Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Nem is olyan régen a PSA csoport is megindította nagy SUV és crossover hadjáratát, aminek köszönhetően mostanra már rengeteg modell közül választhatunk az immár négy márkát is összesűrítő konszern kínálatából. A legújabb üdvöske a Citroën palettájához csatlakozik, és ahogyan az különböző modelleknél a Peugeot és az Opel esetében is történt, egy korábbi egyterű helyét veszi át a kínálatban – íme, a C3 Aircross.

Rengeteg a lehetőség - galériaAz újdonság a korábbi C3 Picasso helyét veszi át a palettán, és bár a gyáriak kompakt SUV-ként jellemzik, jóval közelebb áll a kisautók kategóriájához, ahogyan az a nevéből is kitűnik. Az újdonság azonos alapokra épül a szintén új Opel Crossland X-szel, és a Peugoet 2008 is közvetlen vetélytársnak számít, így a prémium DS márkán kívül immár a PSA minden tagjának kínálatában találhatunk kis crossovert. Ettől függetlenül a franciák – és a németek – olyan ügyesen határolták el egymástól a három autót, hogy mindegyik igazi egyéniség lett, így mindenki megtalálhatja a saját kedvencét közülük.

A C3 Aircross formái egyébként nem okoznak meglepetést. Egyrészt a korábbi C-Aircross koncepció már előrevetítette, hogy milyen lesz a sorozatgyártású változat, másrészt pedig nagyrészben a C3 megoldásaiból építkezik az autó. Ennek persze örülhetünk: a már amúgy is kissé crossoveres kisautó vonásai ugyanolyan jól mutatnak a még inkább „terepesített” modellen. A Citroëntől mára már szokásossá vált, jópofa kettős első fényszórók és akár háromdimenziós hátsó lámpatestek a nagyobb testen is jól mutatnak, akárcsak az eltérő színű betétek és tető – a 8 karosszériaszín mellett 4 tetőszín és 4 színcsomag áll rendelkezésre, míg melléjük 16 colos dísztárcsák vagy 17 colos felnik kérhetőek.

A praktikumra megy rá - galériaAz autó hasmagassága egyébként mindössze 2 centivel haladja meg a C3-at, ám teljes magassága már közel 17 centivel nagyobb a kisautónál (1,74 m). Hosszban szintén kistestvére fölé nő az Aircross (+15 cm), ugyanis 4,15 méteresre nyúlik, ahogyan tengelytávja is 6 centivel hosszabb (2,6 m). Szélességben van a legkisebb különbség, ugyanis 1,76 méteres értékével mindössze 1 centivel nő a C3 fölé az Aircross. A leglátványosabb elemek talán a C-oszlop színes betétei, ám az kissé furcsa lehet, hogy crossover létére a Citroën nem használta a többek között a C3-ason is megjelenő AirBump elemeket. Az Aircross persze így is bővelkedik a terepes, műanyag kiegészítőkben.

Az utastérre szintén nagy hatással volt a C3-as, de néhány új elemet is felfedezhetünk: a vízszintes tagolást ezúttal a műszerpult két szélén látható függőleges légbeömlők törik meg kissé. A középkonzol felépítése is nagyjából megegyezik a kistestvérével, leszámítva, hogy a minden funkciót magába foglaló, természetesen szinte az összes modern mobiltelefonos csatlakozásra képes multimédiás rendszer érintőképernyője alá bekerült egy üzemmódkapcsoló és a lejtmenetvezérlő gombja. Az összkép kifejezetten divatos, és a Citroëntől megszokott módon többféle megjelenéssel is színben kérhetjük az autót – egészen pontosan az alapváltozat mellet négyféle belső hangulat van, melyek a színek mellett az anyagminőségre is hatással vannak.

Jól variálható - galériaA franciák ígérete szerint a C3 Aircross kategóriájának legtágasabb tagja lesz: a méretes lábtér mellett a gyáriak azt állítják, hogy az újdonság büszkélkedhet majd a legnagyobb fejtérrel. Mindemellett a variálhatóságra és a praktikumra sem lehet majd panaszunk. A 2:1 arányban osztott hátsó üléspadot 15 centis tartományon állíthatjuk majd attól függően, hogy az utasoknak, vagy a csomagoknak kell több hely – utóbbiak esetében egyébként így 410 és 520 liter között alakul a tér, míg a hátsó üléstámlákat ledöntve 1289 literes értéket kapunk. Emellett olyan praktikus megoldásokra számíthatunk, mint a kalaptartó számára külön kialakított hely a hátsó üléspadok támláinál, a síkba dönthető első utasülés vagy éppen a kétszintes csomagtér-padló.

Technológia terén sincs szégyellnivalója az autónak: head-up kijelző, kulcsnélküli nyitás és indítás, automatikus parkolás, vészfékrendszer, sávelhagyásra figyelmeztető jelzés, holttérfigyelő, táblafelismerő, fáradtságfigyelő, adaptív fényszórók és tolatókamera is elérhető lesz, de akár vezeték nélküli mobiltöltőt is rendelhetünk majd. Ezek mellett lesz jelen az úgynevezett Grip Control kapcsoló, mely Standard, Homok, Terep, Havas út és ESP OFF funkciókkal rendelkezik, és lejtmenetvezérlő is elérhető az autóhoz.

Erőforrások tekintetében a franciák jól ismert egységeit kapjuk. A benzines paletta egy 130 lóerős, egy 110 lóerős és egy 82 lóerős 1,2 literes háromhengeresből áll – a legerősebb csak hatos kézi váltóval, a középső ötfokozatú manuális vagy hatsebességes automatával, a leggyengébb pedig csak ötös kézi váltóval lesz elérhető. Dízelfrontos az 1,6 literes BlueHDi 120 és 100 lóerős verziója lesz kapható – előbbi hat-, utóbbi ötsebességes manuális váltóval. Az árakról egyelőre nincs információ, de nem tévedünk nagyot, ha nagyjából az Opel Crossland X szintjére, vagy annál egy hajszállal olcsóbbra lőjük be a Citroën C3 Aircrosst, így körülbelül 4-4,2 milliós indulóárral kalkulálhatunk akciósan.