóban haladva, ami már komoly fegyvertény, igaz, ehhez azért meglehetősen sok energiát használ majd fel a modell, amelynek visszatöltése hosszadalmas lesz. Persze jó pénzért az IONITY töltőkön meglehet 1 órán belül így is a 0-80 százalékos töltés, de az elterjedtebb 50 kW-os egyenáramú töltőkön ez már kétórás művelet, váltóáramú, azaz AC töltőn pedig nem árt 10 órával számolni, ha teljes töltést szeretnénk – otthoni körülmények között is ez lesz a legtempósabb elérhető sebesség, míg hagyományos konnektorról akár másfél napig is tölthetünk egy ekkora akkupakkot, mire tele lesz.
Az EQS teljes premierje április 15-én esedékes, és még az idén bemutatkozik az alá érkező EQE is.